Τι αναφέρει σε ανακοίνωση του ο Παγκρήτιος Σύλλογος Μελετητών Γεωπόνων και Μελετητών Τεχνολόγων Γεωπόνων.
Αναλυτικά: Τις τελευταίες μέρες έχουν ξεκινήσει φορολογικοί έλεγχοι από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), σε όλα τα Κέντρα Υποδοχής Δηλώσεων (ΚΥΔ) της Χώρας, στα οποία προσέρχονται οι παραγωγοί για την ενεργοποίηση δικαιωμάτων των κοινοτικών ενισχύσεων, σύμφωνα με τους κανονισμούς και τις πολιτικές της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής (ΚΑΠ).
Κάθε έλεγχος από τις αρμόδιες Αρχές είναι καλοδεχούμενος, αλλά δεν μπορούμε να αγνοήσουμε την συγκυρία και το γεγονός ότι ταυτόχρονα διοχετεύονται στα ΜΜΕ ψεύτικα στοιχεία για τα αποτελέσματα των ελέγχων.
Ενώ το αντικείμενο των ελέγχων είναι καθαρά φορολογικοί λόγοι, σε πολλά ΜΜΕ, διαβάσαμε «Λουκέτα στα ΚΥΔ για παράνομες επιδοτήσεις».
Τι βρήκαν λοιπόν οι ελεγκτές της ΑΑΔΕ; γιατί μπήκαν τα πρόστιμα και γιατί προχώρησαν στον απαράδεκτο στιγματισμό επιχειρήσεων με την τοποθέτηση «Κορδέλας» που ενημερώνει ότι η επιχείρηση έχει κλείσει για φορολογικούς λόγους;;
Ποια είναι η Αλήθεια.
- Οι έλεγχοι είναι φορολογικής φύσης και ουδεμία σχέση έχουν με το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ. Το αν έχει κόψει ένα ΚΥΔ στους πελάτες του τα νόμιμα παραστατικά παροχής υπηρεσιών ή όχι, δεν έχει καμία σχέση με το αντικείμενο της υπηρεσίας που έχει παρασχεθεί και βεβαίως με το εάν διακινούνται νόμιμα ή όχι οι αγροτικές επιδοτήσεις.
- Τα ευρήματα των ελέγχων και οι καταλογισμοί των αποτελεσμάτων είναι με βάση το νόμο μαχητά από τους ενδιαφερόμενους οι οποίοι μπορούν εντός 20 ημερών να τα αντικρούσουν με πραγματικά στοιχεία,παρουσιάζοντας ένα μεγάλο αριθμό από εκδοθείσες ΑΠΥ τις οποίες ο φορέας ελέγχου δεν μπήκε στον κόπο να ψάξει πριν τον καταλογισμό των πράξεων προσωρινού προστίμου. Υπάρχουν περιπτώσεις που ο έλεγχος περιορίστηκε σε μία τυπική επίσκεψη 15 λεπτών για επίδοση του προστίμου. Κατά συνέπεια, δεν μπορούμε να μιλήσουμε ούτε για αριθμό βεβαιωμένων παραβάσεων, ούτε για πρόστιμα που έχουν επιβληθεί ως αποτέλεσμα των ελέγχων αυτών. Ο καθένας μας μπορεί να σκεφτεί ποιόν εξυπηρετούν οι «πληροφορίες» και ποιος τις διακινεί για ύψος προστίμων που σε κάποια δημοσιεύματα αναφέρεται ότι έχουν μάλιστα εισπραχθεί!!!
- Οι καταλογισμοί αφορούν την 5ετία 2020-2024 και βασίζονται στην σύγκριση των υποβληθέντων ενεργοποιήσεων ανά έτος, όπως τις δίνει ο ΟΠΕΚΕΠΕ με την πλατφόρμα του myDATA. Η παραπάνω όμως σύγκριση που αποτελεί την βάση των διαπιστώσεων ελέγχου και του προσωρινού προσδιορισμού προστίμου που γίνεται στα ελεγχόμενα ΚΥΔ δεν είναι σωστή για τους παρακάτω λόγους:
- Η διασταύρωση με τα δεδομένα του myData για το 2020 (πρώτη χρονιά ελέγχου) είναι άτοπη, καθώς το mydata ξεκίνησε την λειτουργία του το 2021!!!
- Οι ΑΠΥ που αναρτώνται στο mydata εμφανίζονται ως σύνολο ποσού και όχι ως παραστατικό που αντιστοιχεί στο ΑΦΜ για το οποίο έχει εκδοθεί.
Άρα τα στοιχεία που αναφέρονται στο σημείωμα διαπιστώσεων των ελέγχων δεν είναι ακριβή και πολύ περισσότερο δεν είναι ακριβείς οι προσωρινοί προσδιορισμοί των προστίμων που καταλογίζονται στα ΚΥΔ.
Ήδη συγκεντρώνουμε στοιχεία από τα μέλη μας για τον αριθμό τιμολογίων που παρότι έχουν εκδοθεί και έχουν ανέβει στο mydata, οι ελεγκτικές αρχές τα εμφανίζουν ως μη εκδοθέντα και καταλογίζουν πρόστιμα. Οι αριθμοί απόκλισης των πραγματικών στοιχείων από τους ισχυρισμούς των ελεγκτικών αρχών, μας εκπλήσσουν.
- Τα μη εκδοθέντα παραστατικά αφορούν κατά κύριο λόγο υπηρεσίες που δεν έχουν πληρωθεί. Είναι η πρακτική που ακολουθείται από όλους τους επαγγελματίες όπως είναι λογικό όταν παρέχεις μια υπηρεσία πρέπει να αμειφθείς για να αποδόσεις τον ΦΠΑ που εισέπραξες και ακολούθως τον νόμιμο φόρο εισοδήματος. Αν δεν εισπράξει αμοιβή το ΚΥΔ και συνεπώς και τον ΦΠΑ που αντιστοιχεί στην αμοιβή, από που προκύπτει η υποχρέωση να αποδώσει ΦΠΑ και φόρο;
- Υπάρχουν περιπτώσεις όπου φαίνεται ότι παρασχέθηκε υπηρεσία (υποβολή αίτησης στο ΟΣΔΕ) η οποία τελικά ακυρώθηκε λόγω μεταβίβασης, οπότε το κόστος της υπηρεσίας επιβαρύνει τον τελικό αποδέκτη.
- Ως μη εκδοθέντα παραστατικά επίσης η υπηρεσία ελέγχου θεωρεί τα μεταχρονολογημένα τιμολόγια, αυτά δηλαδή που έχουν κοπεί επόμενο έτος από την χρονιά ενεργοποίησης!! Δηλαδή αν ένα ΚΥΔ για μια ενεργοποίηση το 2023 πληρώθηκε από τον πελάτη του τον επόμενο χρόνο (το 2024), έκοψε το νόμιμο παραστατικό αποδίδοντας τον ΦΠΑ, για τις ελεγκτικές αρχές δεν υπάρχει παραστατικό για την ενεργοποίηση του 2023 και υποβάλει πρόστιμο στο ΚΥΔ, ενώ ζητάει καταβολή του ήδη καταβληθέντος ΦΠΑ με διορθωτική δήλωση!!!
Γιατί δεν είχαν πολλά ΚΥΔ εκδώσει τιμολόγια;
Η πληρωμή των ΚΥΔ γίνεται από τους παραγωγούς μέσω πάγιας εντολής στην τράπεζα, οι υπηρεσίες που προσφέρονται μέσω των ΚΥΔ στις περισσότερες των περιπτώσεων – πληρώνονται εφόσον ο παραγωγός πληρωθεί, αν για οποιονδήποτε λόγο ο παραγωγός δεν πάρει την επιδότηση του, τα ΚΥΔ δεν πληρώνονται.
Πότε ολοκληρώνεται η παροχή υπηρεσίας για την ενεργοποίηση ενός έτους, δηλαδή πότε πρέπει να κοπεί το παραστατικό;
Σύμφωνα με την ΑΑΔΕ το τιμολόγια πρέπει να εκδίδονται όταν ολοκληρώνεται η διαδικασία της καταχώρησης των στοιχείων του παραγωγού στο σύστημα του ΟΠΕΚΕΠΕ, γιατί θεωρούν ότι τότε ολοκληρώνεται η υπηρεσία των ΚΥΔ προς τους παραγωγούς.
Πότε λοιπόν ολοκληρώνεται η παροχή υπηρεσίας για την ενεργοποίηση ενός χρόνου: ολοκληρώνεται με την τελευταία πληρωμή τον Ιούνιο του επόμενου έτους της ενεργοποίησης. Για μερικές περιπτώσεις, όπως αιτήσεων που βρίσκονται σε δείγμα ελέγχου,η τελευταία πληρωμή γίνεται τον Οκτώβριο του επόμενου έτους. Μέχρι τότε το ΚΥΔ παρακολουθεί τις πληρωμές για τον κάθε πελάτη του για τυχόν ενστάσεις σε περίπτωση λαθών του συστήματος, διορθώνει ευρήματα του monitoring ή διασταυρωτικών ελέγχων, κατατίθενται συμπληρωματικά δικαιολογητικά στην περίπτωση συνδεδεμένων ενισχύσεων και οικολογικών σχημάτων και κάνει ότι είναι απαραίτητο για να υποστηρίξει τον παραγωγό μέχρι και την τελευταία πληρωμή του. Η υποχρέωση ενασχόλησης το επόμενο έτος για την ενεργοποίηση καθίσταται υποχρεωτικοί από εγκυκλίους του ΟΠΕΚΕΠΕ. Επίσης, δεν είναι εφικτή η κατανομή του ποσού σε δύο έτη, καθώς μια τέτοια πρακτική δεν είναι λογιστικά ούτε τεχνικά εφικτή, δεδομένου ότι η εργασία θεωρείται ενιαία και ολοκληρωμένη όταν πλέον δεν υπάρχουν άλλες ενέργειες – διορθώσεις – ενημερώσεις στοιχείων να γίνουν και να αφορούν την αίτηση αυτή.
Επιπρόσθετα: σε περίπτωση ελέγχου από τον ΟΠΕΚΕΠΕ ο έλεγχος γίνεται σε βάθος 3ετίας άρα για τις περιπτώσεις αυτές (όλο και πιο συχνές) η υπηρεσία ολοκληρώνεται στα 3 έτη από τον χρόνο ενεργοποίησης.
Συμπέρασμα: η απαίτηση της υποχρεωτικής τιμολόγησης στο τρέχον έτος για την ενεργοποίηση είναι λανθασμένη και στηρίζεται στην άγνοια των ελεγκτικών αρχών για το ελεγχόμενο αντικείμενο. Η υποχρέωση τιμολόγησης βέβαια πάντα στηρίζεται στο χρόνο που το ΚΥΔ αμείβεται για την παροχή υπηρεσίας, είτε γίνει νωρίτερα είτε αργότερα από το τέλος του έργου.
Γιατί η απαίτηση των ελεγκτικών αρχών για έκδοση παραστατικού ανεξάρτητα πληρωμής, είναι παράλογη:
Τα ΚΥΔ, όπως αναφέραμε ήδη, περιμένουν την είσπραξη από τους πελάτες τους, της επιδότησης για να πάρουν μέσω πάγιων εντολών την αμοιβή τους, (οι πληρωμές με άλλους τρόπους όπως μετρητοίς ή με κάρτα περιορίζονται σε ποσοστό μικρότερο από το 15-20%).
Ας δούμε ένα σενάριο το οποίο είναι μεν απευκταίο αλλά δυστυχώς κανείς δεν μπορεί να εγγυηθεί ότι δεν θα γίνει: ας υποθέσουμε ότι φέτος δεν θα πληρωθούν επιδοτήσεις. Αυτό θα είχε αποτέλεσμα, τα ΚΥΔ να μην εισπράξουν μέσω των πάγιων εντολών τις αμοιβές από τους πελάτες τους, για την δουλειά που έχουν κάνει. Σύμφωνα με την απαίτηση των ελεγκτικών αρχών τα ΚΥΔ θα πρέπει να κόψουν παραστατικά για τις αμοιβές που θα έπαιρναν (αλλά δεν θα πάρουν). Τότε θα πρέπει να πληρώσουν ΦΠΑ που δεν έχουν εισπράξει, φόρο εισοδήματος και προκαταβολή φόρου για εισοδήματα που δεν αποκτήσαν, λόγω του παραστατικού που εξέδωσαν προκαταβολικά. Δηλαδή, ενώ ήδη θα είναι σε πολύ δύσκολη θέση καθώς θα πρέπει να βρουν χρήματα να καλύψουν τα έξοδα τους και τις μισθοδοσίες των υπαλλήλων τους θα χρωστάνε και στο κράτος με βάσει τα τιμολόγια που έχουν εκδώσει (το χρέος αυτό δεν είναι μικρό: είναι το 57% του ποσού που πληρώνει κάποιος παραγωγός στο ΚΥΔ).
Το σφράγισμα των ΚΥΔ για φορολογικές Παραβάσεις:
Η εν λόγο πρακτική είναι κατ’ εφαρμογή του 13Α και αφορά περιπτώσεις φοροδιαφυγής, απόκρυψης φορολογικών εσόδων και δεν στηρίζεται σε ισχυρισμό μη εκδοθέντων παραστατικών ή παρατυπιών για τις οποίες δεν αποδεικνύεται δόλος. Εφαρμόζεται για παράδειγμα στις επιχειρήσεις εστίασης όταν συλλαμβάνεται επ’ αυτοφώρω η επιχείρηση να μην εκδίδει παραστατικά για εισπραγμένα χρήματα σε άνω των 10 περιπτώσεων την ημέρα ελέγχου. Στην περίπτωση που ένα ΚΥΔ δεν έχει εκδώσει άνω των 10 παραστατικών σε ένα χρόνο, από που προκύπτει η βεβαιότητα στον ελεγκτικό μηχανισμό της ύπαρξης δόλου που οριοθετεί την φοροδιαφυγή; Πως αποδεικνύει ότι έχουν εισπραχθεί τα χρήματα στα παραστατικά που δεν έχουν κοπεί, ώστε να εφαρμόσει την διάταξη 13 για τα ΚΥΔ;
Είναι εξοργιστικό ότι με χαρακτηριστική ευκολία, την επομένη της επίσκεψης για έλεγχο σε ένα ΚΥΔ, χωρίς να δοθεί στο ΚΥΔ η προβλεπόμενη προθεσμία των 20 ημερών για να καταθέσει την άποψη του, επιβάλλεται σφράγιση με επίκληση του άρθρου 13Α, χωρίς να αποδεικνύονται οι απαιτούμενες προϋποθέσεις που οφείλουν να τηρούνται σωρευτικά.
Καλούμε τις Ελληνικές Αρχές να ελέγχουν τις οριζόμενες από το νόμο προϋποθέσεις πριν προχωρήσουν στο σφράγισμα ΚΥΔ, και ζητούμε από τους συναδέλφους να προσφύγουν σε ένδικα μέσα σε περίπτωση μη συμμόρφωσης τοπικών αρχών.
Υπάρχει απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου (Απρίλιος του 2025) που υποβάλει πρόστιμο για παρόμοια πρακτική των Αρχών στην Βουλγαρία και ζητάει από όλα τα κράτη μέλη να εφαρμόσουν.
Από τα παραπάνω γίνεται αντιληπτό προς κάθε καλόπιστο παρατηρητή ότι ο Έλεγχος της ΑΑΔΕ στα ΚΥΔ εντάσσετε σε μια προσπάθεια αποπροσανατολισμού και μετατόπισης των ευθυνών από τους πραγματικούς ενόχους του σκανδάλου του ΟΠΕΚΕΠΕ, σε ανθρώπους και επιχειρήσεις που δεν έχουν καμία σχέση με το σκάνδαλο.