Σημαντικές αποφάσεις και πρωτοβουλίες αναμένονται το αμέσως επόμενο διάστημα από το υπουργείο περιβάλλοντος και ενέργειας, το οποίο καλείται να ανεβάσει ταχύτητες. Πρόκειται για ζητήματα τα οποία ενόψει και των ευρωεκλογών είχαν συσσωρευτεί το προηγούμενο διάστημα και για τα οποία τα χρονικά περιθώρια πιέζουν. Ενδεικτικά υπάρχουν μπροστά 7 εκκρεμότητες οι οποίες αναμένεται να διευθετηθούν το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα.
Συγκεκριμένα η πρώτη εκκρεμότητα αφορά στην έγκριση της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Μελετών για τις Περιοχές Ανάπτυξης των Υπεράκτιων Αιολικών Πάρκων. Η σχετική υπουργική απόφαση αναμένεται να καθορίσει τις θαλάσσιες περιοχές που είναι δυνατή η ανάπτυξη υπεράκτιων αιολικών πάρκων. Το βήμα αυτό αποτελεί το πρώτο από μια μεγάλη σειρά βημάτων που ακολουθούν μέχρι να φτάσει ΕΔΕΥΕΠ και Υπουργείο να είναι σε θέση να πραγματοποιήσει τους διαγωνισμούς για τα υπεράκτια. Αφού οριστούν οι Περιοχές Οργανωμένης Ανάπτυξης Υπεράκτιων πάρκων (ΠΟΑΥΑΠ), θα πραγματοποιηθούν, θα μπουν σε διαβούλευση και θα υποβληθούν για έγκριση εξειδικευμένες Στρατηγικές Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για κάθε συγκεκριμένη Περιοχή Οργανωμένης Ανάπτυξης Υπεράκτιων Αιολικών Πάρκων, λαμβάνοντας υπόψη τις ειδικές συνθήκες που επικρατούν σε εκάστη ΠΟΑΥΑΠ.
Η δεύτερη εκκρεμότητα αφορά στη θέση σε δημόσια διαβούλευση του αναθεωρημένου Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα το οποίο θα πρέπει μέχρι τις 30 Ιουνίου να υποβληθεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Σύμφωνα με τα όσα έχουν γίνει γνωστά η κεντρική ιδέα του νέου ΕΣΕΚ είναι αυτή ενός πιο στοχευμένου σχεδίου με πιο ρεαλιστικές και αποδοτικές πολιτικές συμβατές με τα δημοσιονομικά περιθώρια της χώρας. Στο πλαίσιο αυτό διατηρείται ο στόχος για μείωση κατά 55% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου μέχρι το 2030, με μείωση των δαπανών στα 130 – 140 δισ. ευρώ (ενισχύσεις και ίδια κεφάλαια). Ο βασικός στόχος για τις ΑΠΕ παραμένει στα 23 – 24GW μέχρι το 2030 ενώ μειώνεται ο στόχος για το υδρογόνο στη 1TWh μέχρι το τέλος της δεκαετίας.
Η τρίτη εκκρεμότητα αφορά στην έκδοση της υπουργικής απόφασης για το net
billing, η οποία θεωρείται καθοριστική για την απόσβεση των σχετικών επενδύσεων, ώστε να ξεκινήσει να εφαρμόζεται η “αυτοπαραγωγή σε πραγματικό χρόνο με πώληση της πλεονάζουσας ενέργειας”. Μεταξύ άλλων, η Υπουργική θα περιλαμβάνει μεταξύ άλλων τη “φόρμουλα” εφαρμογής από τον ΔΕΔΔΗΕ, αλλά και τους προμηθευτές, του net-billing καθώς επίσης και τον τρόπο πώλησης στο σύστημα των πράσινων κιλοβατωρών που δε θα καταναλωθούν αμέσως μόλις παραχθούν στα συστήματα με μπαταρίες.
Η τέταρτη εκκρεμότητα αφορά στη δημοσίευση του Οδηγού για το πρόγραμμα
φωτοβολταϊκά για επιχειρήσεις. Το πρόγραμμα θα έχει προϋπολογισμό 160 εκατ.
ευρώ, κεφάλαια τα οποία εκτιμάται πως θα επιτρέψουν να λάβουν επιδότηση πάνω από 3.000 επιχειρήσεις σε όλη την επικράτεια. 60 εκατ. θα δοθούν για τη
χρηματοδότηση πολύ μικρών και μικρών επιχειρήσεων, 60 εκατ. για ΜμΕ και 40
εκατ. για την επιδότηση μεγάλων επιχειρήσεων. Οι δικαιούχοι θα προκύψουν μέσω κριτηρίων επιλογής.
Η πέμπτη εκκρεμότητα αφορά στο ρυθμιστικό πλαίσιο για την ανάπτυξη της αγοράς του βιομεθανίου και τη δέσμευση και αποθήκευση άνθρακα.
Η έκτη εκκρεμότητα αφορά στην υπουργική απόφαση για την τροποποίηση του
άρθρου 42 του Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας που θα ρυθμίζει το πως θα γίνεται η αλλαγή προμηθευτή όταν υπάρχουν χρέη στον προηγούμενο.
Τέλος η έβδομη εκκρεμότητα αφορά στην Υπουργική απόφαση για τα δυναμικά
πορτοκαλί τιμολόγια προμήθειας, η οποία θα δημιουργεί το πλαίσιο δυναμικής τιμολόγησης και θα επιτρέπει την κυκλοφορία των πρώτων πορτοκαλί τιμολογίων.
Μεταξύ άλλων, θα προβλέπει την εφαρμογή ορίων στη διακύμανση της τιμής του
δυναμικού σκέλους των τιμολογίων, καθώς και θα ρυθμίζει όλες τις παραμέτρους πληροφόρησης και προστασίας των καταναλωτών.
Πηγή: capital.gr