Αλλαγή καταναλωτικών συνηθειών καταγράφεται στην αγορά ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών.
Επί της ουσίας αυτό που παρατηρείται, σύμφωνα με πηγές της αγοράς, είναι ότι οι καταναλωτές στρέφονται το τελευταίο διάστημα στην αγορά φθηνότερων οικιακών συσκευών, καθώς απομακρύνονται από την επιλογή ακριβότερων επώνυμων συσκευών, λόγω της μείωσης της αγοραστικής τους δύναμης. Στοιχεία αγοράς της εταιρείας GfK, που έχει στη διάθεσή του το Capital, δείχνουν ότι η αγορά κινείται με ποσοστό -5,8% σε πωλήσεις τεμαχίων, ενώ σε αξία η πτώση των πωλήσεων είναι στο -11,5%.
Ζήτηση για πιο οικονομικά προϊόντα
Ειδικότερα, στις μεγάλες οικιακές συσκευές (κουζίνες, πλυντήρια, ψυγεία) οι πωλήσεις από πλευράς τεμαχίων κινούνται πτωτικά με -12,5%, ενώ σε αξία με -23%, αφενός λόγω της ολοκλήρωσης του προγράμματος “Ανακυκλώνω – Αλλάζω συσκευή”, που επιδοτούσε την αγορά ψυγείου και καταψύκτη. Αφετέρου, όμως, η πτώση του τζίρου στις μεγάλες οικιακές συσκευές καταδεικνύει αυτό ακριβώς που αναφέραμε προηγουμένως. Ότι το καταναλωτικό κοινό έχει επικεντρώσει τις αγορές του σε συσκευές που εκπληρώνουν τη σχέση καλής ποιότητας-τιμής (value for money). Η ανάγκη δεν καλύπτεται πλέον από τις γνωστές επώνυμες και ακριβές συσκευές (Α brands), αλλά από μεσαίας και χαμηλότερης κατηγορίας τιμής προϊόντα.
Προσδοκία ανάκαμψης για τα κλιματιστικά
Ανάκαμψη, από την άλλη πλευρά, εκτιμάται ότι θα καταφέρουν προσεχώς να δείξουν τα κλιματιστικά. Σημειώνεται ότι η αγορά έως και το τέλος Μαΐου συνέχισε να παρουσιάζει σημαντική πτώση στην κατηγορία των κλιματιστικών, κάτι που εκτιμάται ότι θα αλλάξει τον Ιούνιο, δεδομένου του πρόωρου καύσωνα, με αποτέλεσμα να ενισχυθούν σημαντικά οι πωλήσεις κλιματιστικών, ενώ ο Ιούνιος είναι παραδοσιακά ένας μήνας που ευνοεί τις πωλήσεις προϊόντων κλιματισμού.
Θυμίζουμε ότι πρόκειται για μια κατηγορία η οποία γνώρισε σημαντική κινητικότητα κυρίως το 2023, λόγω της υλοποίησης του προγράμματος “Ανακυκλώνω – Αλλάζω Συσκευή”, το οποίο επιδοτούσε και την αντικατάσταση κλιματιστικών. Η ολοκλήρωση του συγκεκριμένου προγράμματος του υπουργείου Περιβάλλοντος έφερε σημαντική πτώση των πωλήσεων, οι οποίες ήταν μειωμένες κατά 55,8% σε τεμάχια στο τετράμηνο Ιανουαρίου-Μαρτίου του 2024 σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2023 και κατά 61,6% σε αξία στο ίδιο χρονικό διάστημα.
Οι φθηνές τηλεοράσεις και το στοίχημα των μεριδίων
Γενικά, ακόμα ένα στοιχείο που παρατηρείται αυτή την περίοδο στην αγορά είναι ότι οι εταιρείες, για να κρατήσουν τα μερίδιά τους και να διαθέσουν προϊόντα όπως οι τηλεοράσεις, πωλούν σε σημαντικά μειωμένες τιμές σε σχέση με το παρελθόν. Στις μεγάλες οθόνες οι τιμές έχουν μειωθεί δραστικά, όπου, για παράδειγμα, μια τηλεόραση 55 ιντσών μπορεί να κοστίζει σήμερα από 300 έως και 500 ευρώ. Η μειωμένη τιμή αποτελεί αντίδοτο για την ενίσχυση της κίνησης στις τηλεοράσεις, οι οποίες δεν έχουν να παρουσιάσουν νέες τεχνολογίες αυτή την περίοδο που θα μπορούσαν να θέλξουν τους καταναλωτές, παρά τη σταδιακή και αργή είσοδό τους στην τεχνητή νοημοσύνη.
Επιπλέον, έπειτα από αρκετό καιρό φαίνεται πως οι παραδοσιακές φωτογραφικές μηχανές ξαναμπαίνουν στη ζωή των καταναλωτών και αποκτούν θετικό πρόσημο στις πωλήσεις. Η εν λόγω κατηγορία προϊόντων είχε πληγεί αισθητά τα τελευταία χρόνια, καθότι η είσοδος των έξυπνων κινητών με κάμερα στη ζωή όλων μας επέδρασε καθοριστικά στην πορεία των πωλήσεών τους. Πιο συγκεκριμένα, στο τετράμηνο Ιανουαρίου-Απριλίου 2024, με βάση τα στοιχεία αγοράς της GfK, καταγράφεται αύξηση των πωλήσεων στις φωτογραφικές μηχανές κατά 1,7% και σε τεμάχια κατά 14,8%.
Σε ό,τι αφορά τα προϊόντα τεχνολογίας, και ειδικότερα τα κινητά τηλέφωνα, στο πρώτο τετράμηνο του έτους κινούνται καθοδικά σε πωλήσεις τεμαχίων κατά -1,8%, ωστόσο η πορεία τους είναι ανοδική σε αξία κατά 2,6%. Η αύξηση των πωλήσεων κινητών τηλεφώνων οφείλεται στο ότι το καταναλωτικό κοινό προτιμά συσκευές υψηλότερης ποιότητας και αξίας, γεγονός που επιδρά θετικά στον τζίρο τους.
Σημάδια ανάκαμψης για τα προϊόντα τεχνολογίας
Την ίδια στιγμή, σημάδια ανάκαμψης φαίνεται ότι παρουσιάζουν μετά την πανδημία οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές, με αύξηση σε πωλήσεις τεμαχίων στο τετράμηνο του 2024 κατά 2,8% (ο τζίρος τους στο ίδιο διάστημα είναι μειωμένος κατά -1,6%). Αναφέρουμε εδώ ότι οι υπολογιστές κατέγραψαν σημαντική ζήτηση στην περίοδο της COVID-19, καθώς πολλοί εργαζόμενοι αγόρασαν συσκευές για να καλύψουν τις ανάγκες της τηλεργασίας και μεταφοράς της επαγγελματικής τους έδρας στο σπίτι. Οι επιχειρήσεις του κλάδου προσδοκούν σταδιακή ανάκαμψη στη συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων κατά τη φετινή χρονιά, λόγω της ανάγκης που έχει προκύψει πλέον για αντικατάσταση παλαιότερων υπολογιστών με νεότερης τεχνολογίας προϊόντα.
Πηγή: capital.gr