Μια κοινωνία που εξελίσσεται, επενδύει στην παιδεία και ατενίζει αισιόδοξα το μέλλον, είναι ένα από τα βασικά συμπεράσματα της έκθεσης μαθητικού δυναμικού και δεδομένων κοινωνικής ανάπτυξης στον τομέα της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στο Ρέθυμνο τη δεκαετία 2015 – 2025.
Η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ρεθύμνου καταγράφει μια σημαντική επιτυχία που αφορά στην αύξηση του μαθητικού δυναμικού κατά την τελευταία δεκαετία, σε μια περίοδο κατά την οποία η χώρα συνολικά δοκιμάζεται από οξυμένα δημογραφικά προβλήματα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έκθεσης, την οποία συνέταξαν ο Δρ. Μαραγκάκης Μανούσος διευθυντής ΔΔΕ του νόμου και ο Αντωνιάδης Παναγιώτης προϊστάμενος Ε.Θ., οι 5.828 μαθητές/τριες το σχολικό έτος 2014-2015, ανήλθαν στους 6.485 το 2024-2025, σημειώνοντας αύξηση 11,3% του μαθητικού δυναμικού.
Εντυπωσιακή είναι και η άνοδος των κοριτσιών, από 2.797 σε 3.133, γεγονός που αποδεικνύει τη μεταβολή της στάσης της κοινωνίας του Ρεθύμνου, και ιδιαίτερα της υπαίθρου, υπέρ της γυναικείας εκπαίδευσης και γενικότερα υπέρ της δωδεκαετούς εκπαίδευσης για αγόρια και κορίτσια.
Παράλληλα, τα τμήματα Γενικής Παιδείας αυξήθηκαν από 316 σε 337, ενώ τα τμήματα κατευθύνσεων στα Λύκεια σχεδόν διπλασιάστηκαν, από 80 σε 137 (+70%). Τα τμήματα τομέων και ειδικοτήτων ΕΠΑΛ από 49 το 2014-2015 ανήλθαν σε 69 το 2024-2025. Το μαθητικό δυναμικό των ΕΠΑΛ αυξήθηκε από 725 το 2014-2015 σε 805 το 2024-2025, με αύξηση των κοριτσιών από 219 σε 324. Τα τμήματα ένταξης αυξήθηκαν από 52 το 2014-2015 σε 68 το 2024-2025 χωρίς τις πρόσφατες 7 ιδρύσει. Ο αριθμός των μαθητών των Τ.Ε. από 217 (145 αγόρια και 72 κορίτσια ) ανήλθε στους 717 (472 αγόρια και 245 κορίτσια) με χαρακτηριστικό τα αγόρια να εντάσσονται σε διπλάσιο σχεδόν ποσοστό στα Τ.Ε. Στη μουσική εκπαίδευση οι μαθητές αυξήθηκαν από 99 στο πιάνο και 86 στην κρητική λύρα το 2014-2015 σε 149 και 127 αντίστοιχα το έτος 2024-2025.
Όσον αφορά τη συμμετοχή στις πανελλαδικές εξετάσεις των μαθητών της Γ΄ τάξης παρατηρείται μια σημαντική αύξηση γεγονός που επιβεβαιώνει την αλλαγή στάσεων και ενδιαφερόντων όλης της σχολικής κοινότητας του Ρεθύμνου όχι μόνο όσον αφορά στον δεύτερο κύκλο σπουδών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση αλλά στη φοίτηση στην τριτοβάθμια.
Επίσης το πρόβλημα της μαθητικής διαρροής μειώθηκε στη δεκαετία φτάνοντας σε σχεδόν μηδενικά σε επίπεδο επικράτειας.
Οι θετικές αυτές εξελίξεις συνδέονται και με την παράλληλη ανάπτυξη κτιριακών υποδομών την τελευταία δεκαετία, η οποία όμως δεν καλύπτει ποσοτικά και ποιοτικά τις ανάγκες στέγασης, ιδιαίτερα της πόλης του Ρεθύμνου. Το έλλειμμα επομένως που προκύπτει, ιδιαίτερα στο μητροπολιτικό κέντρο, σε αίθουσες και εκπαιδευτικές δομές αποτελεί πρόκληση για το μέλλον. Ως εκ τούτου, καθίσταται αναγκαία η άμεση στέγαση των ιδρυμένων και λειτουργούντων σχολικών μονάδων όπως των Πειραματικών, του Μουσικού και του 2ου ΕΠΑΛ.
Επίσης από τα στοιχεία επιβεβαιώνεται η αλλαγή στάσης της τοπικής κοινωνίας ακόμα και στις ορεινές και δυσπρόσιτες ”νησίδες”, όσον αφορά τη συνέχεια της φοίτησης στον δεύτερο κύκλο της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, με την αξιοποίηση των νέων δομών γενικής και επαγγελματικής αλλά και ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης.
Η αύξηση του μαθητικού δυναμικού στη ΔΔΕ Ρεθύμνου αποτελεί, επισημαίνουν οι συντάκτες της έκθεσης, «έμπρακτη επιβεβαίωση μιας δημοκρατικής εκπαιδευτικής προσέγγισης, μιας παιδείας χωρίς αποκλεισμούς, η οποία παρέχει ίσες ευκαιρίες σε αγόρια και κορίτσια, και μιας εκπαίδευσης που λειτουργεί ως μοχλός κοινωνικής συνοχής και τοπικής ανάπτυξης».
Σχετικά με τις προσλήψεις μόνιμων εκπαιδευτικών την τελευταία τριετία το ανθρώπινο δυναμικό παραμένει με καλυμμένα τα οργανικά κενά που προέκυψαν από αφυπηρετήσεις ή μετατάξεις και το μισθοδοτούμενο προσωπικό στη ΔΔΕ ανήλθε τον Ιούνιο του 2025 στους 718 μονίμους εργαζόμενους από τους 728 του έτους 2011.