Το χρονοδιάγραμμα έως το 2030 επισκιάζεται από δυσκολίες
Η υλοποίηση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2030, έρχεται αντιμέτωπη με σημαντικές προκλήσεις, προκαλώντας ανησυχία στην κυβέρνηση. Η σύμβαση παραχώρησης, ύψους άνω του 1,7 δισ. ευρώ, που προωθήθηκε από τον Πρωθυπουργό, δεν προχωρά με τους επιθυμητούς ρυθμούς, θέτοντας σε κίνδυνο την αξιοποίηση πόρων από το Ταμείο Ανάκαμψης, οι οποίοι υπόκεινται σε αυστηρές προθεσμίες.
Η πρόσφατη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας να μεταθέσει την εκδίκαση των προσφυγών των δήμων Ηρακλείου και Μαλεβιζίου για τον Νοέμβριο, έρχεται να προστεθεί στις ήδη υπάρχουσες καθυστερήσεις. Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, προσωρινός ανάδοχος του έργου, καλείται να διαχειριστεί την κρίσιμη αυτή κατάσταση.
Στο μεσοδιάστημα έως το φθινόπωρο, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα επιδιώξει διάλογο με τους δύο αντιδρώντες δήμους, με στόχο την εύρεση κοινής λύσης. Η υπογειοποίηση τμημάτων του ΒΟΑΚ, όπως προτείνουν οι δήμαρχοι Κρήτης σε συνεργασία με τον ανάδοχο, αποτελεί ένα από τα βασικά αιτήματα που θα τεθούν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων.
Ερωτήματα που χρήζουν απάντησης
- Ποιες είναι οι ρεαλιστικές προσδοκίες για την ολοκλήρωση του έργου εντός του χρονοδιαγράμματος του 2030;
- Πώς θα αντιμετωπιστούν οι έντονες αντιδράσεις των δήμων Ηρακλείου και Μαλεβιζίου;
- Θα επηρεάσουν οι καθυστερήσεις την αξιοποίηση των πόρων από το Ταμείο Ανάκαμψης;
- Ποιες εναλλακτικές λύσεις, πέραν της υπογειοποίησης, θα μπορούσαν να εξεταστούν;
Η υλοποίηση του ΒΟΑΚ αποτελεί έργο κομβικής σημασίας για την ανάπτυξη της Κρήτης. Η αντιμετώπιση των προκλήσεων και η επίτευξη συναίνεσης μεταξύ όλων των εμπλεκόμενων μερών, είναι απαραίτητες για την ομαλή και έγκαιρη ολοκλήρωσή του.