Την προσαρμογή της ελληνικής αγοράς ηλεκτρισμού στα όσα ισχύουν στις προηγμένες αγορές της κεντρικής και βόρειας Ευρώπης, φέρνει η πρόταση του ΑΔΜΗΕ για καθιέρωση αρνητικών τιμών στην αγορά ηλεκτρισμού.
Τι είναι οι αρνητικές τιμές; Όταν υπάρχει περίσσευμα παραγωγής και μικρή ζήτηση, προτού γίνουν περικοπές από το διαχειριστή, ένα πρώτο “ξεσκαρτάρισμα” θα γίνεται μέσω της αγοράς αφού οι τιμές μπορούν να γυρίσουν αρνητικές, δηλαδή όσοι συμμετέχουν αντί να πληρώνονται για την παραγόμενη ενέργεια, θα πληρώνουν για να κρατήσουν σε λειτουργία τις μονάδες τους. Βεβαίως, οι παραγωγοί δεν θα πληρώνουν στο διαχειριστή αλλά η “οφειλή” τους θα συμψηφίζεται με τα ποσά που έχουν λαμβάνειν. Σε κάθε περίπτωση οι αρνητικές τιμές αναμένεται να βοηθήσουν στην καλύτερη λειτουργία και θα οδηγήσουν σε μείωση του κόστους της αγοράς.
Πιο αναλυτικά σύμφωνα με την εισήγηση προς τη ΡΑΑΕΥ του ΑΔΜΗΕ που τέθηκε σε διαβούλευση κατόπιν σχετικού αιτήματος του ρυθμιστή προτείνεται η σταδιακή υιοθέτηση αρνητικών τιμών στην αγορά εξισορρόπησης. Το μέτρο αυτό κρίνεται αναγκαίο για τη βελτίωση της λειτουργίας της αγοράς και την ενίσχυση του ανταγωνισμού, κυρίως με τη συμμετοχή περισσότερων παρόχων υπηρεσιών εξισορρόπησης, όπως τα χαρτοφυλάκια σταθμών Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ).
Ο ΑΔΜΗΕ επισημαίνει ότι, βάσει ευρωπαϊκού πλαισίου, η κανονικότητα στη λειτουργία της Αγοράς Εξισορρόπησης απαιτεί τη δυνατότητα υποβολής προσφορών και με αρνητικές τιμές. Επιπλέον, η Ομάδα Διοίκησης Έργου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας έχει ήδη τονίσει ότι η έλλειψη τέτοιου μηχανισμού περιορίζει τα κίνητρα των σταθμών ΑΠΕ να τηρούν τον προγραμματισμό στην αγορά για ενδεχόμενες περικοπές. Σε κάθε περίπτωση η θεσμοθέτηση αρνητικών τιμών αναμένεται να: Ενισχύσει τη συμμόρφωση των μονάδων ΑΠΕ με το πρόγραμμά τους.
– Διασφαλίσει την ασφαλή λειτουργία του ηλεκτρικού συστήματος, μειώνοντας τις ανάγκες για περικοπές σε πραγματικό χρόνο.
– Προσελκύσει περισσότερους παρόχους εξισορρόπησης, μειώνοντας τη συγκέντρωση της αγοράς.
Ο ΑΔΜΗΕ προτείνει την εφαρμογή ενός μεταβατικού κατώτατου ορίου στις -50€/MWh, για περίοδο ενός έτους, πριν την τελική μετάβαση στο ευρωπαϊκό όριο των -15.000€/MWh, που θα ισχύσει μετά τη σύνδεση με την πλατφόρμα PICASSO. Παράλληλα, προτείνεται τροποποίηση του Κανονισμού Αγοράς Εξισορρόπησης, ώστε να διασφαλιστεί η διαφάνεια στη διαχείριση των ενεργειακών αποκλίσεων των χαρτοφυλακίων ΑΠΕ.
Η έναρξη εφαρμογής του νέου πλαισίου προτείνεται για τις 10 Απριλίου 2025, με σταδιακή ενσωμάτωση των αλλαγών, καθώς οι συμμετέχοντες στην αγορά προσαρμόζουν τα συστήματά τους.
Πηγή: capital.gr
Για να παρέχουμε την καλύτερη εμπειρία, χρησιμοποιούμε τεχνολογίες όπως cookies για την αποθήκευση ή/και την πρόσβαση σε πληροφορίες συσκευών. Η συγκατάθεση για τις εν λόγω τεχνολογίες θα μας επιτρέψει να επεξεργαστούμε δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα, όπως συμπεριφορά περιήγησης ή μοναδικά αναγνωριστικά σε αυτόν τον ιστότοπο. Η μη συγκατάθεση ή η ανάκληση της συγκατάθεσης, μπορεί να επηρεάσει αρνητικά ορισμένες λειτουργίες και δυνατότητες.
Λειτουργικά
Πάντα ενεργό
Η τεχνική αποθήκευση ή πρόσβαση είναι απολύτως απαραίτητη για τον νόμιμο σκοπό της δυνατότητας χρήσης συγκεκριμένης υπηρεσίας που ζητείται ρητά από τον συνδρομητή ή τον χρήστη ή με αποκλειστικό σκοπό τη μετάδοση επικοινωνίας μέσω δικτύου ηλεκτρονικών επικοινωνιών.
Προτιμήσεις
Η τεχνική αποθήκευση ή πρόσβαση είναι απαραίτητη για τον νόμιμο σκοπό της αποθήκευσης προτιμήσεων που δεν ζητούνται από τον συνδρομητή ή τον χρήστη.
Στατιστικά
Η τεχνική αποθήκευση ή πρόσβαση που χρησιμοποιείται αποκλειστικά για στατιστικούς σκοπούς.Η τεχνική αποθήκευση ή πρόσβαση που χρησιμοποιείται αποκλειστικά για ανώνυμους στατιστικούς σκοπούς. Χωρίς κλήτευση, η εθελοντική συμμόρφωση εκ μέρους του Παρόχου Υπηρεσιών Διαδικτύου ή πρόσθετες καταγραφές από τρίτο μέρος, οι πληροφορίες που αποθηκεύονται ή ανακτώνται για το σκοπό αυτό από μόνες τους δεν μπορούν συνήθως να χρησιμοποιηθούν για την αναγνώρισή σας.
Εμπορικής Προώθησης
Η τεχνική αποθήκευση ή πρόσβαση απαιτείται για τη δημιουργία προφίλ χρηστών, για την αποστολή διαφημίσεων ή για την καταγραφή του χρήστη σε έναν ιστότοπο ή σε διάφορους ιστότοπους για παρόμοιους σκοπούς εμπορικής προώθησης.