Πάμε λοιπόν με τα τελευταία νέα από τους ευρωπαϊκούς δρόμους – και όχι, δεν είναι όλα ευχάριστα. Αλλά ας ξεκινήσουμε με κάτι που μάλλον θα χαροποιήσει όσους νιώθουν ότι «πνίγονται» στα όρια ταχύτητας. Σε μια στροφή προς το «γρηγορότερο», αρκετές χώρες σκέφτονται να ανεβάσουν τα όρια ταχύτητας στους αυτοκινητόδρομους τους.
Γράφει Ιωάννης Β. Νικηφόρος Σύμβουλος Διαχείρισης Ασφαλίσιμων Κινδύνων Ασφαλιστικός Πράκτορας / Συντονιστής Ασφαλιστικών Πρακτόρων
Η Τσεχία πρωτοπορεί, σχεδιάζοντας να ανεβάσει το ανώτατο όριο από τα 130 στα 150 χλμ./ώρα σε συγκεκριμένους δρόμους – κάτι που οι λάτρεις της ταχύτητας θα χαρούν να ακούσουν, αρκεί να μη βρεθούν «αγκαλιά» με ραντάρ λίγο πιο κάτω.
Η Ιταλία επίσης παίζει με την ιδέα της ταχύτερης οδήγησης, εξετάζοντας το ενδεχόμενο να επιτρέψει το 150 στα ασφαλέστερα τμήματα των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων της, όπως η Α1 και η Α4, υπό την αυστηρή επιτήρηση καμερών τελευταίας τεχνολογίας. Όλα αυτά βέβαια πιλοτικά, καθώς οι υπεύθυνοι δεν θέλουν να μετατρέψουν τους δρόμους σε «Ευρωπαϊκό Grand Prix». Η Γερμανία, από την άλλη, παραμένει στην κορυφή της ταχύτητας, αφού οι Autobahn είναι ακόμα οι μοναδικοί δρόμοι χωρίς δεσμευτικά όρια ταχύτητας – με το σκεπτικό ότι, αν μπορείς να τρέχεις, έχεις και την ευθύνη να το κάνεις σωστά.
Όμως, ας επιστρέψουμε στη… σοβαρότητα. Το νέο ραντάρ «Μέδουσα» έχει έρθει με πολλά «πλοκάμια» και είναι εδώ για να κάνει τη ζωή των παραβατών λίγο πιο δύσκολη. Με αισθητήρες και κάμερες που καλύπτουν όλες τις λωρίδες κυκλοφορίας, η «Μέδουσα» δεν αστειεύεται και καταγράφει τα πάντα: από υπερβάσεις ταχύτητας μέχρι τη μη χρήση ζώνης ή κράνους. Πολλοί οδηγοί θεωρούσαν μέχρι τώρα ότι μπορούσαν να ξεφύγουν από το μάτι της τροχαίας, αλλά το ραντάρ αυτό είναι ακούραστο – μέρα, νύχτα και με οποιεσδήποτε καιρικές συνθήκες.
Και αν το ραντάρ σας φαίνεται κάπως… επιστημονική φαντασία, το καλύτερο έρχεται με το τι κάνει μετά: καταγράφει και στέλνει τα δεδομένα απευθείας στα κεντρικά της τροχαίας. Το πρόστιμο φτάνει στον παραβάτη σε χρόνο-ρεκόρ, χωρίς καμία ανάγκη για ανθρώπινη παρέμβαση. Με λίγα λόγια, ούτε «γεια» δεν θα προλάβετε να πείτε στο πρόστιμο! Με τις κάμερες υψηλής ευκρίνειας και την αναγνώριση πινακίδων, η «Μέδουσα» εντοπίζει αν το όχημα διαθέτει όλα τα απαραίτητα έγγραφα για να κυκλοφορεί νόμιμα – άδεια κυκλοφορίας, ασφάλεια, ΚΤΕΟ, κ.λπ. – προσφέροντας στην τροχαία ένα ισχυρό εργαλείο που θα αποθαρρύνει ακόμη και τον πιο τολμηρό παραβάτη.
Και εδώ έρχεται το πιο αυστηρό μέτρο απ’ όλα: η Αυστρία υιοθέτησε πρόσφατα τον νόμο περί μόνιμης κατάσχεσης αυτοκινήτων για ακραίες παραβάσεις ταχύτητας, όπως είχε εφαρμόσει πρώτη η Ελβετία. Για όσους θεωρούν τα πρόστιμα «κόστος μετακίνησης», η Αυστρία στέλνει το μήνυμα: ξεπερνάς το όριο κατά 80 χλμ./ώρα εντός πόλης ή 90 εκτός, και λες «αντίο» στο αγαπημένο σου όχημα. Και μην περιμένετε να το δείτε ξανά – το αυτοκίνητο κατάσχεται οριστικά και δημοπρατείται.
Αν λοιπόν σας φαίνεται ότι τα μέτρα γίνονται όλο και πιο αυστηρά, δεν είστε οι μόνοι. Η Αυστρία ακολουθεί τα βήματα της Ελβετίας, η οποία εδώ και μία δεκαετία έχει πει «τέλος» στους ακραίους παραβάτες. Μάλιστα, για πιο ήπιες παραβάσεις, όπου η υπέρβαση του ορίου είναι από 60 έως 79 χλμ./ώρα εντός πόλης ή 70 έως 89 χλμ./ώρα εκτός πόλης, η κατάσχεση ισχύει για δύο εβδομάδες, δίνοντας μια «ανάσα» στους οδηγούς που, ευτυχώς, μπορούν να πάρουν πίσω το όχημά τους.
Κοντολογίς, οι δρόμοι αλλάζουν και οι κανόνες γίνονται όλο και πιο αυστηροί. Από τα αυξημένα όρια ταχύτητας μέχρι τα ραντάρ «Μέδουσα» και τον νόμο της οριστικής κατάσχεσης, το μήνυμα είναι ξεκάθαρο: όσοι πιστεύουν ότι μπορούν να κάνουν ό,τι θέλουν στους ευρωπαϊκούς δρόμους, καλύτερα να το ξανασκεφτούν. Γιατί, όπως φαίνεται, η εποχή της ασυδοσίας έχει τελειώσει και το πρόστιμο, ή ακόμα και η απώλεια του οχήματος, είναι μόλις… μια υπέρβαση μακριά!