Το έργο «Ο εμπαιγμός του Χριστού» του Φλωρεντινού ζωγράφου Τσιμαμπούε βρέθηκε στο σπίτι μιας ηλικιωμένης γυναίκας στην γαλλική πόλη Κομπιέν το 2019. Είχε τοποθετήσει το σπάνιο έργο τέχνης – το οποίο νόμιζε ότι ήταν μια ελληνική θρησκευτική εικόνα – στην κουζίνα της. Το Μουσείο του Λούβρου στο Παρίσι πρόσθεσε έναν «εθνικό θησαυρό» στη συλλογή του τέσσερα χρόνια μετά την ανακάλυψή του.
Η ανυποψίαστη ιδιοκτήτρια του έργου δεν γνώριζε από πού είχε προέλθει ο πίνακας διαστάσεων 26 επί 20 εκατοστών, ο οποίος χρονολογήθηκε στο 1280 και πουλήθηκε έναντι 24,2 εκατομμυρίων ευρώ σε δημοπρασία τον Οκτώβριο του 2019, περισσότερο από τέσσερις φορές πάνω από την αρχική εκτίμηση.
Αλλά η γαλλική κυβέρνηση παρενέβη στη συνέχεια για να εμποδίσει την εξαγωγή του, χαρακτηρίζοντας τον πίνακα «εθνικό θησαυρό».
Η κίνηση αυτή κράτησε τον μικρό, εξαιρετικά σπάνιο πίνακα στη χώρα για 30 μήνες, κατά τη διάρκεια των οποίων η κυβέρνηση συγκέντρωσε τα κεφάλαια για να τον αγοράσει για το έθνος.
Τώρα, η υπουργός Πολιτισμού της Γαλλίας, Ρίμα Αμπντούλ Μαλάκ, και ηπρόεδρος και διευθύντρια του Λούβρου, Λοράνς ντε Καρ, ανακοίνωσαν ότι ο πίνακας αποτελεί μέρος της συλλογής του μουσείου.
«Αυτές οι εξαγορές είναι το αποτέλεσμα μιας εξαιρετικής κινητοποίησης του Μουσείου του Λούβρου, το οποίο επιτρέπει τη διατήρηση στη Γαλλία έργων που περιζήτητα από τα μεγαλύτερα μουσεία του κόσμου και να τα καταστήσει προσβάσιμα σε όλους», ανέφερε το υπουργείο σε ανακοίνωσή του, χωρίς να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες. για το πώς συγκεντρώθηκαν τα χρήματα.
Το υπουργείο συνέχισε αποκαλώντας τον πίνακα «ένα κρίσιμο ορόσημο στην ιστορία της τέχνης, που σηματοδοτεί τη συναρπαστική μετάβαση από την εικόνα στη ζωγραφική».
Μόνο περίπου 15 από τα έργα του Cimabue είναι γνωστά, γι’ αυτό ο πίνακας “είναι ένας εθνικός θησαυρός μείζονος σημασίας”, προσθέτει το υπουργείο.
Θα ενωθεί με τον πολύ μεγαλύτερο πίνακα του Τσιμαμπούε «Maestà» (Μεγαλειότης) στη συλλογή του Λούβρου και τα δύο έργα θα αποτελέσουν μέρος μιας έκθεσης την άνοιξη του 2025.
Ποιος είναι ο Τσιμαμπούε
To Τσιμαμπούε είναι το ψευδώνυμο του καλλιτέχνη Τσένι ντι Πέπο, που γεννήθηκε στη Φλωρεντία γύρω στο 1240. Θεωρείται ο τελευταίος σημαντικός Ιταλός καλλιτέχνης που ακολούθησε τη βυζαντινή τεχνοτροπία, η οποία κυριάρχησε στην πρώιμη μεσαιωνική ιταλική ζωγραφική. Ανακάλυψε και δίδαξε τον Τζιότο, έναν από τους μεγαλύτερους καλλιτέχνες της προ-αναγεννησιακής εποχής.
Το έργο «Ο εμπαιγμός του Χριστού» αποτελεί μέρος ενός δίπτυχου που περιλαμβάνει οκτώ σκηνές με επίκεντρο τα Πάθη και τη Σταύρωση του Χριστού.
Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου φιλοξενεί μια άλλη σκηνή από το έργο, την «Παρθένα και το παιδί με δύο αγγέλους», την οποία απέκτησε το 2000. Είχε χαθεί για αιώνες, πριν τη βρει ένας Βρετανός αριστοκράτης στο πατρικό του σπίτι στο Σάφολκ. Μια άλλη, «Το Μαστίγωμα του Χριστού», βρίσκεται στη συλλογή Frick στη Νέα Υόρκη.