Η πράσινη μετάβαση -ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά τα νησιά- και η ανάδειξη της χώρας σε ενεργειακό κόμβο στην περιοχή της Ανατολικής Ευρώπης τέθηκαν επί τάπητος στους Διαλόγους της Νισύρου, που διοργανώνονται για τρίτη συνεχή χρονιά εφέτος, στο ακριτικό νησί των Δωδεκανήσων, από το «Ίδρυμα Γεώργιος Μ. Μίχαλος», υπό την αιγίδα της Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου και του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου.
Τεράστιο εργαλείο, που μας επιτρέπει να γίνουν τα νησιά μας υπόδειγμα πράσινης μετάβασης χαρακτήρισε το Ταμείο Απανθρακοποίησης των νησιών ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Θεόδωρος Σκυλακάκης, σε διαδικτυακή τοποθέτησή του στην ενότητα με θέμα: «Οι Γεωπολιτικές εξελίξεις στην Ανατολική Μεσόγειο και η ενεργειακή ασφάλεια».
Σημείωσε, δε, πως η αναζήτηση προγραμμάτων στο πλαίσιο του Ταμείου θα συνδυάζει την πράσινη μετάβαση ταχύτερα στα νησιά με την αντίδραση σε θέματα κλιματικής κρίσης, όπως είναι η λειψυδρία. «Αυτή η πορεία εξασφαλίζει και την ενεργειακή αυτονομία» ανέφερε χαρακτηριστικά ο υπουργός, επισημαίνοντας πως οι ανανεώσιμες πηγές «δημιουργούν ένα μείγμα ενεργειακής αυτάρκειας που δυστυχώς η Ελλάδα δεν το είχε σε όλη τη σύγχρονη περίοδο ανάπτυξης της ιστορίας της».
Ο κ. Σκυλακάκης επισήμανε ότι ο πόλεμος, στην Ουκρανία, τη Γάζα και η κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα έχει αλλάξει αυτά που θεωρούσαμε δεδομένα (διεθνές εμπόριο, ενεργειακή ασφάλεια κ.ά), τονίζοντας την ανάγκη μιας σοβαρής στροφής στην πολιτική, που να συνδυάζει την πράσινη μετάβαση με την ενεργειακή αυτάρκεια που μπορούν να προσφέρουν οι ανανεώσιμες πηγές. Στο πλαίσιο αυτό αναφέρθηκε στις κυβερνητικές ενέργειες προς αυτή την κατεύθυνση: τις διασυνδέσεις των νησιών και την ταχύτερη ανάπτυξη των ενεργειακών πηγών, που μειώνουν το ενεργειακό κόστος και εξασφαλίζουν φθηνή πράσινη ενέργεια.
Ερωτηθείς αν είναι υπερβολική η προσέγγιση της πράσινης ανάπτυξης σε ό,τι αφορά το χρονοδιάγραμμα, ο κ. Σκυλακάκης επισήμανε πως αυτό που απαιτεί πολύ περισσότερο χρόνο και μεγαλύτερα ποσά είναι η μετάβαση σε πεδία όπως η βιομηχανία, η αεροπορία και άλλες μεταφορές, η ναυτιλία και η θέρμανση – ψύξη, και υπογράμμισε την ανάγκη να είμαστε ρεαλιστές και κυρίως να συνειδητοποιήσουμε τα κόστη. «Αν αθροίσεις τα κόστη της πράσινης μετάβασης με τα κόστη της κλιματικής κρίσης και τα κόστη της γεωπολιτικής κρίσης που έχει ξεκινήσει, τότε και τα τρία αυτά, με τις παρούσες πολιτικές δεν μπορούν να στηριχτούν. Απαιτούν δηλαδή πολύ μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα στον τρόπο που διαχειριζόμαστε όλους τους κανόνες, τους όρους και τις διαδικασίες της πράσινης μετάβασης. Και απαιτούν και πολύ δύσκολες επιλογές» σημείωσε ο υπουργός.