Επιστήμονες του Πανεπιστημίου της Γάνδης έχει οδηγηθεί σε ασφαλή συμπεράσματα σχετικά με τα αίτια της φωτιάς που ξέσπασε μετά τη σύγκρουση των τρενων στα Τεμπη, καθώς διαπίστωσαν ότι υπήρχε δεξαμενή με τουλάχιστον 3,5 τόνους εύφλεκτων υγρών στο πρώτο βαγόνι του εμπορικού τρένου.
Σύμφωνα με το δημοσίευμα της εφημερίδας «Real News», το κλιμάκιο των ερευνητών στο Τμήμα Δομικής Μηχανικής του Πανεπιστημίου της Γάνδης ερευνά το δυστύχημα εδώ και περίπου έναν χρόνο, μετά τη σχετική παραγγελία του Ελληνικού Οργανισμου Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ).
Συγκεκριμένα, φέρεται να έχουν καταλήξει στο ότι το πρώτο βαγόνι της εμπορικής αμαξοστοιχίας, το οποίο ακολουθούσε τις δύο μηχανές του τρένου, μετέφερε φορτίο με πτητικούς υδρογονάνθρακες που δεν είχαν δηλωθεί. Αυτές οι εύφλεκτες ουσίες μεταφέρονταν σε δεξαμενή διαστάσεων 1 επί 2,5 μέτρων.
Το βάρος των πτητικών υδρογονανθράκων που εκτιμάται ότι μετέφερε η εμπορική αμαξοστοιχία ήταν μεταξύ 3,5 και 4 τόνων. ΠΑΣΟΚ και Νέα Αριστερά καταγγέλλουν την κυβέρνηση.
Η μελέτη των διαθέσιμων βίντεο και εικόνων από τη στιγμή της σύγκρουσης αποκάλυψε επίσης ότι οι δύο αμαξοστοιχίες δεν συγκρούστηκαν μόνο μία φορά, αλλά τρεις, καθώς η πρώτη πρόσκρουση προκάλεσε την απότομη αναδίπλωση των συρμών, οδηγώντας σε δύο επιπλέον δευτερεύουσες συγκρούσεις.
Παράλληλα, ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ έχει αναθέσει έρευνα σε γερμανικό ινστιτούτο, το οποίο εξετάζει τη συμπεριφορά των καθισμάτων των επιβατικών βαγονιών κατά τη διάρκεια της φωτιάς. Στόχος είναι να διαπιστωθεί αν το υλικό κατασκευής τους πληρούσε τις προδιαγραφές ασφαλείας ή αν συνέβαλε στην εξάπλωση των φλογών.
Η πλήρης έκθεση του Πανεπιστημίου της Γάνδης, μαζί με άλλα πορίσματα, θα παρουσιαστεί στις 27 Φεβρουαρίου 2025, μία ημέρα πριν από τη συμπλήρωση δύο ετών από την τραγωδία.
Η «Real News» επισημαίνει ότι το πόρισμα ενδέχεται να αναδείξει και σοβαρές ελλείψεις στη διαχείριση του δυστυχήματος, καθώς οι πρώτες κρίσιμες ώρες μετά τη σύγκρουση δεν συντονίστηκαν από στελέχη με εξειδίκευση σε σιδηροδρομικά ατυχήματα, αλλά από αξιωματικούς της τοπικής Τροχαίας, λόγω της καθυστερημένης σύστασης του ΕΟΔΑΣΑΑΜ.
Η απάντηση της κυβέρνησης
Από το κυβερνητικό στρατόπεδο, σχολίασε ο εκπρόσωπος, Παύλος Μαρινάκης, ο οποίος έριξε στην απάντησή του, τα βέλη του στο ΠΑΣΟΚ, κατηγορώντας το ότι επιχειρεί να εκμεταλλευτεί πολιτικά το δυστύχημα.
«Άγαρμπα και βιαστικά, για ακόμα μια φορά, το ΠΑΣΟΚ σπεύδει να βγάλει ανακοίνωση για το σημερινό (σ.σ. χθεσινό) δημοσίευμα της REALNEWS, σχετικά με πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, θέλοντας να καταγγείλει την κυβέρνηση δήθεν για «συγκάλυψη» αγνοώντας μια σημαντική ‘λεπτομέρεια’: Τον Εθνικό Οργανισμό Διερεύνησης Αεροδρομικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ) τον στελέχωσε η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και του Κυριάκου Μητσοτάκη, ενισχύοντάς τον με πόρους και αρμοδιότητες, ώστε να εκδώσει με πλήρη ανεξαρτησία το δικό του πόρισμα, σε συνεργασία με Ευρωπαίους ειδικούς» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Μαρινάκης.
Αντιδράσεις της αντιπολίτευσης
«Το ΠΑΣΟΚ παραμένει προσηλωμένο στη θέση του για την κατάθεση πρότασης δυσπιστίας κατά μίας επικίνδυνης κυβέρνησης αμέσως μόλις προσκομιστούν τα νέα στοιχεία» αναφέρει η αξιωματική αντιπολίτευση, σχολιάζοντας το δημοσίευμα.
«Τα νέα στοιχεία των πορισμάτων που επίκεινται, φαίνεται ότι είναι συντριπτικά για την εξέλιξη της δικαστικής έρευνας αλλά και το μέγεθος της πολιτικής υποκρισίας του Πρωθυπουργού και της συγκάλυψης που επιχειρήθηκε. Συνεπώς, απαιτούν εξαιρετικά σοβαρή διαχείριση», τονίστηκε.
«Ποια συμφέροντα που μετέφεραν λαθραία εύφλεκτες ύλες προστάτεψε η κυβέρνησή Μητσοτάκη; Γιατί ενορχήστρωσε αυτή τη γιγαντιαία επιχείρηση συγκάλυψης;» ρωτά η Νέα Αριστερά.
«Εάν το δημοσίευμα επαληθευτεί, ο κ. Μητσοτάκης θα κληθεί να δώσει μια και μόνη απάντηση: ποια συμφέροντα που μετέφεραν λαθραία εύφλεκτες ύλες προστάτεψε η κυβέρνησή του; Γιατί ενορχήστρωσε αυτή τη γιγαντιαία επιχείρηση συγκάλυψης με πρωταγωνιστές τον κύριο Τασούλα, τον κύριο Γεραπετρίτη, τον κύριο Μαρκόπουλο;» προσθέτει το γραφείο Τύπου του κόμματος.