Αλλάζει ο σχεδιασμός του προγράμματος αναβάθμισης και αναμένεται να υποβληθεί αίτημα στους Αμερικανούς για την αναβάθμιση πρόσθετων αεροσκαφών στην κορυφαία κατηγορία Viper. Στόχος, η ισορροπία με την Τουρκία.
Ομαλά εξελίσσεται όπως όλα δείχνουν μέχρι στιγμής το πρόγραμμα της αναβάθμισης των αεροσκαφών F-16 Block 52+ και 52+ adv σε Viper. ωστόσο όμως αυτό που προβληματίζει τους επικεφαλής της Πολεμικής Αεροπορίας είναι ότι από 85 που προβλεπόταν να αναβαθμιστούν έχουν χαθεί τα τελευταία χρόνια τρία αεροσκάφη, μένοντας έτσι 82 τελικά.
Από τη μια πλευρά, η εξέλιξη αυτή και από την άλλη το αμερικανικό “OK” στην Τουρκία για την προμήθεια 40 νέων και την αναβάθμιση ακόμη 80 F-16 σε έκδοση Viper, έκαναν τους Έλληνες επιτελείς να προχωρήσουν ένα βήμα παρακάτω. Σύμφωνα με πληροφορίες του BD, τα σχέδια αλλάζουν και ματαιώνεται ο «περιορισμένος» εκσυγχρονισμός των 38 F-16 Block 50 που είναι στην 111 Πτέρυγα Μάχης στη Νέα Αγχίαλο σε Block 52+, από τα απάρτια (κομμάτια) των αεροσκαφών που γίνονται Viper..
Υπενθυμίζεται ότι το πρόγραμμα αναβάθμισης των F-16 Block 50 είχε παρουσιαστεί κι εγκριθεί από την Βουλή στις 27 Ιουνίου 2022. Στην συγκεκριμένη περίπτωση, το κόστος ήταν 700 εκατ. ευρώ.
Η ηγεσία της Πολεμικής Αεροπορίας έχει βάλει μπροστά άλλο σχέδιο, στο οποίο τα 38 F-16 Block 50 θα πάνε τελικά και αυτά να γίνουν «οχιές» (Viper). Μάλιστα, σύμφωνα με πηγές του ΓΕΑ, η ηγεσία της Αεροπορίας έχει ζητήσει να επιστραφεί η αρχική αίτηση (LoR) που αφορούσε την αναβάθμιση των 38 Block 50 σε 52+ και θα συνταχθεί νέο ελληνικό αίτημαγια να γίνουν Viper.
Βέβαια κάτι τέτοιο δεν είναι τόσο απλό, καθώς θα πρέπει το εν λόγω πρόγραμμα να πάρει την έγκριση του Κογκρέσου, όμως η ελληνική πλευρά πιστεύει ότι θα έχει θετική απάντηση, μετά και την έγκριση του ανάλογου προγράμματος στην Τουρκία.
Αν μάλιστα κάποιος κάνει απλή πρόσθεση θα καταλάβει ότι στόχος της ηγεσίας της Πολεμικής Αεροπορίας είναι η Ελλάδα να έχει αν όχι περισσότερα αλλά τα ίδια σε αριθμό αεροσκάφη F-16 Viper με την Άγκυρα: 120 Viper η Τουρκία (80+40), 120 η Ελλάδα (82+38).
Από το μυαλό όλων βέβαια δεν μπορεί να φύγει το επιπλέον κόστος που μπορεί να έχει μία τέτοια αναβάθμιση 38 αεροσκαφών, όμως αυτό που αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές είναι ότι υπάρχουν σκέψεις να μειωθεί όσο γίνεται με την πώληση των απαρτίων (ραντάρ, αισθητήρες και συστήματα επικοινωνίας) που αφαιρούνται από τα υπό αναβάθμιση F-16 Block 52+, πιθανώς σε άλλους χρήστες του μαχητικού, μετά βέβαια από τη σχετική άδεια από τις ΗΠΑ, για να εξοικονομηθούν χρήματα.
Ένας πρώτος υπολογισμός της αναβάθμισης σε «Viper» και των 38 F-16 Block 50, μιλάει για ένα επιπλέον κόστος περίπου 300 εκατομμυρίων ευρώ, καθώς το πρόγραμμα του «περιορισμένου» εκσυγχρονισμού τους σε 52+ θα κόστιζε ήδη 700 εκατ. ευρώ. Τα 300 εκατομμύρια επιπλέον δεν είναι καθόλου αμελητέο, αλλά δεν θεωρείται υπερβολικό ποσό από τη στιγμή που η Πολεμική Αεροπορία θα έχει ομοιοτυπία στα αεροσκάφη, που θα διασφαλίζει μείωση του λειτουργικού κόστους, καθώς στο οπλοστάσιό της θα βρίσκονται 120 F-16 Viper, τα οποία είναι 4,5 γενιάς, τα οποία μαζί με τα γαλλικά Rafale και φυσικά με τα πέμπτης γενιάς game changer F-35 θα φροντίζουν για τη διαφύλαξη της ειρήνης πάνω από τη χώρα και την ευρύτερη περιοχή.