Τις αντοχές των ελληνικών σούπερ μάρκετ ήρθε να δοκιμάσει το πρώτο τετράμηνο του 2024, όπου κατά πληροφορίες ο τζίρος τους φλερτάρει για πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια με αρνητικό πρόσημο.
Πηγές της αγοράς εκτιμούν ότι οι πωλήσεις των αλυσίδων κινούνται μεταξύ του -1% έως +1% σε σχέση με το αντίστοιχο τετράμηνο του 2023. Η πορεία των πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ καταγράφεται πτωτική στο τετράμηνο, εάν αναλογιστούμε ότι τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της εταιρείας μετρήσεων αγοράς, NielsenIQ για το τρίμηνο του φετινού έτους έδειχναν ότι ο τζίρος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων ήταν αυξημένος κατά 3% σε σχέση με το τρίμηνο του 2023.
Ένας ακόμα παράγοντας που επηρέασε έντονα την πορεία των πωλήσεων στη διάρκεια του φετινού Απριλίου και σε σύγκριση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα, είναι το γεγονός ότι δύο ημέρες της εορταστικής περιόδου του Πάσχα, η Μεγάλη Παρασκευή και το Μεγάλο Σάββατο, όπου παραδοσιακά πραγματοποιείται το μεγαλύτερο μέρος της κατανάλωσης, θα αποτυπωθεί στις πωλήσεις του Μαΐου. Οι δύο αυτές ημέρες ήταν στις 3 και 4 Μαΐου σε αντίθεση με τις αντίστοιχες ημέρες του 2023, οι οποίες ήταν εντός του Απριλίου.
Εντατικοποίηση των προωθητικών ενεργειών
Ένας ακόμα λόγος για την πτώση του τζίρου σχετίζεται με την σταδιακή εξομάλυνση των πληθωριστικών τάσεων στην Ελλάδα και στο γεγονός ότι ένα μεγάλο μέρος προμηθευτικών εταιρειών – βιομηχανιών, έχουν ξεκινήσει σημαντικές προωθητικές ενέργειες. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση μεγάλης εταιρείας αλλαντικών, η οποία έχει περάσει εκπτώσεις που αγγίζουν ακόμα και το 35% στα προϊόντα της, σε μία προσπάθεια να κρατήσει τους καταναλωτές και να αντιμετωπίσει την μειωμένη αγοραστική δύναμη μεγάλης μερίδας των πολιτών στην Ελλάδα. Τα στοιχεία της Eurostat πάντως για τον Απρίλιο, έδειξαν ότι ο πληθωρισμός των τροφίμων στη χώρα μας ήταν στο 5,3% σε αντίθεση με 1,9% που ήταν το ποσοστό στην Ευρωζώνη για την ίδια χρονική περίοδο.
Στόχος τόσο των σούπερ μάρκετ όσο και των προμηθευτών τους είναι να κρατήσουν το τζίρο της φετινής χρονιάς, μέσω των προωθητικών ενεργειών που πραγματοποιούνται σε αρκετά προϊόντα αυτή την περίοδο. Η πρόβλεψη ωστόσο για το σύνολο του έτους είναι ότι οι πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ θα είναι οριακά θετικές σε σύγκριση με το 2023. Θα θυμίσουμε εδώ ότι ο τζίρος για τα ελληνικά σούπερ μάρκετ την προηγούμενη χρονιά ήταν αυξημένος κατά 10% στα 11,8 δισεκατομμύρια ευρώ.
Τι ανησυχεί τους ανθρώπους της αγοράς
Στις κυριότερες ανησυχίες των υψηλόβαθμων στελεχών της αγοράς, όπως αυτές καταγράφηκαν πρόσφατα σε έρευνα της NielsenIQ είναι η μειούμενη αγοραστική δύναμη των αγοραστών. Προβληματίζει επίσης η θεσμοθέτηση μέτρων από πλευράς της κυβέρνησης, όπου σημαντική μερίδα υψηλόβαθμων στελεχών σούπερ μάρκετ χαρακτηρίζει ως παρεμβατισμό στην ελεύθερη λειτουργία της αγοράς, ενώ εκφράζουν την απορία για κατά πόσο αυτός ο έλεγχος επηρεάζει τη ελκυστικότητα της χώρας ή και την αυτοπεποίθηση που χρειάζεται για την προσέλκυση επενδύσεων.
Την ίδια στιγμή συνεχίζει να είναι σημαντική, ωστόσο αρκετά μειωμένη σε σχέση με την περασμένη χρονιά, η ανησυχία για τον πληθωρισμό, καθώς και το κόστος παραγωγής. Στον αντίποδα, στους κυρίους πυλώνες ανάπτυξης, οι προμηθευτές αναφέρουν την εισαγωγή νέων προϊόντων στην αγορά, καθώς και εν γένει την καινοτομία με ένα ποσοστό 72%.
Πηγή: capital.gr