Την επιστολή του Συλλόγου Επαγγελματιών Ιδιοκτητών Επιβατηγών Αυτοκινήτων ΤΑΞΙ – Ηρακλείου Κρήτης προς τον Πρωθυπουργό, με την οποία ζητείται η άμεση θεσμική παρέμβαση της Πολιτείας για την αποτροπή της κατάρρευσης του κλάδου και την αποκατάσταση της ισονομίας στον τομέα των επιβατικών μεταφορών, κατέθεσε στη Βουλή με Αναφορά του προς τους συναρμόδιους υπουργούς, ο πρ. υπουργός και βουλευτής Ηρακλείου, Λευτέρης Αυγενάκης.
Οι επισημάνσεις του Συλλόγου για την τρέχουσα κατάσταση
Στην επιστολή επισημαίνεται ότι η υφιστάμενη κατάσταση έχει οδηγήσει σε «αθέμιτο ανταγωνισμό, αδυναμία ελέγχου, παραβίαση του μεταφορικού δικαίου και σοβαρή απειλή για τη βιωσιμότητα του κλάδου των ΤΑΞΙ».
Ο Σύλλογος αναφέρεται στην «ερμηνευτική ασάφεια του ν. 4093/2012» και εκφράζει την ανησυχία του για τις επιπτώσεις της πρόσφατης ΚΥΑ 134328/20-8-2025, η οποία, όπως σημειώνεται, «αντί να θέσει φραγμό στην παρανομία, επισημοποίησε την αδυναμία ελέγχου, συνέχισε τη λανθασμένη “ερμηνεία” του νόμου, διαιώνισε το καθεστώς ατιμωρησίας και παραβατικότητας και ενίσχυσε την αδυναμία ουσιαστικού ελέγχου από τις αρμόδιες ελεγκτικές αρχές».
Νομικά και λειτουργικά ζητήματα που εντοπίζονται
Σύμφωνα με την επιστολή, η υποκλοπή του μεταφορικού έργου των Ε.Δ.Χ. ΤΑΞΙ από Ε.Ι.Χ. με οδηγό επιτυγχάνεται με δύο βασικούς τρόπους:
- «Τιμολόγηση με τον Προορισμό (Α προς Β)», πρακτική που εξομοιώνει τη λειτουργία των Ε.Ι.Χ. με εκείνη των ΤΑΞΙ, παρότι αυτό απαγορεύεται.
- «Κατάτμηση της Μίσθωσης», που παραβιάζει την υποχρέωση για ολική και αποκλειστική εκμίσθωση του οχήματος.
Όπως σημειώνεται χαρακτηριστικά: «αντί να επιλύεται το πρόβλημα της συνεχώς αυξανόμενης υποκλοπής και αυθαίρετης λειτουργίας χιλιάδων Ι.Χ. οχημάτων, αυτό ενισχύεται»
Συγκεκριμένες προτάσεις για την ενίσχυση της νομιμότητας
Ο Σύλλογος καταθέτει συγκεκριμένες προτάσεις, μεταξύ των οποίων:
- Καθιέρωση ελάχιστης διάρκειας εκμίσθωσης Ε.Ι.Χ. με οδηγό στις 4 ώρες.
- Ορισμός ελάχιστου μισθώματος στα 180 ευρώ.
- Πλήρης απαγόρευση τιμολόγησης «Α προς Β» ή βάσει διανυόμενης απόστασης.
- Υποχρεωτικότητα πραγματικής και αποκλειστικής μίσθωσης του οχήματος για όλη τη διάρκεια της συμφωνίας.
- Περιορισμός της δυνατότητας μεταφοράς πελατών τουριστικών καταλυμάτων σε οχήματα ιδιοκτησίας ή χρηματοδοτικής μίσθωσης του ίδιου του καταλύματος.
- Αυστηρές διοικητικές κυρώσεις, όπως πρόστιμα ύψους 5.000 € και αναστολή άδειας κυκλοφορίας για 6 μήνες (και 2 έτη σε περίπτωση υποτροπής).
Όπως τονίζεται: «Η προτεινόμενη τροπολογία δεν περιορίζει την επιχειρηματική ελευθερία, αλλά οριοθετεί το νόμιμο πλαίσιο άσκησής της, διαχωρίζοντας την εμπορική δραστηριότητα της εκμίσθωσης από το κοινωνικό αγαθό της δημόσιας μεταφοράς».
Η παρέμβαση του Λευτέρη Αυγενάκη
Με την Αναφορά του, ο κ. Αυγενάκης καλεί τα συναρμόδια Υπουργεία να εξετάσουν με προσοχή τα ζητήματα που θέτει ο Σύλλογος και να μελετήσουν την προτεινόμενη τροπολογία και την αιτιολογική της έκθεση, με στόχο:
- τη διασφάλιση της ισονομίας στον τομέα των επιβατικών μεταφορών,
- την εύρυθμη λειτουργία του κλάδου των ΤΑΞΙ,
- την ενίσχυση του ελεγκτικού μηχανισμού,
- καθώς και την προστασία του δημοσίου συμφέροντος και της επιβατικής ασφάλειας.
