Ελαφρά συρρίκνωση των κερδών ή διατήρησή τους πολύ κοντά στα επίπεδα του 2022 αναμένουν τα ελληνικά σούπερ μάρκετ για το 2023 (θυμίζουμε ότι το περιθώριο κερδών προ φόρων πέρυσι ήταν 1,47%). Αιτία αποτελούν τα αφενός αυξημένα κόστη λειτουργίας αλλά και η ένταση των προσφορών για να κρατήσουν τους πελάτες τους στα καταστήματα.
Οι προσφορές στα ράφια, οι οποίες έχουν εντατικοποιηθεί τον τελευταίο καιρό προκειμένου να κρατήσουν τον καταναλωτή, φαίνεται ότι καταφέρνουν να διασώσουν αυτό που ονομάζεται όγκος πωλήσεων ή καταναλωτική ένταση στα ράφια των αλυσίδων, δεδομένου ότι φέτος εκτιμάται ότι θα είναι οριακά αυξημένος κατά περίπου μισή ποσοστιαία μονάδα σε σύγκριση με το 2022.
Έτσι, ενώ η χρονιά ξεκίνησε με συνεχιζόμενη πτώση του όγκου πωλήσεων, απόρροια των ανατιμήσεων σε όλα τα βασικά αγαθά, φαίνεται, σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, ότι ο όγκος πωλήσεων θα είναι θετικός. Γεγονός που έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τις προσδοκίες που είχε η συγκεκριμένη αγορά και οι επιχειρήσεις της έναν χρόνο νωρίτερα σε ό,τι αφορά την πορεία του 2023.
Από τη γενικότερη πορεία της αγοράς, η οποία θα είναι και φέτος σταθερά ανοδική, αποτυπώνεται το γεγονός ότι τα προϊόντα που πωλούνται στα σούπερ μάρκετ εντάσσονται στην κατηγορία των ανελαστικών δαπανών και οι καταναλωτές συνεχίζουν να πληρώνουν γι’ αυτά παρά την ακρίβεια.
Πρόσφατα, η διευθύντρια πωλήσεων της Circana, Δήμητρα Κατσίπη, μιλώντας στο συνέδριο του ΙΕΛΚΑ έκανε λόγο για ανατιμήσεις 4,5% στο σύνολο των FMCGs για το 2024, έναντι ανατιμήσεων 7,3% φέτος, με τις ανατιμήσεις στα τρόφιμα να υπολογίζονται στο 4,6% (2023: 7,2%) και στα είδη για το νοικοκυριό στο 5,7% (2023: 9,2%).
Ο πληθωρισμός συνεχίζει να ενισχύει τον τζίρο των σούπερ μάρκετ
Για το 2024, η αύξηση του τζίρου στα σούπερ μάρκετ εκτιμάται ότι θα ανέλθει στο 4,8%, έναντι αύξησης 8,4% φέτος, με τον πληθωρισμό να επηρεάζει άμεσα και θετικά την αύξηση του τζίρου τους. Σε ό,τι αφορά το τζίρο των τροφίμων, τα οποία συμμετέχουν κατά τουλάχιστον 70% στο μείγμα πωλήσεων των σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα, η αύξηση του τζίρου τους το 2024 θα φτάσει στο 5,1%, έναντι 8,5% φέτος.
Επιπλέον, η αυξημένη κατανάλωση στο σπίτι, λόγω του πλήγματος που έχει δεχθεί η εστίαση εξαιτίας των ανατιμήσεων και η μείωση των επισκέψεων σε εστιατόρια, στη διάρκεια του 2024 εκτιμάται ότι θα επιφέρει οριακή αύξηση και στον όγκο πωλήσεων τροφίμων για τα σούπερ μάρκετ.
Αύξηση του δείκτη επιχειρηματικών προσδοκιών για τρόφιμα-ποτά-καπνό
Η πρόσφατη μηνιαία έκθεση του ΙΟΒΕ για τον Νοέμβριο έδειχνε ότι ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών σε τρόφιμα-ποτά-καπνό διαμορφώθηκε στις 117,2 μονάδες (από 110,7 μονάδες). Επιπλέον, οι τρέχουσες πωλήσεις διατηρήθηκαν έντονα θετικές στις +64 μονάδες, ενώ παράλληλα οι αισιόδοξες προσδοκίες για τις πωλήσεις της επόμενης περιόδου βελτιώθηκαν ήπια στις +62 μονάδες. Ταυτόχρονα, παρουσιάζεται έντονη αποκλιμάκωση των αποθεμάτων, τα οποία κινούνται σε φυσιολογικά για την εποχή επίπεδα. Παράλληλα, ενισχύονται οι παραγγελίες προς τους προμηθευτές. Σε ό,τι αφορά τις προβλέψεις για την απασχόληση ο δείκτης διαμορφώθηκε στις +58 μονάδες, ενώ οι πληθωριστικές τάσεις παρουσίασαν ήπια εξασθένηση στις +26 από +37 μονάδες.
Πηγή: capital.gr