Ολιστική αναμόρφωση στο σύστημα των ανακτήσεων προκειμένου να μην υπάρξουν απώλειες στις εγγυήσεις του Δημοσίου που ανέρχονται σε 16,5 δισ. ευρώ περίπου– καλύπτοντας τα senior ομόλογα των τιτλοποιήσεων- επιχειρείται από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς του Δημοσίου και τους servicers.
Το σύστημα των πλειστηριασμών μπαίνει στο κάδρο των αρμόδιων φορέων και θα υποστεί lifting προκειμένου να στηριχθούν οι μεγάλες και πολλές αδυναμίες του με όλους τους τρόπους αναφέρουν παράγοντες με γνώση των εξελίξεων.
Mολονότι οι Εταιρείες Διαχείρισης Απαιτήσεων, αλλά και το Δημόσιο διαβεβαιώνουν σε όλους τους τόνους πως οι εγγυήσεις του Δημοσίου που καλύπτουν τους senior τίτλους δεν διατρέχουν κίνδυνο και αποπληρώνονται δε κανονικά, εν τούτοις οι χρονικές δυσχέρειες στα εργαλεία που έχουν στη διάθεσή τους οι servicers διαμορφώνει συχνά συνθήκες οριακές για την ολοκλήρωση των διαδικασιών και την επίτευξη των στόχων που είναι η διασφάλιση της αποπληρωμής στους δικαιούχους των senior αξιογράφων των τιτλοποιήσεων.
Σε πρόσφατη συνάντηση που είχαν με τους αρμόδιους φορείς, το Υπουργείο Δικαιοσύνης φαίνεται να αναλαμβάνει δράση για νομοθετικές ρυθμίσεις που θα έρθουν όσο πιο γρήγορα γίνεται στη Βουλή και θα οδηγήσουν σε λειτουργικότητα τις προβληματικές διαδικασίες.
Ενας πλειστηριασμός ξεπερνάει χρονικά στις περισσότερες περιπτώσεις τη διετία και αρκετά συχνά δεν τελεσφορεί.
Μέτρα για τον εκσυγχρονισμό των δημοπρασιών
– Οι αναγκαστικές ανακοπές που αφορούν το πριν (τρεις τον αριθμό) και το μετά (ανακοπή στον πίνακα κατάταξης) των δημοπρασιών και οι οποίες νομικά είναι υποχρεωτικό να λάβουν χώρα προκειμένου η διαδικασία του πλειστηριασμού να είναι ισχυρή, εξετάζεται να εκδικάζονται από κοινού μειώνοντας κατά πολύ το χρόνο ολοκλήρωσης της διαδικασίας. Η σύμπτυξη των ανακοπών ιδιαίτερα όταν αυτές έχουν το ίδιο αντικείμενο θα αποτελέσει σοβαρό μέτρο στη φαρέτρα του Υπουργείου Δικαιοσύνης
-Να καταστεί δυνατή η είσπραξη του πλειστηριάσματος που κατατίθεται στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων και η οποία καθυστερεί για χρονικό διάστημα ακόμη και 24 μηνών με αποτέλεσμα να δημιουργείται πρόβλημα ρευστότητας στις εταιρίες διαχείρισης που δεν μπορούν να υπερβούν τους χρόνους αποπληρωμής των τιτλοποιήσεων.
Μάλιστα οι Εταιρίες Διαχείρισης συζητούν με τις αρχές τα τιμήματα να εισπράττονται από τους συμβολαιογράφους οι οποίοι είναι πολύ πιο ευέλικτοι σε επίπεδο διαδικασιών.
-Να δημιουργηθεί ηλεκτρονικός φάκελος πλειστηριαζόμενου ακινήτου με όλα τα διαθέσιμα στοιχεία, άδεια κατόψεις, τοπογραφικό φωτογραφίες και άλλα ούτως ώστε οι ενδιαφερόμενοι φορείς να μπορούν να ελέγχουν με τρόπο διεξοδικότερο το υπό πλειστηριασμό ακίνητο.
-Να υπάρξουν ρυθμίσεις ή τουλάχιστον γνώση για τα χρέη που συνοδεύουν το ακίνητο και τα οποία δεν εγγράφονται ως υποθήκη, υφίστανται όμως. όπως απλήρωτοι λογαριασμοί ΔΕΚΟ ή άλλα προβλήματα ώστε ο νέος ιδιοκτήτης να μην έρχεται αντιμέτωπος με εκπλήξεις.
– Να επιταχυνθούν οι διαδικασίες μεταγραφών στο Κτηματολόγιο.
Ευέλικτες λύσεις για το ιδιωτικό χρέος
Οι Εταιρείες Διαχείρισης θεωρούν πως οι διαδικασίες για την προσέγγιση του θέματος του ιδιωτικού χρέους απαιτεί πλέον πιο ευέλικτες λύσεις ώστε το πρόβλημα να μην συνεχίσει να ταλανίζει και τις επόμενες γενιές.
Ηδη ένα σημαντικό κομμάτι του χρέους προς τους χρηματοπιστωτικούς φορείς κινείται πέριξ διμερών ρυθμίσεων και αυτό αφορά το 75% των συγκεκριμένων οφειλών. Αυτό λένε πως είναι και το κλειδί για να μην υπάρχουν μεγάλες αντιδράσεις απέναντι στη λειτουργία των Εταιρειών Διαχείρισης.
Η εκτίμηση της συγκεκριμένης επιτυχίας αποδίδεται στη ευελιξία των ίδιων των φορέων για μεγάλα κουρέματα στις περιπτώσεις που οι εγγυήσεις είναι μικρότερες των δανείων, αλλά και στην αντοχή που έχουν επιδείξει ρυθμισμένοι δανειολήπτες στην αποπληρωμή των δανείων τους.
Το τελευταίο, εν πολλοίς, αναφέρουν παράγοντες της αγοράς θα μπορούσε να εξηγηθεί και στο γεγονός πως αρκετοί εξ’ αυτών ενδέχεται να έχουν εισοδήματα ή κεφάλαια που προέρχονται ή προήλθαν από παραοικονομικές δραστηριότητες και τα οποία τους επέτρεψαν να καλύψουν τις λοιπές ανάγκες διαβίωσής τους.