Με την αυγή του 2026, οι οδηγοί σε ορισμένα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης –με χαρακτηριστικό παράδειγμα τη Γαλλία– θα βρεθούν αντιμέτωποι με αυξημένο κόστος κατά τον ανεφοδιασμό των οχημάτων τους. Από την 1η Ιανουαρίου, τίθεται σε εφαρμογή η ευρωπαϊκή απόφαση που αφορά τα Πιστοποιητικά Εξοικονόμησης Ενέργειας (ΠΕΕ), επιβάλλοντας στις χώρες της Ε.Ε. να ευθυγραμμίσουν την πολιτική τους με τον στόχο περιορισμού της ενεργειακής κατανάλωσης και της εξάρτησης από τα ορυκτά καύσιμα.
Η συγκεκριμένη ρύθμιση εντάσσεται στο πλαίσιο των ευρύτερων ευρωπαϊκών προσπαθειών για μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και για σταδιακή μετάβαση προς πιο καθαρές μορφές μετακίνησης. Η Κομισιόν, επιδιώκοντας να ενισχύσει τη διείσδυση των αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων –που μέχρι σήμερα δεν έχει προχωρήσει με τους ρυθμούς που θα επιθυμούσε– προωθεί μια σειρά από κίνητρα και μέτρα. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνεται και η αύξηση της λιανικής τιμής των καυσίμων μέσω πρόσθετης επιβάρυνσης στην αντλία.
Σύμφωνα με τις γαλλικές αρχές, από την Πρωτοχρονιά η τιμή ανά λίτρο θα αυξηθεί κατά περίπου 16-17 λεπτά του ευρώ, έναντι της επιβάρυνσης των περίπου 11 λεπτών που ίσχυσε κατά μέσο όρο το 2025. Για έναν μέσο οδηγό στη Γαλλία, η συνολική ετήσια επιβάρυνση υπολογίστηκε στα 76 ευρώ για το τρέχον έτος, ενώ το 2026 αναμένεται να ξεπεράσει τα 110 ευρώ.
Η ανακοίνωση έχει ήδη προκαλέσει αντιδράσεις. Ο Φιλίπ Νοζιέγ, πρόεδρος της μεγαλύτερης γαλλικής ένωσης για την προστασία των δικαιωμάτων των οδηγών, «40 Millions d’automobilistes», έκανε λόγο για «ακατανόητη αύξηση» σε μια περίοδο έντονης κοινωνικοοικονομικής πίεσης. «Οι Γάλλοι υφίστανται ήδη σημαντική απώλεια αγοραστικής δύναμης και τώρα προστίθεται ένας ακόμη συγκαλυμμένος φόρος που καθιστά την καθημερινή μετακίνηση ακριβότερη», τόνισε, σημειώνοντας πως «πέντε ή έξι λεπτά επιπλέον ανά λίτρο αποτελούν τεράστια επιβάρυνση για εκατομμύρια ανθρώπους που δεν έχουν καμία εναλλακτική πέρα από το αυτοκίνητο».
Στην Ελλάδα, προς το παρόν, δεν έχει υπάρξει αντίστοιχη κυβερνητική ανακοίνωση ή απόφαση που να σχετίζεται με πρόσθετη επιβάρυνση στα καύσιμα λόγω της εφαρμογής του ευρωπαϊκού πλαισίου για τα ΠΕΕ. Ωστόσο, η σχετική ευρωπαϊκή υποχρέωση παραμένει σε ισχύ, αφήνοντας ανοικτό το ενδεχόμενο ανάλογων προσαρμογών στο μέλλον.
