Μείωση κωδικολογίου και αποθεμάτων στις αποθήκες εξετάζουν κάποια από τα μεγάλα ελληνικά σούπερ μάρκετ σε ενδεχόμενη νομοθέτηση ρύθμισης για αποπληρωμή των βασικών καταναλωτικών αγαθών σε διάστημα μικρότερο των 60 ημερών από την ημερομηνία της τιμολόγησης, με σκοπό να περιοριστεί το φαινόμενο των μεταχρονολογημένων επιταγών και της καθυστερημένης αποπληρωμής, που σε αρκετές των περιπτώσεων μπορεί να φτάσει ακόμα και τις 140 ημέρες. Χαρακτηριστικό μάλιστα, ήταν το παράδειγμα της Μαρινόπουλος το 2016, όταν κατατέθηκε η αίτηση υπαγωγής στον πτωχευτικό κώδικα της έως τότε μεγαλύτερης ελληνικής αλυσίδας σούπερ μάρκετ, όπου από τα συνολικά 1,32 δισ. ευρώ που ήταν τα χρέη της, τα 722 εκατ. ευρώ ήταν οφειλές προς τους προμηθευτές της. Θυμίζουμε ότι η υφιστάμενη νομοθεσία αποπληρωμής για τα ευαλλοίωτα προϊόντα (ψυγείου) ορίζει ότι ο χρόνος δεν πρέπει να υπερβαίνει τις 30 ημέρες.
Την ίδια στιγμή η Κομισιόν έχει βάλει στο τραπέζι των συζητήσεων τη θέσπιση οδηγίας για εξόφληση όλων των προμηθευτών στο σύνολο του εμπορικού κλάδου σε διάστημα όχι μεγαλύτερο των 30 ημερών. Θυμίζουμε ότι ο μέσος όρος εξόφλησης των προμηθευτών από τα σούπερ μάρκετ το 2022 ήταν περίπου στις 100 ημέρες μεσοσταθμικά για όλη την γκάμα των προϊόντων τους (ευαλλοίωτα ή μη).
Στην Ευρωπαϊκή Ένωση υπάρχει σχετική πρόταση – συζήτηση με αντικείμενο την αποπληρωμή προμηθευτών σε 30 ημέρες, όπου σχετικά έχουν στείλει αρνητική εισήγηση και οι 27 χώρες-μέλη. Αυτό που οι περισσότερες χώρες προκρίνουν ως λύση με τα νεότερα δεδομένα, είναι να υιοθετηθεί οδηγία μόνο για μικρές και μεσαίες προμηθευτικές επιχειρήσεις.
Χαρακτηριστική είναι και η πρόταση που έχει στείλει για το θέμα αυτό η Ένωση Σούπερ Μάρκετ προς το υπουργείο Ανάπτυξης, όπου αναφέρει ότι εφόσον υπάρξει σχετική ρύθμιση, από αυτήν θα πρέπει να εξαιρούνται οι επιχειρήσεις με ενοποιημένο τζίρο πανευρωπαϊκά ή παγκοσμίως άνω των 350 εκατ. ευρώ. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι με βάση την πρόταση της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ οι πολυεθνικές επιχειρήσεις που εκ των πραγμάτων τζιράρουν πολύ πάνω από τα 350 εκατ. ευρώ, δεν θα πρέπει να αποτελέσουν μέρος της “εξίσωσης” και να πληρώνονται στις ίδιες ημέρες με τις μικρότερου βεληνεκούς επιχειρήσεις.
Αυτήν τη στιγμή πάντως, η σχετική συζήτηση έχει διακοπή λόγω επικείμενης αλλαγής βουλευτών του Ευρωκοινοβουλίου μετά τις προσεχές ευρωεκλογές. Η προσωρινή αυτή αναβολή, σε συνδυασμό με τις αντιρρήσεις που έχει φέρει η πρόθεση της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τις 30 ημέρες, αναμένεται ότι θα θέσει το ζήτημα σε αρκετά πιο μακροπρόθεσμη βάση από το αρχικά αναμενόμενο.
Ορατό το ενδεχόμενο μείωσης του στοκ και προθεσμία παραμονής για τα βραδυκίνητα αγαθά
Από την άλλη πλευρά, στέλεχος μεγάλης αλυσίδας σούπερ μάρκετ ανέφερε προ μερικών ωρών σε κύκλο δημοσιογράφων ότι η επιχείρησή με την οποία συνεργάζεται, εφόσον περάσει νεότερη νομοθεσία στην Ελλάδα που θα ορίζει την εξόφληση στις 60 ημέρες και των υπολοίπων αγαθών πλην των ευαλλοίωτων, θα εξετάσει το ενδεχόμενο μείωσης του στοκ των προϊόντων, προκειμένου αυτά να μην παραμένουν στην αποθήκη της. Ο ίδιος τόνισε ότι είναι πιθανό να επηρεαστούν και τα προϊόντα που δεν είναι ευπώλητα, όπου είναι ορατό το ενδεχόμενο να αφαιρεθούν από τα ράφια των καταστημάτων της εταιρείας του. Μία ακόμα κίνηση που θα εξετάσει η ίδια αλυσίδα είναι να δίνεται περιορισμένη χρονική προθεσμία παραμονής ενός προϊόντος που δεν κινείται ιδιαίτερα, κατόπιν διαπραγμάτευσης με τους προμηθευτές. Έφερε ως παράδειγμα την πολιτική που εφαρμόζουν σούπερ μάρκετ του εξωτερικού όπου όταν ένας κωδικός προϊόντος δεν “κινείται”, παραμένει στο ράφι για διάστημα 15 έως 20 ημερών και στη συνέχεια αποσύρεται.
Το ίδιο πρόσωπο τόνισε ότι η διαχείριση των νέων δεδομένων που φέρνει η απότομη μείωση του χρόνου αποπληρωμής των σούπερ μάρκετ προς τους προμηθευτές, απαιτεί χρόνο προσαρμογής από ένα έως και δύο χρόνια, επισημαίνοντας ταυτόχρονα ότι η αντίστοιχη μετάβαση στην Ιταλία διήρκεσε τρία χρόνια. “Όταν μία αγορά ‘χτίζεται’ με βάση αυτό το μοντέλο συναλλαγών μεταξύ σούπερ μάρκετ και προμηθευτών για 40 χρόνια, είναι απαραίτητο να υπάρχει ικανό διάστημα προσαρμογής στα νέα δεδομένα”, πρόσθεσε το ίδιο πρόσωπο.
Διαφορετικά πάντως, είναι τα δεδομένα σε περιπτώσεις πολυεθνικών εταιρειών, όπου, όπως τόνισε, η εξόφληση συγκεκριμένης επιχείρησης στον κλάδο απορρυπαντικών και ειδών ατομικής φροντίδας γίνεται σε διάστημα 7 ημερών, με παροχή έκπτωσης 3% επί του τιμολογίου από πλευράς της. Επισημαίνοντας εκτός των άλλων ότι με τα νέα δεδομένα η αλυσίδα του θα επιχειρήσει να διατηρηθεί η έκπτωση του 3% και η αποπληρωμή να πραγματοποιείται στον χρόνο που θα ορίζει η νομοθεσία και επομένως σε μεγαλύτερο χρονικό διάστημα από το σημερινό.