Η ταινία «Κρέας» του Δημήτρη Νάκου κάνει πρεμιέρα την Πέμπτη (06/03) στις ελληνικές κινηματογραφικές αίθουσες.
Όταν θάβονται οι αποδείξεις, θάβεται και η αλήθεια;
Καθώς οι αστυνομικές ταινίες και σειρές κατακτούν όλο και περισσότερο κοινό, έρχεται η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του Δημήτρη Νάκου με τίτλο «Κρέας», να εντυπωσιάσει. Μετά από 14 μικρού μήκους ταινίες του που έχουν παρουσιαστεί και βραβευτεί σε φεστιβάλ Ελλάδας και εξωτερικού και τη συμμετοχή του ως παραγωγός και βοηθός σκηνοθέτη σε πάνω από 50 παραγωγές, η ταινία «Κρέας» του Δημήτρη Νάκου έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα της στο 49ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Τορόντο, στο Τμήμα Discovery που αναδεικνύει τα νέα ταλέντα του σινεμά από όλο τον κόσμο και συνεχίζει τη φεστιβαλική της πορεία μετά τη Θεσσαλονίκη (65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης-Διεθνές Διαγωνιστικό) όπου απέσπασε τα βραβεία: ΠΕΚΚ, Crew United, Youth Jury Special Award, στο Μονπελιέ (Cinémed) όπου κέρδισε το Βραβείο καλύτερης μουσικής επένδυσης score, στις Βρυξέλλες (Cinema Med), την Τεργέστη (36ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου), με επόμενες στάσεις, μεταξύ άλλων, το Βερολίνο, τη Γλασκώβη, το Λος Άντζελες και τη Νέα Υόρκη.
Σε ένα χωριό της ελληνικής επαρχίας, ο Τάκης ετοιμάζει τα εγκαίνια του νέου του κρεοπωλείου. Μια μέρα πριν τα εγκαίνια, ο γιος του, Παύλος σκοτώνει τον γείτονα που διεκδικεί μέρος της γης τους. Μοναδικός μάρτυρας ο Χρήστος, ένας νεαρός από την Αλβανία, τον οποίο ο Τάκης έχει μαζί του στη δουλειά από μικρό.
ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΑΡΑΓΩΓΗ
H έμπνευση του σεναρίου είναι ένα πραγματικό location στην Κύμη Ευβοίας, ένα πραγματικό αγρόκτημα με τα ζώα και τα κτίσματά του.
Πρόκειται για έναν χώρο που φέρει την αλήθεια του καθώς και την πατίνα του χρόνου και είναι ένας χώρος που γνωρίζω καλά, καθώς ανήκει στον πατέρα της γυναίκας μου. Ο πραγματικός αυτός χώρος, οι πραγματικοί άνθρωποι και οι ιστορίες τους αποτέλεσαν την πρώτη ύλη και για το σενάριο.
Είναι μια ταινία χαρακτήρων, αλλά που έχει και μια πολύ συγκεκριμένη ιστορία. Βασίζεται, δηλαδή, τόσο στην ιστορία της, όσο και στην αποκάλυψη των χαρακτήρων της, περιμένεις να δεις τι θα γίνει στο τέλος. Συνδυάζει το αστυνομικό κομμάτι με το οικογενειακό δράμα.
«Ένιωθα, ότι υπήρχε μια ενέργεια στον πραγματικό τόπο και στις ιστορίες των πραγματικών ηρώων. Όσο, λοιπόν, περνούσα χρόνο με το σενάριο, εντόπιζα ολοένα και περισσότερο την ουσία των πραγμάτων που με αφορούσε να αφηγηθώ: οι ανθρώπινες σχέσεις που επηρεάζονται και δένονται μεταξύ τους σφιχτά από την εξουσία και την προδοσία, αλλά και η συγκάλυψη που αποτελεί μια από τις παθογένειες της ελληνικής κοινωνίας. H ελληνική κοινωνία είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τη συγκάλυψη και αυτό είναι κάτι με το οποίο ερχόμαστε καθημερινά σε επαφή με οποιαδήποτε είδους εγκλήματα. Και το ερώτημα για εμένα παραμένει πάντα το ίδιο: Ποιος παίρνει την ευθύνη;
Το σενάριο της ταινίας ξεκίνησε να δουλεύεται από το 2018, όπου και συμμετείχε στο εργαστήριο σεναρίου στο MFI και στο Alba Script Lab, ενώ συμμετείχε επίσης ως work in progress στο τμήμα Agora του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης το 2023.
Ήταν πολύ σημαντικό επίσης για εμένα να δουλέψω με τους συγκεκριμένους ηθοποιούς, καθώς αποτέλεσαν επίσης έμπνευση για εμένα και οι ρόλοι είναι γραμμένοι πάνω τους. Κατά την προετοιμασία της ταινίας επισκέφτηκα με τους πρωταγωνιστές τα πραγματικά locations του γυρίσματος, όπου και κάναμε τις πρώτες πρόβες.
Οι πρόβες συνεχίστηκαν στην Αθήνα, όπου και δουλέψαμε πολύ στο βιογραφικό των ηρώων με τους ηθοποιούς και με τις μεταξύ τους σχέσεις. Ήταν μεγάλη χαρά και απόλαυση όλη η περίοδος της προετοιμασίας.
Επίσης με τον διευθυντή φωτογραφίας της ταινίας, Γιώργο Βαλσαμή, με τον οποίο γνωριζόμαστε πολύ καλά τόσο επαγγελματικά, όσο και προσωπικά, είχαμε μελετήσει και προετοιμάσει το ύφος της ταινίας. Το ίδιο και με τους άλλους καλλιτεχνικούς συντελεστές, προκειμένου να έχουμε ένα αρμονικό και ρεαλιστικό καλλιτεχνικό αποτέλεσμα. Όλο όμως το συνεργείο αγκάλιασε την ταινία και συμμετείχαν όλοι ως συνδημιουργοί, έτσι που ήμασταν όλοι μια ομάδα που φτιάξαμε μια ταινία που ανήκει εξίσου σε όλους.
Ο παραγωγός μου, Θάνος Αναστόπουλος και η εταιρία Φαντασία Οπτικοακουστική μού έδειξαν από την αρχή μεγάλη εμπιστοσύνη και μού έδωσαν πολύτιμη στήριξη κι ελευθερία, όπως και ο συμπαραγωγός μας Στέλιος Κοτιώνης με τη Foss Productions.
H ταινία ασφαλώς δε θα μπορούσε να έχει πραγματοποιηθεί χωρίς το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, την ΕΡΤ και τον ΕΚΟΜΕ. Ιδιαίτερα χαρούμενος είμαι και με τη συνεργασία μου με τη Feelgood Entertainment, που έχουν αναλάβει την ταινία με ξεχωριστή αγάπη και φροντίδα.
Η ταινία έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα της στο Τορόντο. Ακολούθησαν το Cinemed στο Montpellier, το Cinemamed στις Βρυξέλλες και θα ακολουθήσει το φεστιβάλ της Τεργέστης και άλλα φεστιβάλ, που πρόκειται να ανακοινωθούν το επόμενο διάστημα.»
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΝΑΚΟΣ
Για τον ηθοποιό Παύλο Ιορδανόπουλο, ο οποίος παίζει και τον Παύλο της ταινίας, τον γιο της οικογένειας, «η ταινία εκφράζει την βαλκανική οικογένεια, και εμείς ζούμε σε μια κοινωνία που μας εκπαιδεύει να είμαστε ανθρωποφάγοι και σε απόσταση από τη φύση. Είτε μένεις στην ζούγκλα της πόλης είτε στην επαρχία το βιώνεις αυτό. Ο Παύλος είναι ένας νέος μοναχογιός, μεγαλωμένος σε μια τυπική πατριαρχική οικογένεια της επαρχίας.
Καταπιεσμένος και “ευνουχισμένος”, έχει σοβαρά παιδικά τραύματα τα οποία διαφαίνονται από την πρώτη στιγμή που τον συναντάμε και τον ακολουθούν μέχρι το φινάλε. Τον καταβάλει μοναξιά και θλίψη, τις οποίες κρύβει ασυναίσθητα μέσα στο πλαίσιο που ζει. Στόχος του είναι να αποδείξει πως αξίζει και αυτός».
«Είδα την ταινία σαν μια ευκαιρία να μιλήσω για κάτι προσωπικό, να εξερευνήσω τι σημαίνει και πώς λειτουργεί η έννοια του ξένου», σημειώνει Κώστας Νικούλι, ο οποίος παίζει τον Χρήστο, το ψυχοπαίδι. «Πώς σε έναν άνθρωπο με περιορισμένες ευκαιρίες, δίνεται μια προοπτική, αλλά τη στιγμή που νομίζει ότι έχει βρει και αποδεχτεί την ταυτότητά του, οι καταβολές του δεν του επιτρέπουν να πάει παρακάτω.
Υπάρχει ένα σημείο πέρα από το οποίο δεν μπορεί να πάει. Στην κρίσιμη στιγμή “φοράει” την ταυτότητα του ξένου και παίζει αυτό το ρόλο που του έδωσαν, σαν να μην κατάφερε ποτέ να ξεφύγει απ’ αυτόν».
Οι ηθοποιοί, βλέπουν πολύ θετικά την εμπειρία. «Μέσα από την προετοιμασία, την οργάνωση και τον συντονισμό του Δημήτρη κατάφερα να υποστηρίξω έναν χαρακτήρα πολύ μακριά από εμένα», ομολογεί ο Παύλος Ιορδανόπουλος.
«Η συνεργασία με εξαιρετικούς συναδέλφους από τον κλάδο και ο σεβασμός που ένιωσα από τους συνεργάτες μας είναι σπάνιο πράγμα, ειδικά σε μια εποχή που το επάγγελμά μας δέχεται έντονη απαξίωση. Τα γυρίσματα στο σύνολο ήταν μια αξέχαστη εμπειρία για εμένα και πιστεύω πως έχει αποτυπωθεί στην ταινία», λέει.
«Ο Δημήτρης έχει την ικανότητα να δημιουργεί ένα πλαίσιο τρομερά οργανωμένο, που σου δημιουργεί ασφάλεια. Έρχεται στο γύρισμα έχοντας οργανώσει μέσα του τα πάντα και έχει λυμένα όλα τα πρακτικά. Παράλληλα σου δίνει χώρο και σε αντιμετωπίζει σαν συνδημιουργό», συμπληρώνει ο Κώστας Νικούλι. «Είναι δώρο όταν το περιβάλλον, τόσο μέσα στη σύμβαση, στο γύρισμα δηλαδή, όσο και έξω απ’ αυτό, είναι τέτοιο, ώστε το μόνο που έχεις να κάνεις σαν ηθοποιός είναι να αφεθείς στη συνθήκη».
«Η ταινία δεν πραγματεύεται τόσο το ποιος έκανε τον φόνο, αλλά πώς προσπαθούν να συγκαλύψουν τον φόνο. Και με αφορμή τον φόνο βγαίνουν πάρα πολλά στη φόρα. Και η σχέση του ζευγαριού και η σχέση με το παιδί. Κι αυτό που μου αρέσει σε αυτήν την ταινία είναι πως είναι μια ιστορία για το ευρύ κοινό.
Μπορεί να το παρακολουθήσει ο κόσμος. Είναι μια πάρα πολύ ωραία ιστορία.» δηλώνει η Μαρία Καλλιμάνη που υποδύεται τη μητέρα. Για το ρόλο και τη συνεργασία της με τον σκηνοθέτη αναφέρει η ηθοποιός, «Η Ελένη είναι μια γυναίκα που ασφυκτιά μέσα στο γάμο της και την κλειστή κοινωνία της επαρχίας, αλλά στηρίζει την οικογένεια της, τις άστοχες οικονομικές δραστηριότητες του άντρα της και είναι προστατευτική με το γιο της. […] Με τον Δημήτρη μάς συνδέουν κάποια χρόνια γνωριμίας και φιλίας.
Είναι η τρίτη φορά που συνεργάζομαι μαζί του. Είχαμε ήδη δουλέψει μαζί σε δύο μικρού μήκους ταινίες του. Είναι ένας σκηνοθέτης με όραμα και σαφείς στόχους. Συνεργάζεται με τους ηθοποιούς, δίνοντας τους χώρο να προτείνουν και να συνδημιουργήσουν, τόσο στις πρόβες όσο και στα γυρίσματα.»
«Έχει αβίαστη αφήγηση, το παρακολουθεί ο θεατής, ταυτίζεται και μπορεί να συγκινηθεί, αλλά και να γελάσει.» σημειώνει ο Ακύλλας Καραζήσης, που υποδύεται τον πατέρα και συνεχίζει, «Ο Δημήτρης είναι σκηνοθέτης που τοποθετεί στο κέντρο της δουλειά του τον άνθρωπο.
Οι ταινίες του είναι ανθρωποκεντρικές γι’ αυτό και κάνει ουσιαστικό κοινωνικό σινεμά. Αυτό που μου αρέσει στον ρόλο, αλλά και στην ταινία είναι ότι είναι εμπνευσμένη από πραγματικά πρόσωπα και ότι οι ήρωές της κινούνται στο πραγματικό περιβάλλον της ιστορίας. Έτσι μπλέκεται κατά κάποιο τρόπο η μυθοπλασία με ένα είδος πραγματικότητας.»
Η Ναταλία Σουίφτ υποδύεται τη Μαριλένα, τη φίλη του Χρήστου «Είναι πάρα πολύ ισχυρό το αίσθημα της δικαιοσύνης που έχει και της προστασίας προς τους ανθρώπους που τη νοιάζουν και που αγαπάει, αυτό είναι κάπως και δικό μου κομμάτι»» ενώ για το σκηνοθέτη σημειώνει «Κάτι πολύ ωραίο και ενδιαφέρον που έκανε ο Δημήτρης, ειδικά σε ένα τέτοιο πλαίσιο, είναι ότι παρουσίασε τις γυναίκες ως χειραφετημένες, φαίνεται πως εκτιμάει τη θηλυκότητα.»
Σίγουρα η επιλογή από το Τορόντο είναι μια πρώτη επιβράβευση για τους κόπους όλων των εμπλεκόμενων – με πρώτο φυσικά τον ίδιο τον σκηνοθέτη. «Ήμουν σε ένα καφέ, ήμουν πολύ κουρασμένος και θα πηγαίναμε με την Αμέρισσα, τη σύντροφό μου σε μία συναυλία», θυμάται ο Νάκος τη στιγμή που έμαθε για το Τορόντο. «Έπινα καφέ για να αντέξω, όταν μου τηλεφώνησε ο παραγωγός μου, Θάνος Αναστόπουλος και μου είπε τα νέα! Μου πήρε λίγα δευτερόλεπτα να το συνειδητοποιήσω. Ήταν η περίοδος που περιμέναμε την απάντηση από το Τορόντο και ήμασταν κάπως αγχωμένοι, γιατί θέλαμε πολύ να κάνουμε εκεί την πρεμιέρα μας. Ήταν μια λυτρωτική χαρά θα έλεγα».
*** Χρησιμοποιήθηκαν και αποσπάσματα συνεντεύξεων των συντελεστών σε ΜΜΕ
Συντελεστές
Σκηνοθεσία: Δημήτρης Νάκος
Πρωταγωνιστούν: Ακύλλας Καραζήσης, Κώστας Νικούλι, Παύλος Ιορδανόπουλος, Μαρία Καλλιμάνη, Γιώργος Συμεωνίδης, Ναταλία
Swift, Δημήτρης Ξανθόπουλος, Γιάννης Αναστασάκης, Παντελής Δεντάκης, Κώστας Φιλίππογλου, Αντώνης Ιορδάνου, Άννα Καλαϊτζίδου,
Φαίδων Καχτίτσης
Παραγωγός: Θάνος Αναστόπουλος
Παραγωγή: Φαντασία Οπτικοακουστική ΕΠΕ
Συμπαραγωγή: Foss Productions, Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, ΕΡΤ, με την υποστήριξη του ΕΚΟΜΕ
Συμπαραγωγοί: Στέλιος Κοτιώνης, Δημήτρης Νάκος
Executive Producer: Στέλλα Θεοδωράκη
Συνεργάτης παραγωγός: Ορέστης Πλακιάς
Διεύθυνση φωτογραφίας: Γιώργος Βαλσαμής gsc
Μοντάζ: Λάμπης Χαραλαμπίδης
Πρωτότυπη μουσική: Κωνσταντής Πιστιόλης
Σκηνικά: Κυριακή Τσίτσα
Κοστούμια: Βασιλεία Ροζάνα
Make-up artist & hair styling: Εύη Ζαφειροπούλου
Ήχος: Νίκος Έξαρχος
Σχεδιασμός ήχου: Βάλια Τσέρου
Μίξη ήχου: Κώστας Βαρυμποπιώτης
Διεύθυνση παραγωγής: Πέτρος Κοντός
Α’ βοηθός σκηνοθέτη: Ευδοκία Καλαμίτση
Εργαστήρια εικόνας: Authorwave
Color grading: Δημήτρης Καρτέρης
Σχεδιασμός τίτλων & αφίσας: Παντελής Αναστασιάδης
Διανομή: Feelgood Entertainment
Μείνετε… συντονισμένοι στο Super 90.4 για να κερδίσετε εισιτήρια της ταινίας…