Πανελλαδική αποκλειστική συνέντευξη του Αναπληρωτή Προέδρου Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών στη Δέσποινα Συγγελάκη.
Την αποκάλυψη πως ο Εθνικός Οργανισμός Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών δεν επιλήφθηκε του δυστυχήματος των Τεμπών παρά ένα χρόνο μετά το δυστύχημα κάνει μιλώντας για πρώτη φορά πανελλαδικά και αποκλειστικά στο ΘΕΜΑ ΚΡΗΤΗΣ 103.1 και την Δέσποινα Συγγελάκη, ο Αναπληρωτής πρόεδρος του Οργανισμού κ. Παπαδημητρίου.
Παρά το γεγονός πως ο Εθνικός Οργανισμός είχε συσταθεί από τον Οκτώβριο του 2023, δεν επιλήφθηκε άμεσα του περιστατικού, καθώς βρισκόταν υπό καθεστώς μεταβατικής διοίκησης κι επίσημα ανέλαβε περισσότερο από έναν χρόνο μετά!
Είναι σοβαρή αυτή η καθυστέρηση;
Ασφαλώς και είναι. Διότι αφενός ο Εθνικός Οργανισμός Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών αποτελεί ανεξάρτητη αρχή και δεν διερευνά ποινικές ευθύνες όπως η Δικαιοσύνη, ωστόσο εφόσον η παρέμβαση του ήταν άμεση θα διασφαλίζονταν βασικές αρχές της έρευνας, που φαίνεται εκ του αποτελέσματος ότι δεν διασφαλίστηκαν.
«Όλη η απαιτούμενη μεθοδολογία δεν έγινε με τον τρόπο που έπρεπε να γίνει» τονίζει χαρακτηριστικά ο κ. Παπαδημητρίου και προσθέτει:
«Επιλήφθηκε η Αστυνομία και η Πυροσβεστική, χωρίς όμως να υπάρχουν οι διερευνητές. Δεν ακολουθήθηκαν οι διαδικασίες ελέγχου για το αν υπήρχε φορτίο που προκάλεσε την έκρηξη, τι προκάλεσε την έκρηξη και τι είχε συμβεί στην πράξη».
Όπως εξηγεί πάντως ο κ. Παπαδημητρίου, από την στιγμή που ο ίδιος ανέλαβε επίσημα κατάφερε να εξασφαλίσει κάποιο υλικό, μέσα από συναντήσεις, επιστολές στον Εφέτη Ανακριτή, καθώς και στοιχεία από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, την Hellenic Train και την Αστυνομική Διεύθυνση Λάρισας.
Όλα αυτά όμως άρχισαν έναν χρόνο μετά το δυστύχημα!
Άργησε η ενημέρωση των Ευρωπαϊκών Αρχών
Με καθυστέρηση ενός έτους έγινε και η ενημέρωση προς τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Σιδηροδρόμων που συνέταξαν μία Task Force για να μπορέσει να προχωρήσει σε ένα πόρισμα του δυστυχήματος. Στην Ελλάδα έφθασαν επίσημοι διεθνείς ερευνητές που επιχειρούν να δώσουν απαντήσεις σε ένα κουβάρι τόσο μπλεγμένο και τόσο σφιχτό, ένα χρόνο μετά.
Συστημικά προβλήματα
Παρά το γεγονός πως η έρευνες του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνηση Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών άργησαν έναν χρόνο, αναδεικνύουν πλήθος συστημικών προβλημάτων που φαίνεται ότι υπάρχουν στο δίκτυο. Οι έρευνες βέβαια συνεχίζονται, οπότε τα ακριβή συμπεράσματα θα παρουσιαστούν μετά από μερικούς μήνες.
Όπως προκύπτει ωστόσο από την άποψη του μέλους του Εθνικού Οργανισμού και έγκριτου στον τομέα του κ. Χρυσάκη, που βασίζεται στον Γενικό Κανονισμό Κίνησης των Τρένων (κάτι αντίστοιχο με τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας για τα αυτοκίνητα), όταν δεν υπάρχουν πλήρη και λειτουργικά συστήματα, όπως το σύστημα τηλεδιοίκησης, δεν είναι δυνατόν να επιτρέπεται στα τρένα να κινούνται με ταχύτητες 160 χιλιομέτρων την ώρα.
Σε κάθε περίπτωση η διερεύνηση συνεχίζεται, ενώ τα τελικά αποτελέσματα της αναμένονται με τεράστιο ενδιαφέρον.