Αυξημένος κατά 328 εκατομμύρια ευρώ είναι φέτος ο τζίρος για τα ταχυκίνητα καταναλωτικά στο εντεκάμηνο Ιανουαρίου – Νοεμβρίου, συγκρινόμενος με το αντίστοιχο ποσό του εντεκάμηνου 2023. Στοιχεία του Market View της εταιρείας μετρήσεων αγοράς στο κανάλι των σούπερ μάρκετ, Circana, δείχνουν ότι ο τζίρος φέτος έφτασε τα 10,87 δισεκατομμύρια ευρώ, από 10,54 δισεκατομμύρια ευρώ πέρυσι.
Οι πωλήσεις στα βασικά αυτά αγαθά αυξήθηκαν 3,1% στο διάστημα αναφοράς, έναντι 10,3% που ήταν το αντίστοιχο ποσοστό της περσινής χρονιάς. Θυμίζουμε επίσης ότι ο πληθωρισμός στην Ελλάδα τον Νοέμβριο ανήλθε στο 3%, σύμφωνα με τα τελικά στοιχεία της Eurostat, έναντι 2,9% τον αντίστοιχο μήνα του 2023 και 3,1% τον περασμένο Οκτώβριο, κινούμενος σε σημαντικά χαμηλότερα επίπεδα από το 2023 και το 2022, γεγονός που έχει ως αποτέλεσμα τον περιορισμό της τάσης αύξησης των τιμών.
Να σημειωθεί ότι στο σύνολό τους τα ταχυκίνητα αγαθά εμφάνισαν οριακή μείωση τιμής στο εντεκάμηνο κατά 0,1%. Ωστόσο τα τρόφιμα συνεχίζουν να παρουσιάζουν αύξηση κατά 0,8% σε αντίθεση με τα προϊόντα ατομικής περιποίησης που εμφάνισαν μείωση τιμής κατά -3,8% και τα προϊόντα σπιτιού που είχαν μείωση κατά -2,2%.
Το μεγαλύτερο μέρος των πωλήσεων από τα τρόφιμα
Επιμερίζοντας τις πωλήσεις των βασικών αγαθών στους έντεκα μήνες του 2024, τα 8,9 δισεκατομμύρια ευρώ αντιστοιχούν σε πωλήσεις τροφίμων, τα 923 εκατομμύρια ευρώ σε είδη προσωπικής υγιεινής και ομορφιάς και τα 837 εκατομμύρια ευρώ σε είδη καθαριότητας και φροντίδας σπιτιού, ενώ ένα μικρό μέρος που αντιστοιχεί το στο 2% των συνολικών πωλήσεων, σε άλλα προϊόντα.
Αυτό που παρατηρείται είναι η συνεχιζόμενη οριακή μείωση των τιμών, σε ποσοστό 0,1%, το οποίο ωστόσο είναι ελάχιστο για να επηρεάσει ουσιαστικά τη διακύμανση των τιμών στα ράφια των αλυσίδων σούπερ μάρκετ και να αποτυπωθεί στον προϋπολογισμό των Ελλήνων καταναλωτών. Κι αυτό διότι τα τελευταία δυόμισι και πλέον χρόνια οι αυξήσεις στα βασικά αγαθά άγγιξαν κατά μέσο όρο περίπου το 25% έως 30%.
Σε ό,τι αφορά τις επιμέρους βασικές κατηγορίες αγαθών, τα τρόφιμα παρουσιάζουν το μεγαλύτερο ποσοστό συμβολής στην ανάπτυξη των πωλήσεων με 4,1%, ενώ αρνητική με -0,5% και με 0,4% είναι η συμβολή των προϊόντων ατομικής υγιεινής και ομορφιάς και καθαριότητας σπιτιού αντίστοιχα, δεδομένου ότι οι δύο τελευταίες κατηγορίες παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη μείωση τιμών.
Τη μεγαλύτερη συμβολή την ανοδική τάση των πωλήσεων στα ταχυκίνητα καταναλωτικά αγαθά στα ράφια των σούπερ μάρκετ, έχουν τα τρόφιμα.
Συσκευασμένα τρόφιμα: 1,6%
Σνακ: 3,4%
Γαλακτοκομικά: 4,2%
Κατεψυγμένα τρόφιμα: 5,3%
Μαγειρικά συμπληρώματα, μπαχαρικά: 4,4%
Μη αλκοολούχα – αναψυκτικά: 6,9%
Αλκοολούχα ποτά: 6,5%
Προϊόντα ατομικής περιποίησης – ομορφιάς: 3%
Προϊόντα ατομικής υγιεινής: -4,2%
Καθαριστικά σπιτιού: 0%
Λοιπά καθαριστικά προϊόντα: -1,1%
Η διακύμανση πωλήσεων σε τεμάχια για τις βασικές κατηγορίες
Συσκευασμένα τρόφιμα: 1,5%
Σνακ: 0,2%
Γαλακτοκομικά: 6,8%
Κατεψυγμένα τρόφιμα: 5,4%
Μαγειρικά συμπληρώματα – μπαχαρικά: 1,8%
Μη αλκοολούχα – αναψυκτικά: 5,4%
Αλκοολούχα ποτά: 6,6%
Προϊόντα ατομικής περιποίησης και ομορφιάς: 4,5%
Προϊόντα ατομικής υγιεινής: 2,2%
Καθαριστικά σπιτιού – απορρυπαντικά: 3,2%
Λοιπά καθαριστικά προϊόντα: 0,7%
Οι κατηγορίες με τη μεγαλύτερη προωθητική ένταση
Σε ό,τι αφορά την προωθητική ένταση των προϊόντων στα ράφια, τα προϊόντα ατομικής περιποίησης και ομορφιάς παρουσιάζουν το μεγαλύτερο ποσοστό, καθώς το 28,7% των πωλούμενων προϊόντων τελούν υπό καθεστώς προσφοράς. Ακολουθούν τα προϊόντα φροντίδας σπιτιού με το 26,1% των πωλούμενων αγαθών να είναι σε προσφορά και τα τρόφιμα με 25,2 των προϊόντων που πωλούνται από τη συγκεκριμένη κατηγορία να βρίσκεται σε προσφορά.
Πηγή: capital.gr