Αλυσιδωτές είναι οι αντιδράσεις προκαλεί το θέμα του Μεταφορικού Ισοδύναμου στην Κρήτη.
Το θέμα έχει έρθει ήδη στη βουλή, με σχετική αναφορά που κατέθεσε αμέσως μετά το δημοσίευμα της «Π» ο βουλευτής Ρεθύμνου κ. Μανώλης Χνάρης. Στη συνέχεια ωστόσο, έντονη είναι η διαμαρτυρία και των αγροτικών συλλόγων της Κρήτης.
Με επιστολή μάλιστα που στέλνουν προς το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας οι Αγροτικοί Σύλλογοι Σητείας, Ιεράπετρας, Σελίνου και Τυμπακίου, εκφράζουν την αγανάκτηση τους, ενώ ζητούν απαντήσεις.
Συγκεκριμένα στην επιστολή τους αναφέρουν τα εξής:
«-Εκφράζουμε την έντονη δυσαρέσκεια και αγανάκτηση μας για αυτήν απόφαση, η οποία πάρθηκε εντελώς βιαστικά, πρόχειρα, χωρίς διαβούλευση, χωρίς ενημέρωση αλλά κυρίως με μεθοδολογία που βασίζεται σε δόλιες τεχνικές. Το αποτέλεσμα είναι να αδικούν κατάφορα ΜΟΝΟ τις επιχειρήσεις στην Κρήτης» αναφέρεται μεταξύ άλλων στην επιστολή των συλλόγων, όπου και προστίθεται:
«-Το μεταφορικό ισοδύναμο ξεκίνησε να εφαρμόζεται στην Κρήτη τα τελευταία λίγα χρόνια, την ίδια στιγμή που στην υπόλοιπη νησιωτική Ελλάδα εφαρμόζεται (και σωστά εφαρμόζεται) για πολύ περισσότερα έτη.
-Το μεταφορικό ισοδύναμο στο νησί της Κρήτης δεν έχει πλήρη εφαρμογή, καθώς συνεχίζει η Κυβέρνηση να αρνείται την ένταξη για την Κρητη στην επιδότηση μεταφοράς επιβατών και καυσίμων όπως ισχύουν σε όλα τα υπόλοιπα νησιά.
-Το μεταφορικό ισοδύναμο για την Κρήτη είναι μια σημαντική οικονομική ανάσα, καθώς εξομοιώνει σε σημαντικό βαθμό την ανταγωνιστικότητα στα νησιώτικα αγροτικά προϊόντα σε σχέση με τα χερσαία.
-Όλα αυτά ίσχυαν μέχρι 29/12/2023 όπου αιφνιδιάστηκα υπεγράφη η σχετική ΚΥΑ, η οποία φωτογράφιζε μείωση της ενίσχυσης αποκλειστικά για την Κρήτη. Από 22εκ ευρώ προϋπολογισμού τα προηγούμενα χρονιά, θα μειωθεί σε μόλις 8 εκ ευρώ , με το ποσοστό ενίσχυσης σε μόλις 20% από 60%.
-Είναι όμως θλιβερό, όλα τα παραπάνω στοιχεία να παρουσιάζονται σκόπιμα σε έναν πίνακα και να αναφέρονται σαν αλλαγές σε νησιά της Ελλάδας που έχουν άνω των 150.000 κατοίκων, δηλαδή μόνο στην Κρήτη!!!
-Επιπλέον σας υπενθυμίζουμε ότι αναμένεται από την 1/2/2024 η επιβολή πράσινου τέλους στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια και που πάλι αναφέρονται μόνο στα ακτοπλοϊκά δρομολόγια που διεξάγονται στην Κρήτη, καθώς ο πληθυσμός είναι άνω των 200.000 κατοίκων.
Εξάλλου, ο προϋπολογισμός του μέτρου καλύπτεται κυρίως από ευρωπαϊκά κονδύλια, τα οποία πιστώνονται στην ελληνική κυβέρνηση με σκοπό να αξιοποιηθούν μόνο σε μειονεκτικές και απομακρυσμένες νησιωτικές περιοχές της Ευρωπαϊκής Ένωσης» αναφέρεται χαρακτηριστικά με την επισήμανση ότι «έως σήμερα δεν έχουν καταληφθεί στους δικαιούχους αγρότες και επιχειρήσεις της Κρήτης το ποσό ενίσχυσης το Μεταφορικού Ισοδύναμου που δικαιούνται για το δεύτερο εξάμηνο 2022, ενώ η διαδικασία ελέγχου έχει ολοκληρωθεί πριν πολλούς μήνες και μεγάλο μέρος των χρημάτων έχουν πιστωθεί στην Ελλάδα από την ΕΕ εδώ και πάρα πολλούς μήνες, και το ερώτημα που έχουν πάει αυτά τα χρήματα ,να παραμένει αναπάντητο».