Από τη μελέτη αξιολόγησης της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ), επιβεβαιώνονται η οικονομική βιωσιμότητα του ηλεκτρικής διασύνδεσης EuroAsia Interconnector και τα σημαντικά θετικά αποτελέσματα που προκύπτουν από την υλοποίησή της.
Τα παραπάνω αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο Φορέας Υλοποίησης της Ηλεκτρικής Διασύνδεσης EuroAsia Interconnector, με αφορμή αναφορές σε ΜΜΕ για τη μελέτη αξιολόγησης της Ηλεκτρικής Διασύνδεσης Κύπρου Ελλάδας, από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ.).
Όπως σημειώνεται, ο Φορέας Υλοποίησης διαπιστώνει με ιδιαίτερη ικανοποίηση, ότι επιβεβαιώνεται, για ακόμη μια φορά, τα σημαντικό κοινωνικό-οικονομικό όφελος που προκύπτει από την υλοποίηση της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρος – Ελλάδα (Κρήτη) προς τους καταναλωτές, της τάξης των €300εκ. ετησίως. Αυτό πρακτικά σημαίνει μειωμένους λογαριασμούς ηλεκτρικής ενέργειας, για όλους.
Επίσης επιβεβαιώνεται η καθαρή οικονομική παρούσα αξία του έργου ENPV (Economic Net Present Value) με θετικούς δείκτες που υποδεικνύουν ότι το οικονομικό όφελος που δημιουργεί το έργο προς τους καταναλωτές υπερτερεί του συνολικού κόστους κατασκευής και λειτουργίας.
Ακόμη επιβεβαιώνεται η οικονομική βιωσιμότητα της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου-Ελλάδας (Κρήτη).
Στην ανακοίνωση αναφέρεται πως παρά την αναγνώριση της οικονομικής βιωσιμότητας και των θετικών οικονομικών δεικτών της ηλεκτρικής διασύνδεσης, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων στο πλαίσιο των διαδικασιών που εφαρμόζει για χορήγηση δανεισμού, συγκρίνει την υλοποίηση της ηλεκτρικής διασύνδεσης με άλλες δυνητικές εναλλακτικές.
Στην προκειμένη περίπτωση, ως εναλλακτική επιλογή για την Κύπρο, προτάθηκε από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) η μαζική εγκατάσταση μπαταριών, σε όλη την Κύπρο, της τάξης 1350MW και διάρκειας 4 ωρών.
Υπάρχουν όμως σημαντικά τεχνικά σημεία που πρέπει να αναφερθούν ώστε να δοθεί, με διαφάνεια, η πλήρης εικόνα, σημειώνεται. Σε σχέση με τις παραδοχές που έχουν γίνει στη συγκεκριμένη μελέτη, δεν λήφθηκε υπόψη ο συντελεστής μείωσης της απόδοσης των μπαταριών (degradation factor), που συνήθως είναι 2.6% των χρόνο, ενώ θεωρήθηκε ότι οι μπαταρίες αυτές είχαν δείκτη χρήσης 100% ενώ πρακτικά ο δείκτης αυτός είναι 90%.
Επιπλέον η διάρκεια ζωής των μπαταριών είναι 15 χρόνια σε σύγκριση με 40/50 χρόνια που είναι η διάρκεια ζωής της ηλεκτρικής διασύνδεσης. Για τον λόγο αυτό θα έπρεπε στην μελέτη να υπολογιστεί η μαζική αντικατάσταση των μπαταριών μέχρι και 3 φορές (αντί για 2 που υπολογίστηκε) ώστε να επέλθουν αντίστοιχα οικονομικά οφέλη με αυτά της ηλεκτρικής διασύνδεσης.
Σε περίπτωση σοβαρής βλάβης ή ολικής σβέσης του συστήματος – blackout, οι μπαταρίες μπορούν να τροφοδοτήσουν με ενέργεια το ηλεκτρικό σύστημα της Κύπρου μόνο για τέσσερεις ώρες, και αυτό εάν είναι πλήρως φορτισμένες τη συγκεκριμένη στιγμή, σε αντίθεση με την Ηλεκτρική Διασύνδεση που μπορεί να προσφέρει άμεση, συνεχή και αδιάλειπτη παροχή ηλεκτρισμού για όσο χρόνο χρειαστεί.