Τι πρέπει να προσέχουν οι καταναλωτές εν όψει Black Friday και Cyber Monday.
ην Παρασκευή 24 Νοεμβρίου είναι η φετινή Black Friday, ημέρα όπου θα κορυφωθεί η περίοδος προσφορών που έχουν αρχίσει τις τελευταίες ημέρες πολλές αλυσίδες και καταστήματα. Κάθε χρόνο οι καταναλωτές έρχονται αντιμέτωποι με «βομβαρδισμό» διαφημίσεων και προσφορών οι οποίες πολλές φορές είναι παραπλανητικές αναφορικά με την εις ανάγκες που έχει ο καθένας για αγορά.
Σύμφωνα με το ΙΝΚΑ η τιμή δεν πρέπει να είναι το μόνο κριτήριο για μία αγορά και γι αυτό το λόγο είχε καταρτίσει τα προηγούμενα χρόνια έναν «χάρτη» με απλές συμβουλές προς τους καταναλωτές:
Αγοράστε αυτά που πραγματικά χρειάζεστε. Λάβετε υπόψη τις δύσκολες οικονομικές συνθήκες που επικρατούν και μην προβαίνετε σε αχρείαστες αγορές. Αγοράστε αυτά που πραγματικά χρειάζεστε.
Διενεργήστε έρευνα αγοράς. Εντοπίστε τα προϊόντα που πιθανόν να σας ενδιαφέρουν και σημειώστε την τιμή τους, ώστε να μπορείτε πιο εύκολα να έχετε πραγματική εικόνα του ύψους των εκπτώσεων που θα ανακοινωθούν.
Μην αγοράσετε ένα προϊόν, απλά επειδή είναι σε προσφορά. Μελετήστε τα χαρακτηριστικά του προϊόντος που σας ενδιαφέρει, προκειμένου να βεβαιωθείτε ότι ανταποκρίνεται στις ανάγκες και απαιτήσεις σας. Αναζητήστε κριτικές (reviews) για την ποιότητα του προϊόντος. Αξιολογήστε την τελική τιμή, όχι την έκπτωση.
Αξιοποιήστε το διαδίκτυο. Χρησιμοποιήστε το διαδίκτυο, όχι μόνο για πραγματοποίηση αγορών, αλλά και για να εντοπίσετε εναλλακτικά προϊόντα, κριτικές για το προϊόν που σας ενδιαφέρει, καθώς και την τιμή πώλησης του προϊόντος από άλλους προμηθευτές.
Η τιμή δεν πρέπει να είναι το μόνο κριτήριο. Ιδιαίτερα αν σκοπεύετε να αγοράσετε κάποιο προϊόν αξίας (πχ. κινητό τηλέφωνο, υπολογιστή), είναι σημαντικό να αξιολογήσετε την αξιοπιστία και την ποιότητα εξυπηρέτησης του συγκεκριμένου πωλητή. Ρωτήστε άλλους καταναλωτές για τις εμπειρίες τους, όπως για παράδειγμα η ανταπόκριση του πωλητή σε θέματα εγγυήσεων. Καθορίστε τον προϋπολογισμό σας από πριν. Είναι προφανές ότι την περίοδο του Black Friday θα υπάρξουν αρκετές προσφορές και θα είναι εύκολο να παρασυρθείτε. Καθορίστε από πριν τι χρειάζεστε και το μέγιστο ποσό που θέλετε να διαθέσετε, έχοντας υπόψη τις οικονομικές σας δυνατότητες.
Ενημερωθείτε για την πολιτική επιστροφών του καταστήματος, πριν προβείτε σε αγορά. Να θυμάστε ότι σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, για αγορές από κατάστημα δεν υπάρχει νομική υποχρέωση και επαφίεται στην πολιτική του κάθε καταστήματος αν θα αποδεχτεί επιστροφές ή αλλαγές. Αυτό προφανώς και δεν ισχύει για αγορές μέσω διαδικτύου, όπου οι καταναλωτές έχουν δικαίωμα υπαναχώρησης μετά την παραλαβή του προϊόντος. Παράλληλα, το ΙΝΚΑ παροτρύνει τους Έλληνες καταναλωτές να γνωρίζουν και να διεκδικούν τα δικαιώματα τους. Στο πλαίσιο αυτό και επ’ ευκαιρία της επερχόμενης ημέρας, το Νέο Ινστιτούτο Καταναλωτών παραθέτει κάποια βασικά δικαιώματα, που κάθε καταναλωτής πρέπει να γνωρίζει:
Αγορές την Black Friday: Εγγυήσεις
Όταν αγοράζετε καινούρια προϊόντα, είτε από κατάστημα είτε ηλεκτρονικά, δικαιούστε, ελάχιστη νόμιμη εγγύηση διάρκειας 2 ετών χωρίς επιπλέον κόστος.
Εάν το προϊόν που αγοράσατε αποδειχτεί ελαττωματικό ή δεν ταιριάζει στις προδιαγραφές της διαφήμισής του, δικαιούστε δωρεάν επισκευή ή αντικατάσταση των αγαθών και, εάν αυτό δεν είναι δυνατό, μείωση της αξίας των αγαθών ή υπαναχώρηση από τη σύμβαση.
Πληροφορίες που πρέπει να παρέχονται στους καταναλωτές
Πριν δεσμευτείτε να αγοράσετε ένα προϊόν ή υπηρεσία, ο πωλητής/έμπορος οφείλει να σας παρέχει ορισμένες βασικές πληροφορίες με απλό και κατανοητό τρόπο.
Μεταξύ άλλων, ο πωλητής/έμπορος οφείλει να σας ενημερώσει για τα κύρια χαρακτηριστικά του προϊόντος/υπηρεσίας, τη συνολική τιμή, τους όρους πληρωμής και παράδοσης, την προθεσμία παράδοσης, τη διάρκεια της σύμβασης, την πολιτική που εφαρμόζει για την αντιμετώπιση παραπόνων, καθώς και να σας υπενθυμίσει την ύπαρξη νόμιμης εγγύησης.
Αγορές από το διαδίκτυο ή εκτός καταστήματος. Αν αγοράσετε ένα προϊόν εξ αποστάσεως (πχ. από το διαδίκτυο) ή εκτός καταστήματος (πχ. πωλήσεις πόρτα-πόρτα), έχετε δικαίωμα υπαναχώρησης εντός 14 ημερών. Μπορείτε να ακυρώσετε την παραγγελία σας για οποιονδήποτε λόγο εντός αυτού του χρονικού διαστήματος – έστω κι αν αλλάξατε γνώμη.
Αντίθετα, αν αγοράσετε προϊόντα από κατάστημα, βάσει της ευρωπαϊκής νομοθεσίας δεν έχετε νόμιμο δικαίωμα να επιστρέψετε τα προϊόντα. Ωστόσο, πολλά καταστήματα παρέχουν οικειοθελώς στους καταναλωτές το δικαίωμα επιστροφής ή αλλαγής προϊόντων εντός συγκεκριμένης προθεσμίας. Ζητήστε να ενημερωθείτε για την πολιτική επιστροφών που εφαρμόζει το κάθε κατάστημα.
Διαφημίσεις και αθέμιτες εμπορικές πρακτικές
Η νομοθεσία απαγορεύει τις παραπλανητικές και επιθετικές εμπορικές πρακτικές και σας προστατεύει από αυτές. Έχετε δικαίωμα σε αξιόπιστες διαφημίσεις και ακριβείς πληροφορίες.
Πηγή: reader.gr