Ο τρίτος κύκλος του προγράμματος “Κινούμαι Ηλεκτρικά” ξεκίνησε αυτή την εβδομάδα, καθώς η πλατφόρμα για τις αιτήσεις ήταν διαθέσιμη πιλοτικά την περασμένη Δευτέρα (3/6) και τέθηκε επίσημα σε λειτουργία την Παρασκευή.
Στο πλαίσιο του “Κινούμαι Ηλεκτρικά 3”, το ποσό της επιδότησης που δικαιούνται τα φυσικά πρόσωπα για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου αυξήθηκε σε 9.000 ευρώ, από 8.000 ευρώ που ανερχόταν στον προηγούμενο κύκλο, ενώ, εάν συνδυαστεί με την απόσυρση του παλαιού οχήματος, η οποία επιβραβεύεται με το ποσό των 2.000 ευρώ, τότε η συνολική επιδότηση φτάνει τα 11.000 ευρώ.
Αθροιστικά, ο προϋπολογισμός του “Κινούμαι Ηλεκτρικά 3” φτάνει σε 33 εκατ. ευρώ, τα οποία θα είναι διαθέσιμα για τους επόμενους 10 μήνες (μέχρι τον Απρίλιο του 2025). Η απόφαση για την αύξηση του ποσού της επιδότησης για τα φυσικά πρόσωπα, ωστόσο, πέρασε διά πυρός και σιδήρου, ενώ δεν έλειπε και το έντονο παρασκήνιο.
Το παρασκήνιο
Πιο συγκεκριμένα, το προηγούμενο διάστημα έπεσε στο τραπέζι των συζητήσεων ανάμεσα στα τρία αρμόδια υπουργεία (Οικονομίας, Περιβάλλοντος και Μεταφορών) η πρόταση για αύξηση της συνολικής επιδότησης σε 13.000 ευρώ. Το γενναίο αυτό ποσό, όμως, κόπηκε ύστερα από αντίδραση του ενός εκ των τριών υπουργών, ο οποίος απέρριψε κατηγορηματικά τη συγκεκριμένη πρόταση, επιμένοντας η επιδότηση να αυξηθεί σε 11.000 και όχι σε 13.000 ευρώ.
Η άρνηση του υπουργού, για τους παροικούντες την Ιερουσαλήμ, δεν προκάλεσε έκπληξη. Και αυτό γιατί εισακούστηκαν τα παράπονα των εταιρειών leasing, οι οποίες, εν μέρει δικαιολογημένα, δεν είδαν με καλό μάτι το ενισχυμένο ποσό των 11.000 ευρώ, πόσο μάλλον τη γενναία επιδότηση των 13.000 ευρώ. Μάλιστα, όπως πληροφορείται το Capital.gr, δεν έλειψαν τα σε υψηλούς τόνους τηλεφωνήματα, στα οποία διατυπωνόταν ξεκάθαρα προς τα στελέχη του υπουργείου ότι θίγονταν ανοιχτά τα συμφέροντα του κλάδου των εταιρειών μίσθωσης αυτοκινήτων. Η αλήθεια είναι ότι οι υψηλές επιδοτήσεις για την αγορά ενός καινούργιου ηλεκτρικού οχήματος πιθανώς να μειώσουν τη ζήτηση για leasing. Πρακτικά, κάποιος πολίτης ενδεχομένως να προτιμήσει ως φυσικό πρόσωπο να αξιοποιήσει την ευνοϊκή συγκυρία του προγράμματος και να προχωρήσει στην αγορά ενός αυτοκινήτου νέας τεχνολογίας από το να επιλέξει τη μίσθωση (ακόμα και αν του το παρέχει η εταιρεία του). Αυτό δεν αποκλείεται να επηρεάσει αρνητικά τον στόλο των εταιρειών leasing, καθώς και τις πωλήσεις μεταχειρισμένων αυτοκινήτων στις μάντρες, φέρνοντας νέα δεδομένα στην εγχώρια αγορά.
Οι ειδικές κατηγορίες
Θυμίζουμε ότι σημαντική διαφοροποίηση σε σχέση με το προηγούμενο “Κινούμαι Ηλεκτρικά” είναι ότι ο ενδιαφερόμενος πολίτης θα πρέπει πρώτα να προχωρήσει στην αγορά του ηλεκτρικού οχήματος και, αφού ολοκληρώσει τη διαδικασία, στη συνέχεια υποβάλλει στη σχετική πλατφόρμα τα απαιτούμενα δικαιολογητικά μαζί με το τιμολόγιο ή την απόδειξη αγοράς προκειμένου να λάβει την επιδότηση.
Για ειδικές κατηγορίες προβλέπονται επιπλέον επιδοτήσεις, όπως για ΑμεΑ το ύψος της επιπλέον επιδότησης φτάνει τα 1.000 ευρώ, για νέους ηλικίας έως 29 ετών επίσης υπάρχει επιπλέον επιδότηση 1.000 ευρώ, ενώ για πολύτεκνες οικογένειες η επιδότηση ανέρχεται σε 1.000 ευρώ ανά εξαρτώμενο τέκνο από το τρίτο και πάνω και μπορεί να φτάσει τα 4.000 ευρώ επιπλέον συνολικά.
Αγκάθι, ωστόσο, σε όλο αυτό το εγχείρημα αποτελεί η έλλειψη ουσιαστικών υποδομών φόρτισης σε όλη την ελληνική επικράτεια, όπως επισημαίνουν κύκλοι της αγοράς με γνώση επί του θέματος. Γιατί, όπως λένε, ευπρόσδεκτα είναι, από τη μια πλευρά, τα οικονομικά κίνητρα, ωστόσο μπορεί να πέσουν στο κενό λόγω της απουσίας των κατάλληλων υποδομών για τη φόρτιση των εν λόγω οχημάτων. Δεν είναι, άλλωστε, λίγοι οι πολίτες που διστάζουν να προχωρήσουν στην απόκτηση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, καθώς προβληματίζονται για τον εάν θα υπάρχουν διαθέσιμοι σταθμοί για τη φόρτισή του σε διάφορα σημεία ανά την Ελλάδα. Επί του παρόντος, η ανάπτυξη ενός δικτύου με σταθμούς φόρτισης για ηλεκτρικά οχήματα βρίσκεται σε εμβρυακό στάδιο, κάτι που λειτουργεί εν μέρει αποτρεπτικά για τους πολίτες, οι οποίοι κατά τα άλλα ενδιαφέρονται να κάνουν τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση. Να σημειωθεί ότι η αγορά φορτιστή για οικιακή χρήση επιδοτείται με 500 ευρώ.
Δικαίωμα στην επιδότηση έχουν και τα νομικά πρόσωπα (π.χ. εταιρείες), ωστόσο μειώνεται το ύψος κατά 2.000 ευρώ, ώστε να καλυφθεί μεγαλύτερο ποσοστό της αυξημένης ζήτησης.
Εκτός του αυτοκινήτου, επιδοτείται επίσης η αγορά ηλεκτρικού ποδηλάτου, μοτοσικλέτας και τρίκυκλου. Το “Κινούμαι Ηλεκτρικά 3” παίρνει σκυτάλη από το “Κινούμαι Ηλεκτρικά 2”, μέσω του οποίου προβλέπεται ότι θα έχουν δοθεί 55 εκατ. ευρώ σε επιδοτήσεις μέχρι το τέλος του 2024. Έως το τέλος του χρόνου στόχος είναι να δοθούν σε επιδοτήσεις άλλα 20 εκατ. ευρώ, ενώ μόλις την περασμένη εβδομάδα καταβλήθηκαν επιπλέον 1,8 εκατ. ευρώ σε 478 δικαιούχους. Η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο της περιβαλλοντικής πολιτικής της Ευρωπαϊκή Ένωσης και πρόκειται για ένα στοίχημα που καλείται να κερδίσει και η χώρα μας, η οποία, ωστόσο, επί του παρόντος κινείται με αργά βήματα.
Σε αυτό το πλαίσιο, κομβικής σημασίας είναι και ο μετασχηματισμός των αστικών συγκοινωνιών μέσα από την ανανέωση του γηρασμένου στόλου των λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Από την άλλη πλευρά, περιορισμένη απήχηση γνωρίζει μέχρι στιγμής το πρόγραμμα επιδότησης “Πράσινα Ταξί”, που υλοποιεί εδώ και περίπου έναν χρόνο το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Παρά τις αρχικά υψηλές προσδοκίες του υπουργείου και το ικανοποιητικό ποσό ενίσχυσης, το οποίο φτάνει μέχρι τα 22.500 ευρώ, η ανταπόκριση από τον κλάδο μπορεί να χαρακτηριστεί το λιγότερο ως χλιαρή.
Πηγή: capital.gr