Τον απολογισμό του έργου του για το 2024, παρουσίασε χθες «Το Χαμόγελο του Παιδιού», από τα δέκα Κέντρα Δράσης που λειτουργεί, σε σχετική συνέντευξη Τύπου που πραγματοποιήθηκε στο Πανελλήνιο Συντονιστικό Επιχειρησιακό Κέντρο ‘Αμεσης Κοινωνικής και Ιατρικής Επέμβασης «Ανδρέας Γιαννόπουλος».
Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία των 10 Εξειδικευμένων Κέντρων Δράσεων του Οργανισμού «Το Χαμόγελο του Παιδιού», το 2024 στηρίχθηκαν 97.089 παιδιά και οι οικογένειές τους, ενώ στις 4 Γραμμές Υποστήριξης και Βοήθειας, το προσωπικό του οργανισμού διαχειρίστηκε 187.165 κλήσεων, που συνεπάγεται 513 κλήσεις την ημέρα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι πραγματοποιήθηκαν αναφορές ή/και υποστήριξη σε 2 παιδιά ανά 3 ημέρες για θέματα σεξουαλικής κακοποίησης, αναφορές ή/και υποστήριξη σε 2 παιδιά ανά 3 ημέρες για θέματα bullying, αναφορές ή/και υποστήριξη σε 7 παιδιά καθημερινά για θέματα σωματικής, ψυχολογικής κακοποίησης και παραμέλησης, ενώ πραγματοποιήθηκε υποστήριξη σε 2 παιδιά ανά 3 ημέρες για θέματα αυτοκτονικότητας.
Ακόμη πραγματοποιήθηκαν δράσεις και παρεμβάσεις πρόληψης σε 228 μαθητές και μαθήτριες κάθε σχολική ημέρα για θέματα βίας, κακοποίησης, bullying, εξαφανίσεων, φυγών κ.λπ., διακομιδές 10 νεογνών και παιδιών καθημερινά, προληπτικές ιατρικές και οδοντιατρικές εξετάσεις σε 28 παιδιά καθημερινά, κάλυψη 27 αιτημάτων παιδιών με προβλήματα υγείας καθημερινά, υποστήριξη 42 παιδιών με προβλήματα διαβίωσης και οι οικογένειές τους καθημερινά, αναζήτηση 2 παιδιών κάθε 3 ημέρες και 1 ενήλικα κάθε 2 ημέρες, 1 επιτόπια παρέμβαση κάθε 2,5 ημέρες για παιδιά σε άμεσο κίνδυνο.
Ακολουθούν τα βασικά σημεία του απολογισμού δράσης κάθε Κέντρου για το 2024, όπως παρουσιάστηκαν από τους δέκα συντονιστές:
1. Γραμμές Υποστήριξης & Βοήθειας
- 187.165 τηλεφωνικές κλήσεις στις: Εθνική Τηλεφωνική Γραμμή για τα Παιδιά SOS 1056, Ευρωπαϊκή Γραμμή για τα Εξαφανισμένα Παιδιά 116000, Ευρωπαϊκή Γραμμή Υποστήριξης Παιδιών και Εφήβων 116111, Εθνική Γραμμή για τους Αγνοούμενους Ενήλικες 1017, με μέσο χρόνο αναμονής σε αυτές τις γραμμές, τα 12 δευτερόλεπτα.
2. Εθνικό Κέντρο για την Κακοποίηση & Εκμετάλλευση
- Μέσω του Cybertipline Hellas, πραγματοποιήθηκαν 493 αναφορές σοβαρών περιστατικών κακοποίησης και παραμέλησης 637 παιδιών
- Υποστήριξη 1.018 παιδιών θυμάτων ή εμπλεκόμενων σε περιστατικά trafficking
- 1.336 αναφορές σοβαρών περιστατικών κακοποίησης και παραμέλησης 2.390 παιδιών (Σωματική κακοποίηση για 873 παιδιά, Σεξουαλική κακοποίηση για 132 παιδιά, Παραμέληση / Εγκατάλειψη για 1.072 παιδιά, Ψυχολογική/Συναισθηματική κακοποίηση για 245 παιδιά)
- Υποστήριξη 296 γυναικών θυμάτων ενδοοικογενειακής βίας και των 465 παιδιών τους
- 138 επιτόπιες παρεμβάσεις για 234 παιδιά που διέτρεχαν άμεσο κίνδυνο
- Συμβουλευτική σε 1.862 για θέματα κακοποίησης και εκμετάλλευσης παιδιών, παραβατικότητας, σχέσεις συνομήλικων, ψυχικής υγείας κ.λπ.
- Ψυχοθεραπευτικές υπηρεσίες μέσω του Κέντρου Ημέρας «Το Σπίτι του Παιδιού» σε 116 παιδιά -Θύματα Κακοποίησης, Παραμέλησης, Ενδοοικογενειακής Βίας, Παιδιά Θυματοποιημένα, Εμπλεκόμενα σε Περιστατικά Βullying-
- Διαδραστικές παρεμβάσεις σε 5.890 παιδιά, 1.014 εκπαιδευτικοί, 1.622 γονείς και κηδεμόνες, 311 επαγγελματίες για θέματα κακοποίησης και εκμετάλλευσης, δικαιωμάτων των παιδιών
3. Εθνικό Κέντρο για τις Εξαφανίσεις Παιδιών & Ενηλίκων
- Διαδραστικές παρεμβάσεις σε 770 παιδιά, 230 εκπαιδευτικοί, 503 γονείς και κηδεμόνες
- 247 αιτήματα για την υποστήριξη ερευνών αναζήτησης εξαφανισθέντων 214 παιδιών
- Σημειώνεται σε ποσοστό 70% εξαφανίζονται παιδιά εφηβικής ηλικίας και εξ αυτών το 64% είναι κορίτσια, ενώ βασικές αιτίες είναι οι σχέσεις μέσα στην οικογένεια, η σχέση με το άλλο φύλο.
- Για 26 παιδιά ενεργοποιήθηκε ο μηχανισμός Amber Alert Hellas, ενώ για 24 παιδιά κινητοποιήθηκε η Ομάδα Έρευνας και Διάσωσης «Θανάσης Μακρής» και ο μέσος χρόνος εύρεσης των παιδιών ήταν σε λιγότερο από μια εβδομάδα μετά την εξαφάνιση τους.
- Σε ότι αφορά τους ενήλικες υπήρξαν 164 αιτήματα για την υποστήριξη ερευνών αναζήτησης εξαφανισθέντων ενηλίκων.
- Βασικές αιτίες είναι Διαγνωσμένα ή μη διαγνωσμένα θέματα ψυχικής υγείας, Ουσίες / Αλκοόλ
- Για 77 περιστατικά εξαφάνισης ενήλικων ατόμων ενεργοποιήθηκε το σύστημα MISSING ALERT, ενώ για 27 άτομα κινητοποιήθηκε η Ομάδα Έρευνας και Διάσωσης «Θανάσης Μακρής»
4. Κέντρο για τη Βία &τον Εκφοβισμό (bullying)
- Πραγματοποιήθηκε συμβουλευτική σε 211 παιδιά για θέματα Εκφοβισμού
- Διαδραστικές παρεμβάσεις πρόληψης για θέματα Εκφοβισμού σε 35.701 μαθητές και μαθήτριες, 2.776 γονείς και κηδεμόνες, 1.206 εκπαιδευτικοί, 91 επαγγελματίες (αύξηση 22% σε σχέση με το 2023)
- Αναφορές σχετικά με θέματα Εκφοβισμού στο Cybertipline Hellas για 15 παιδιά
5. Κέντρο για τη Διαδικτυακή Ασφάλεια
- Μέσω του Cybertipline Hellas υπήρξαν αναφορές για 10 παιδιά σε θέματα Cyberbullying και Sextortion
- Υποστήριξη 3 παιδιών αναφορικά με υλικό διαδικτυακής σεξουαλικής κακοποίησης – εκμετάλλευσης ανηλίκων, σε συνεργασία με τη ΔΗΕ της ΕΛ.ΑΣ.
- Διαδραστικές παρεμβάσεις σε 6.712 παιδιά, 110 εκπαιδευτικοί, 667 γονείς και κηδεμόνες, 21 επαγγελματίες για θέματα ασφαλούς χρήσης του διαδικτύου
- Διαχείριση περιστατικών διαδικτυακού κινδύνου για 114 παιδιά. Οι βασικότερες αιτίες ήταν η προβληματική Χρήση Διαδικτύου και ο ηλεκτρονικός σεξουαλικός εκβιασμός – Sextortion
6. Σπίτια Φροντίδας
- 47 αιτήματα για φιλοξενία παιδιών σε κίνδυνο που αφορούσαν σε 87 παιδιά
- Υποστήριξη 80 νέων, που πλέον ενηλικιώθηκαν, έχοντας μεγαλώσει στα Σπίτια του Οργανισμού
- Στα Σπίτια φροντίδας φιλοξενήθηκαν συνολικά 158 παιδιά, ενώ στο Πρόγραμμα Ημερήσιας Φροντίδας υποστηρίχθηκαν 56 παιδιά και οι οικογένειές τους
7. Κέντρο Υπηρεσιών Υγείας
- 752 παιδιά συμμετείχαν στο πρόγραμμα δημιουργικής απασχόλησης στα νοσοκομεία ως νέες εισαγωγές
- Διακομιδές 3.645 νεογνών και παιδιών και 2.375 ενηλίκων
- 1.280 παιδιά με προβλήματα υγείας υποστηρίχθηκαν ολιστικά, μέσα από την κάλυψη 9.869 αιτημάτων
- 222 παιδιά εξετάστηκαν στα 2 Κοινωνικά Πολυϊατρεία του Οργανισμού
- 13.027 προληπτικές ιατρικές και οδοντιατρικές εξετάσεις σε 10.375 παιδιά
- 367 παιδιά στo Πρόγραμμα Παιδιατρική Κατ΄οίκον νοσηλεία και κάλυψη 22.173 αιτημάτων και ιατρικών πράξεων
8. Κέντρο Υποστήριξης Ευάλωτων Οικογενειών, Παιδιών & Νέων
- Ολιστική υποστήριξη 15.402 παιδιών
- Οι οικογένειες ήταν (15,00 % πολύτεκνες, 41,5 % μονογονεϊκές, 67,2 % με άνεργους γονείς ή με απασχόληση σε επισφαλή εργασία)
- 15.827 αιτήματα για υλική στήριξη (τρόφιμα, ρούχα, παιχνίδια, βρεφικά είδη, έπιπλα κ.λπ.)
- παραπομπή 469 οικογενειών στο Κέντρο Υπηρεσιών Υγείας
- παραπομπή 1.131 εξυπηρετούμενων στην Εθνική Γραμμή για τα Παιδιά SOS1056 για συμβουλευτική υποστήριξη
- 5.528 αιτήματα, κατευθύνσεων, διασυνδέσεων, εκπαιδευτικών και κοινωνικών αναγκών.
- 2.488 ώρες συμβουλευτικής υποστήριξης
9. Εκπαίδευση & Επιμόρφωση μέσω του Smile Academy
- Σε 411 εργαζόμενους και εργαζόμενες του Οργανισμού, 638 εθελοντές και εθελόντριες, 14 παιδιά ευάλωτων οικογενειών, 5.776 μαθητές, μαθήτριες, εκπαιδευτικοί, γονείς και κηδεμόνες, 336 επαγγελματίες.
10. Κέντρο Διαχείρισης Κρίσεων
- Πραγματοποιήθηκαν 51 αιτήματα για την υποστήριξη ερευνών αναζήτησης εξαφανισθέντων ατόμων
υμμετοχή σε ασκήσεις, ενδεικτικά: ‘Ασκηση με το Πολεμικό Ναυτικό στο Οχυρό Σκαραμαγκά με σενάριο σεισμού, με τραυματισμούς και ανεύρεση ατόμων με την Κυνοφιλική μας Ομάδα –
- Περιφερειακή ‘Ασκηση ΜΙΝΩΑΣ 2024 στην Κρήτη, συνεπιχείρηση με το ΓΕΕΘΑ/ΔΙΚΑΦΚΑ – ‘Ασκηση σεισμού με το προσωπικό των Γραμμών και τη μεταφορά του Κέντρου στη Recovery Disaster Area του αεροδρομίου Ελ Βενιζέλος – ‘Ασκηση με το Πολεμικό Ναυτικό στο Οχυρό Σκαραμαγκά με σενάριο πυρκαγιάς με τραυματισμούς και ανεύρεση ατόμων με την Κυνοφιλική μας Ομάδα.
- Επιχείρηση σε έκτακτες καταστάσεις π.χ. πυρκαγιές στην Ανατολική Αττική