Επιστολή προς τρία υπουργεία απέστειλε η Ομοσπονδία Εμπορικών Συλλόγων Κρήτης, κάνοντας λόγο για ανεξέλεγκτες αυξήσεις στα ναύλα, εκκρεμότητες στην καταβολή του μεταφορικού ισοδύναμου από το 2022 και ασφυκτική πίεση στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις του νησιού.
Στην επιστολή της, η Ομοσπονδία παραθέτει χαρακτηριστικά το περιεχόμενο πρόσφατης επιστολής ναυτιλιακής εταιρείας προς τις μεταφορικές, με την οποία γνωστοποιείται η νέα αναπροσαρμογή των ναύλων από τις 15 Μαΐου 2025 στο πλαίσιο συμμόρφωσης με τον ευρωπαϊκό κανονισμό FuelEU Maritime Regulation EU 2023/1805, που αφορά τη χρήση εναλλακτικών καυσίμων και τη συμμόρφωση με το EU ETS SURCHARGE για τις εκπομπές CO₂.
Οι εμπορικοί σύλλογοι της Κρήτης υποστηρίζουν ότι οι συνεχείς αυξήσεις στους ναύλους δεν αντανακλούν πραγματικά κόστη, καθώς οι ναυτιλιακές αγοράζουν καύσιμα χωρίς ειδικούς φόρους, ενώ οι τιμές του πετρελαίου βρίσκονται σε χαμηλά επίπεδα, όπως π.χ. στα 60 δολάρια το βαρέλι. Ωστόσο, η πολλαπλασιαστική ανατίμηση των μεταφορικών χρεώσεων μετακυλίεται άμεσα στους επαγγελματίες του νησιού και τους καταναλωτές.
Εκτός από την άνοδο των ναύλων, η Ομοσπονδία αναδεικνύει και το πάγωμα του Μεταφορικού Ισοδύναμου, που έχει να καταβληθεί σε επιχειρήσεις της Κρήτης από το β’ εξάμηνο του 2022. Το ισοδύναμο, παρότι «λειψό», λειτουργεί ως βασικό αντισταθμιστικό μέτρο για να παραμένουν οι τιμές των προϊόντων ανταγωνιστικές σε σχέση με την υπόλοιπη Ελλάδα.
Όπως σημειώνεται στην επιστολή, «η Κρήτη έχει δεχτεί τη μεγάλη πληγή των μεταφορών και τώρα και μια δεύτερη με το Μεταφορικό Ισοδύναμο. Οι επιχειρήσεις αναμένουν εδώ και δύο χρόνια την εξόφληση των ενισχύσεων που δικαιούνται».
Η Ομοσπονδία ζητά από την Πολιτεία:
-
Να επαναφέρει σε λειτουργία και να εξοφλήσει άμεσα τις οφειλές του Μεταφορικού Ισοδύναμου.
-
Να παρέμβει στη διαμόρφωση και τον έλεγχο των ναύλων, ώστε να προστατευτεί η αγορά από καταχρηστικές αυξήσεις.
-
Να διασφαλίσει ισότιμη αντιμετώπιση της Κρήτης στο πλαίσιο των νησιωτικών πολιτικών της Ε.Ε.