Η αγορά ενός καινούργιου αυτοκινήτου στην Ελλάδα του 2025 έχει εξελιχθεί σε μια πολυτελή – και συχνά απρόσιτη – επιλογή για τη μεσαία τάξη.
Η εκρηκτική αύξηση των τιμών, σε συνδυασμό με τη χαμηλή αγοραστική δύναμη και τους περιορισμούς στη χρηματοδότηση, δημιουργούν ένα τοπίο όπου το νέο αυτοκίνητο είναι προνόμιο για λίγους.
Τα βασικά μοντέλα μικρής κατηγορίας ξεκινούν πλέον από τις 16.000 ευρώ, ενώ τα δημοφιλή σουπερμίνι υπερβαίνουν τις 20.000 ευρώ ακόμη και στη βασική τους έκδοση.
Παράλληλα, ο μέσος καθαρός μισθός παραμένει στάσιμος, την ώρα που τα έξοδα διαβίωσης και η αβεβαιότητα της αγοράς εργασίας πιέζουν τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς. Όταν ένα οικονομικό αυτοκίνητο αντιστοιχεί σε έναν ολόκληρο ετήσιο μισθό, η απόφαση αγοράς γίνεται εξαιρετικά δύσκολη.
Η τραπεζική χρηματοδότηση, κάποτε σημαντικό εργαλείο για τους αγοραστές, πλέον δεν είναι εύκολα προσβάσιμη.
Οι δανειοδοτήσεις συνοδεύονται από υψηλά επιτόκια και απαιτήσεις για υψηλή προκαταβολή, ενώ η λύση του leasing δεν είναι ελκυστική για όσους θέλουν πλήρη κυριότητα του οχήματος.
Αναπόφευκτα, η αγορά μεταχειρισμένων γνωρίζει άνθηση, ωστόσο οι τιμές ακόμη και για μοντέλα πενταετίας διατηρούνται υψηλές λόγω αυξημένης ζήτησης.
Ταυτόχρονα, τα εξηλεκτρισμένα οχήματα (υβριδικά ή ηλεκτρικά) παραμένουν ακριβά, παρά τις κρατικές επιδοτήσεις, με περιορισμένες επιλογές κάτω από τις 30.000 ευρώ.
Μπροστά σε αυτό το αδιέξοδο, πολλοί καταναλωτές αναγκάζονται να καθυστερήσουν την αντικατάσταση του παλιού τους αυτοκινήτου ή να επιλέξουν ένα πιο απλό και φτηνό μοντέλο.
Η αγορά νέου αυτοκινήτου έχει πάψει να είναι απλή – πλέον απαιτεί στρατηγική, θυσίες και γερό πορτοφόλι.
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ανακοίνωσε την εκκίνηση εκ νέου του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά» με νέο πλαίσιο επιδότησης, στοχεύοντας αυτή τη φορά σε μεγαλύτερη συμμετοχή φυσικών προσώπων και επιχειρήσεων. Η βασική επιδότηση για την αγορά ή μίσθωση αμιγώς ηλεκτρικού αυτοκινήτου ανέρχεται πλέον σε 3.000 ευρώ, ενώ με τα επιπλέον μπόνους μπορεί να φτάσει έως και τις 7.000 ευρώ, στην περίπτωση που πληρούνται συγκεκριμένες προϋποθέσεις.
Πιο συγκεκριμένα, η επιδότηση φτάνει τις 4.500 ευρώ εάν συνδυαστεί με απόσυρση παλιού ρυπογόνου αυτοκινήτου, ενώ πλέον υπάρχει και επιπλέον ποσό 400 ευρώ για την αγορά έξυπνου φορτιστή.
Οι νέοι έως 29 ετών δικαιούνται επιπλέον επιδότηση 500 ευρώ, οι πολύτεκνες και τρίτεκνες οικογένειες από 1.000 έως 2.000 ευρώ, ενώ τα άτομα με αναπηρία +1.000 ευρώ.
Η μέγιστη επιλέξιμη αξία για τα ηλεκτρικά ΙΧ περιορίζεται στις 50.000 ευρώ (ΛΤΠΦ), κάτι που δείχνει την πρόθεση του Υπουργείου να κατευθύνει τις επιδοτήσεις σε πιο προσιτά μοντέλα και όχι στα ακριβά ηλεκτρικά που κυριαρχούν στην αγορά.
Οι επιχειρήσεις συνεχίζουν να ενισχύονται με 3.000 ευρώ ανά αυτοκίνητο, ενώ στις περιπτώσεις έδρας σε νησιωτικές περιοχές η επιδότηση αυξάνεται κατά 1.000 ευρώ. Ειδική πρόβλεψη υπάρχει και για τις αντιπροσωπείες, που μπορούν να επιδοτηθούν για την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων επίδειξης.
Το πρόγραμμα καλύπτει επίσης μικρότερα μέσα μετακίνησης όπως ηλεκτρικά δίκυκλα, τρίκυκλα και τετράκυκλα κατηγορίας L, με επιδοτήσεις από 700 έως 1.500 ευρώ, καθώς και ηλεκτρικά ποδήλατα με ενίσχυση έως 500 ευρώ. Περιλαμβάνονται και τα ηλεκτρικά αμαξίδια για ΑμεΑ.
Δείτε αναλυτικά τι προβλέπει ο νέος κύκλος του «Κινούμαι Ηλεκτρικά»
- 3.000 ευρώ βασική επιδότηση για ιδιώτες (αγορά/μίσθωση ηλεκτρικού ΙΧ έως 50.000 ευρώ)
- +1.500 ευρώ με απόσυρση παλιού αυτοκινήτου
- +400 ευρώ για έξυπνο φορτιστή
- +1.000 ευρώ για ΑμεΑ
- +500 ευρώ για νέους έως 29 ετών
- +1.000 έως 2.000 ευρώ για τρίτεκνες/πολύτεκνες οικογένειες
- 3.000 ευρώ για επιχειρήσεις ανά αυτοκίνητο
- +1.000 ευρώ για έδρα σε νησί
- Ενίσχυση και για ηλεκτρικά test drive αυτοκίνητα αντιπροσωπειών
Επιδοτούνται επίσης:
- Ηλεκτρικά δίκυκλα/τρίκυκλα/τετράκυκλα (700–1.500 ευρώ)
- Ηλεκτρικά ποδήλατα (έως 500 ευρώ)
- Ηλεκτρικά αναπηρικά αμαξίδια
Η έναρξη των αιτήσεων θα ανακοινωθεί μέσω της επίσημης ιστοσελίδας του Υπουργείου, ενώ παράλληλα συνεχίζονται οι προσπάθειες ενίσχυσης του δικτύου φόρτισης σε εθνικό επίπεδο, με συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.
Πηγή: carzine.gr