Χρέη άνω των 500 ευρώ
Σε ό,τι αφορά τους έχοντες χρέη προς το Δημόσιο άνω των 500 ευρώ, η ΑΑΔΕ προβαίνει σε κατάσχεση κινητών, είτε στα χέρια του οφειλέτη, είτε κινητών και απαιτήσεων, γενικώς, του οφειλέτη που βρίσκονται στα χέρια τρίτου, και σε κατάσχεση ακινήτων. Όπως αποκαλύπτει η έκθεση του Γραφείου Προϋπολογισμού του Κράτους στη Βουλή, μόλις το 3,5% του συνολικού ύψους των ληξιπρόθεσμων χρεών ή το 4,6% του πραγματικού ληξιπρόθεσμου (μετά την αφαίρεση των ανεπίδεκτων είσπραξης, που ανέρχονται σε 26,3 δισ. ευρώ) βρίσκονται σε ρύθμιση. Από την ανάλυση των δεδομένων διαπιστώθηκε ότι το υψηλότερο ποσοστό των συνολικών ρυθμισμένων οφειλών (19,1%) εντοπίζεται στο εύρος 500 με 10.000 ευρώ, ενώ εντός αυτού του εύρους το ποσοστό των ρυθμισμένων οφειλών αγγίζει το 21,1% για ποσά από 2.000 έως 3.000 ευρώ. Ωστόσο τα ποσοστά διαφέρουν μεταξύ φυσικών και νομικών προσώπων. Συγκεκριμένα, το υψηλότερο ποσοστό ρυθμισμένων οφειλών φυσικών προσώπων εντοπίζεται μεταξύ 500 και 10.000 ευρώ (19,1%) και αγγίζει το 21,4% για ποσά από 2.000 έως 3.000 ευρώ. Αντίθετα, τα νομικά πρόσωπα ρυθμίζουν σε υψηλότερο ποσοστό (24,5%) οφειλές που ανήκουν στο εύρος από 10.000 έως 100.000 ευρώ, ενώ το ποσοστό αυτό φτάνει στο 28,3% στην κατηγορία 10.000 με 20.000 ευρώ. Χαμηλά ποσοστά ρύθμισης οφειλών διαπιστώνονται τόσο σε χαμηλά ποσά οφειλής (ιδιαίτερα κάτω των 500 ευρώ) όσο και σε υψηλά ποσά οφειλής (άνω των 20.000 ευρώ για φυσικά πρόσωπα και άνω των 150.000 ευρώ για νομικά πρόσωπα). Εξετάζοντας την ποιοτική διάρθρωση του πραγματικού ληξιπρόθεσμου υπολοίπου, το ΓΠΚΒ διαπιστώνει ότι το 59,4% αυτού, που αντιστοιχεί σε 48,1 δισ. ευρώ, πηγάζει από φορολογικές οφειλές. Τα μεγαλύτερα φορολογικά χρέη αφορούν τον ΦΠΑ (22,7 δισ. ευρώ), ακολουθούν οι φόροι εισοδήματος (20 δισ. ευρώ), φόροι περιουσίας (2,8 δισ. ευρώ) και λοιποί φόροι (2,5 δισ. ευρώ). Το υπόλοιπο των πραγματικών ληξιπρόθεσμων οφειλών προέρχεται από άλλες κατηγορίες οφειλής, οι οποίες παρουσιάζουν χαμηλό ποσοστό είσπραξης. Τα πρόστιμα (φορολογικά και μη φορολογικά) αποτελούν το 30% του πραγματικού ληξιπρόθεσμου υπολοίπου, καθώς αγγίζουν τα 24,3 δισ. ευρώ, και οι μη φορολογικές οφειλές (δάνεια, δικαστικά έξοδα, καταλογισμοί κτλ.) αποτελούν το 10,6% του πραγματικού ληξιπρόθεσμου υπολοίπου, ποσοστό που αντιστοιχεί σε 8,6 δισ. ευρώ. Λαμβάνοντας υπόψη ότι 8,7 δισ. ευρώ από τις φορολογικές οφειλές πηγάζουν από αφερέγγυους οφειλέτες και 13,1 δισ. ευρώ αφορούν οφειλές με λήξη δόσεων πέραν της τελευταίας δεκαετίας, απομένουν 26,2 δισ. ευρώ οφειλών, από τις οποίες, σύμφωνα με στοιχεία της ΑΑΔΕ, πηγάζει άνω του 90% των εισπράξεων. Με άλλα λόγια, το σύνολο σχεδόν των εισπράξεων προέρχεται από μόλις το 32,4% του πραγματικού ληξιπρόθεσμου υπολοίπου.Είναι ενδεικτικό ότι 213.000 φορολογούμενοι πέταξαν στον κάλαθο των αχρήστων τη δεύτερη ευκαιρία την οποία τους έδωσε το οικονομικό επιτελείο και η ΑΑΔΕ, παρά το γεγονός ότι οι προϊστάμενοι των εφοριών παρατύπως είχαν κρατήσει ενεργές τις ρυθμίσεις. Ουσιαστικά, η ευκαιρία για τη διάσωση παλιών ρυθμίσεων που βρίσκονταν σε μια γκρίζα ζώνη χάθηκε διά παντός. Σύμφωνα με στοιχεία της ΑΑΔΕ:
