Σημάδια συρρίκνωσης της ανοδικής πορείας που είχαν καταγράψει το προηγούμενο διάστημα τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, λόγω της χαμηλότερης τιμής τους, εμφανίζονται το τελευταίο διάστημα.
Την ίδια στιγμή τα επώνυμα προϊόντα που είναι εκ των πραγμάτων ακριβότερα φαίνεται να κερδίζουν έδαφος, έναντι εκείνων της ιδιωτικής ετικέτας. Κάτι που κατά ένα μέρος οφείλεται στον αποπληθωρισμό της αγοράς. Να σημειωθεί ότι η Ελλάδα σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, παρουσιάζει διαχρονικά ένα από τα μικρότερα ποσοστά πωλήσεων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, με σαφή προτίμηση των καταναλωτών προς τα επώνυμα.
Αυτό που παρατηρείται με βάση τα στοιχεία της εταιρειας μετρήσεων αγοράς, Circana, για τον Ιανουάριο του 2025, είναι ότι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας έχουν χάσει μερίδιο επί του συνόλου των πωλήσεων ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών στην ελληνική αγορά, μετά από την διαρκή ανάπτυξη που παρουσίασαν τα προηγούμενα χρόνια. Μάλιστα, αυτό που παρατηρείται, είναι πως παρά το γεγονός ότι συνέχισαν να αυξάνονται οι πωλήσεις τους με 5,3% συγκρίνοντας τον φετινό Ιανουάριο με τον περσινό, παρόλ’ αυτά τα επώνυμα προϊόντα είχαν ισχυρότερη ανάπτυξη την ίδια περίοδο με πωλήσεις στο +8,5%.
Έτσι, τον Ιανουάριο το μερίδιο πωλήσεων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας ήταν 26,5%, έναντι 27,1% που ήταν το 2024. Αντίστοιχα το μερίδιο για τα επώνυμα αυξήθηκε από το 72,9% το 2024, στο 73,5% τον Ιανουάριο του 2025.
Εξετάζοντας την αγορά στο σύνολό της, αυτό που προκύπτει από τα ίδια στοιχεία είναι η αύξηση πωλήσεων κατά 8,7%, με την οποία κινήθηκαν τον φετινό Ιανουάριο σε σύγκριση με τον αντίστοιχο περσινό τα ταχυκίνητα καταναλωτικά αγαθά (FMCG) στα ελληνικά σούπερ μάρκετ. Το ποσοστό αυτό παρόλ’ αυτά αναμένεται να αλλάξει σημαντικά το επόμενο διάστημα (βαίνοντας μειούμενο) καθότι στην αποτύπωση του φετινού Ιανουαρίου περιλαμβάνονται η 30 η και η 31 η Δεκεμβρίου του 2024, δύο ημέρες με πολύ έντονη αγοραστική κίνηση ενόψει της Πρωτοχρονιάς που εκ των πραγμάτων επηρέασαν έντονα ανοδικά το τζίρο του Ιαναουαρίου. Έτσι, ο συνολικός τζίρος στα ταχυκίνητα αγαθά τον Ιανουάριο του 2025 ανήλθε στα 966 εκατομμύρια ευρώ από 889 εκατομμύρια ευρώ που ήταν τον αντίστοιχο μήνα του 2024.
Θυμίζουμε πάντως ότι η συγκεκριμένη εταιρεία έχει καταρτίσει δύο διαφορετικά σενάρια, για το πώς αναμένεται να κινηθούν σε πωλήσεις τα σούπερ μάρκετ στη διάρκεια του 2025. Πιο συγκεκριμένα, με βάση το πρώτο σενάριο τα σούπερ μάρκετ αναμένεται ότι θα παρουσιάσουν ανάπτυξη των πωλήσεών τους σε αξία κατά 3% εντός του 2025 εφόσον οι ανατιμήσεις περιοριστούν στα επίπεδα του 1,8%. Από την άλλη πλευρά, σύμφωνα με το δεύτερο σενάριο της Circana, εφόσον υλοποιηθούν ανατιμήσεις 2,9%, ο τζίρος των σούπερ μάρκετ θα αυξηθεί φέτος κατά 3,2%.
Ποια προϊόντα εμφάνισαν άνοδο τζίρου
Με βάση λοιπόν τα στοιχεία αυτά για τον Ιανουάριο που πέρασε, τα τρόφιμα είχαν τη μεγαλύτερη ανάπτυξη τζίρου με 10% από τις τρεις βασικές κατηγορίες ταχυκίνητων αγαθών. Αμέσως μετά ακολούθησε η κατηγορία των προϊόντων καθαριότητας σπιτιού με 2,3% και στη συνέχεια τα προϊόντα ατομικής φροντίδας με 1,4%.
Θυμίζουμε ότι η αντίστοιχη τιμή μονάδας το δωδεκάμηνο του 2023 κινήθηκε ανοδικά με 6,7% και το 2024 πτωτικά, με αποπληθωριστική διάθεση, καθώς διαμορφώθηκε στο -0,2%.
Από την κατηγορία τροφίμων και ποτών την ισχυρότερη ανάπτυξη κατέγραψαν τα αλκοολούχα με 36,9% τον φετινό Ιανουάριο σε σχέση με τον Ιανουάριο του 2024. Κάτι που οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στο γεγονός ότι στη μέτρηση περιλαμβάνονται οι δύο τελευταίες ημέρες του περασμένου έτους, η 30 η και η 31 η Δεκεμβρίου, ενώ στη μέτρηση του Ιανουαρίου 2024, δεν περιλαμβάνονταν αυτές οι δύο ημέρες. Αμέσως μετά σε αύξηση πωλήσεων ακολούθησαν τα μη αλκοολούχα ποτά με 12,8%, τα κατεψυγμένα και τα γαλακτοκομικά με 8,6%, τα σνακ με 8,3%, τα συσκευασμένα τρόφιμα με 4,4%.
Από την άλλη, ως προς τα μη τρόφιμα τα προϊόντα ατομικής φροντίδας και ομορφιάς έγραψαν αύξηση πωλήσεων κατά 2,5%, τα προϊόντα ατομικής υγιεινής με 0,5%, τα καθαριστικά σπιτιού με 2,6% και τα λοιπά προϊόντα φροντίδας σπιτιού με 3,7%.
Η διαμόρφωση των τιμών
Σε ό,τι αφορά τη διακύμανση των τιμών τον Ιανουάριο που πέρασε, τα συσκευασμένα τρόφιμα κατέγραψαν αύξηση 2%, τα σνακ 6,8%, τα γαλακτοκομικά 1,2%, τα κατεψυγμένα τρόφιμα 0,9%, τα μη αλκοολούχα ποτά 3,1%, τα αλκοολούχα 10,9%. Πτωτική ήταν η πορεία τιμής για τα μαγειρικά συμπληρώματα – μπαχαρικά με -2,4%, για τα προϊόντα ατομικής φροντίδας και ομορφιάς με -3%, για τα προϊόντα ατομικής υγιεινής με -2,9%, για τα καθαριστικά σπιτιού και απορρυπαντικά με -1,3,%, ενώ για τα λοιπά προϊόντα φροντίδας σπιτιού σημειώθηκε οριακή άνοδος τιμής κατά 0,4%.
Πηγή: capital.gr