Με τις καταγγελίες κατά των εταιρειών διαχείρισης να πυκνώνουν, καταγράφοντας σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδος (ΤτΕ) αύξηση της τάξεως του 80% το α’ εξάμηνο του 2023, τις επιδόσεις του εξωδικαστικού μηχανισμού να παραμένουν χλιαρές, με σχεδόν τέσσερις στις 10 ρυθμίσεις να ξανακοκκινίζουν και την υλοποίηση του Φορέα Απόκτησης και Επαναμίσθωσης Ακινήτων των ευάλωτων νοικοκυριών να έχει καθυστερήσει, η κυβέρνηση αποφάσισε να παρέμβει νομοθετώντας μία σειρά από μέτρα που στοχεύουν στην περαιτέρω προστασία των δανειοληπτών: από το -αναφαίρετο καθ’ ομολογία και των servicers- δικαίωμά τους να έχουν πλήρη εικόνα του δανείου τους ανεξαρτήτως εάν αυτό πωλήθηκε σε funds ή απλά μεταβιβάστηκε στις εταιρείες προς διαχείριση μέχρι και μεγαλύτερα «κουρέματα» μέσω του νέου λίφτινγκ στον εξωδικαστικό μηχανισμό, αλλά και τις επιπλέον πρόνοιες για τους ευάλωτους.
Το «ΘΕΜΑ», αποκωδικοποιώντας τις επίμαχες διατάξεις του νομοσχεδίου του υπουργείου Οικονομικών που πρόκειται να ψηφιστεί αύριο στη Βουλή, καταγράφει μέσα από 15 ερωτήσεις – απαντήσεις τις αλλαγές που αυτό φέρνει για τους δανειολήπτες.
Σε σχέση με τους servicers
1) Με ποιον τρόπο αλλάζουν οι σχέσεις των δανειοληπτών με τους servicers;
Με το νομοσχέδιο θεσπίζονται υποχρεώσεις διαφάνειας, ενημέρωσης και σεβασμού των δικαιωμάτων των οφειλετών για τους servicers. Είναι, ουσιαστικά, η πρώτη φορά που τίθενται τέτοιοι κανόνες όσον αφορά τη λειτουργία των εταιρειών διαχείρισης, που συνδυαστικά με την Κοινοτική Οδηγία 2021/2167 αυξάνουν σημαντικά τον βαθμό προστασίας των δανειοληπτών.
2) Δηλαδή, ποιες είναι οι νέες υποχρεώσεις των servicers απέναντι στους δανειολήπτες;
Οι servicers διαχειρίζονται σήμερα ένα χαρτοφυλάκιο δανείων ύψους 85 δισ. ευρώ. Καθένας από τους δανειολήπτες, λοιπόν, αποκτά πλέον το δικαίωμα να έχει προσωποποιημένη και αναλυτική ενημέρωση για το ύψος της οφειλής, το ιστορικό των πληρωμών, τις δόσεις, το επιτόκιο της ρύθμισης κ.λπ. Η ελλιπής ενημέρωση ήταν ένα από τα βασικά παράπονά τους, αφού μετά τις μαζικές πωλήσεις στα funds, αλλά και την ανάληψη της διαχείρισης από τους servicers απώλεσαν κάθε δυνατότητα να παρακολουθούν τη διαδρομή του δανείου τους, αγνοώντας ακόμη και αυτές τις βασικές παραμέτρους.
3) Και πώς θα γίνεται η ενημέρωση;
Με δύο τρόπους: α) Μέσω ψηφιακής πλατφόρμας στην οποία πρέπει να ανέβουν όλα τα δεδομένα των παραπάνω δανείων το αργότερο έως τον Μάρτιο του 2024. Ο οφειλέτης δηλαδή θα μπορεί, εισερχόμενος με τον προσωπικό του κωδικό στην ειδική εφαρμογή που θα εμφανίζεται στις ιστοσελίδες των servicers, να έχει ενημέρωση για μία σειρά από στοιχεία που αφορούν το δάνειό του. Η λειτουργία θα είναι αντίστοιχη με το web banking των τραπεζών. β) Εγγράφως, μέχρις ότου τεθεί σε λειτουργία η επίμαχη πλατφόρμα. Ο οφειλέτης δηλαδή υποβάλλει τη σχετική αίτηση προς τον servicer και εκείνος είναι υποχρεωμένος το πολύ μέσα σε έναν μήνα να απαντήσει.
4) Για τις τηλεφωνικές οχλήσεις υπάρχει κάποια πρόβλεψη;
Ναι. Με την ενσωμάτωση της Κοινοτικής Οδηγίας απαγορεύεται ρητά η «παρενόχληση, καταναγκασμός ή αθέμιτη επιρροή» κατά την επικοινωνία του servicer με τον πολίτη.
5) Και πώς είναι σίγουρο ότι οι servicers θα συμμορφωθούν;
Υπάρχουν κυρώσεις για όποιες εταιρείες διαχείρισης δεν συμμορφωθούν με τα νέα δεδομένα. Αυτές μπορεί να είναι οικονομικές (πρόστιμα έως 500.000 ευρώ) ή άλλες, όπως υποχρέωση διόρθωσης της παράβασης ή δημοσιοποίησης των παραβατών, ενώ φτάνουν μέχρι και τα «λουκέτα».
6) Ποιος θα διενεργεί τους σχετικούς ελέγχους;
Ο έλεγχος θα είναι τριπλός. Αρχικά, η Τράπεζα της Ελλάδος θα είναι υπεύθυνη για την τήρηση των κανόνων ορθής συμπεριφοράς και επικοινωνίας με τους δανειολήπτες. Στη συνέχεια, το υπουργείο Ανάπτυξης θα αναλάβει τον έλεγχο της τήρησης και λειτουργίας του ηλεκτρονικού συστήματος προσωποποιημένης πληροφόρησης του δανειολήπτη και, τέλος, η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα θα έχει υπ’ ευθύνη της την προστασία και τον σεβασμό των προσωπικών στοιχείων και της ιδιωτικής ζωής των δανειοληπτών. Αυτοί οι τρεις, όπως και το υπουργείο Οικονομικών, θα μπορούν να επιβάλλουν και τις κατά περίπτωση κυρώσεις.
ΠΗΓΗ: protothema.gr