Το ένα μετά το άλλο ρεκόρ καταρρίπτει το αεροδρόμιο του Ηρακλείου Νίκος Καζαντζάκης, καταγράφοντας εντυπωσιακές επιδόσεις αλλά και προκλήσεις. Από τη θετική πλευρά, το δεύτερο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας είδε φέτος την επιβατική του κίνηση να αγγίζει νέα ιστορικά υψηλά, επιβεβαιώνοντας τη θέση του ως βασικός κόμβος για τον τουρισμό της Κρήτης.
Και ενώ η καλοκαιρινή περίοδος ήταν αναμενόμενο να απογειώσει την κίνηση, αξιοσημείωτη, ωστόσο, ήταν η δυναμική που διατηρήθηκε και τους φθινοπωρινούς μήνες, ενισχύοντας τη θετική εικόνα μιας παρατεταμένης τουριστικής σεζόν, στο οποίο άλλωστε, η Κρήτη διαχρονικά κρατά τα ηνία σε σχέση με άλλους νησιωτικούς προορισμούς.
Εντυπωσιακή κίνηση και έσοδα
Το κρατικό αεροδρόμιο του Ηρακλείου διατηρεί σταθερά την πρωτοκαθεδρία του ανάμεσα στα περιφερειακά αεροδρόμια, καταγράφοντας εντυπωσιακά νούμερα επιβατικής κίνησης. Τον φετινό Σεπτέμβριο, εξυπηρέτησε 1,413 εκατ. επιβάτες, σημειώνοντας αύξηση 6,6% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του προηγούμενου έτους, όταν είχαν διακινηθεί 1,326 εκατ. επιβάτες. Η ανοδική πορεία συνεχίστηκε δυναμικά και τον Οκτώβριο, με τον αριθμό των επιβατών να φτάνει τους 1,065 εκατ., παρουσιάζοντας ενίσχυση 8,9% συγκριτικά με τον Οκτώβριο του 2022, όπου εξυπηρετήθηκαν 979.093 επιβάτες. Θυμίζουμε ότι προηγήθηκε ένα επίσης εντυπωσιακό καλοκαίρι, στη διάρκεια του οποίου διακινήθηκαν 4,61 εκατ. επιβάτες αριθμός αυξημένος κατά 4,5% σε σύγκριση με τους 4,413 εκατ. επιβάτες που ταξίδεψαν το ίδιο τρίμηνο πέρυσι (Ιούνιος-Αύγουστος). Οι παραπάνω αριθμοί αναδεικνύουν τη σημασία του Ηρακλείου όχι μόνο για το τουριστικό προϊόν του νησιού αλλά συνολικά της χώρας.
Η αυξημένη κίνηση αποτυπώνεται και στις οικονομικές επιδόσεις του αεροδρομίου, το οποίο έχει δει τα έσοδά του τελευταία χρόνια να διαγράφουν ανοδική τροχιά. Σύμφωνα με τα τελευταία δημοσιευμένα οικονομικά αποτελέσματα, το αεροδρόμιο είδε τον τζίρο του να υπερδιπλασιάζεται και να φθάνουν τα 98,4 εκατ. ευρώ το 2023 έναντι 48 εκατ. ευρώ την προηγούμενη χρήση, σημειώνοντας άνοδο 51%. Σε επίπεδο καθαρού αποτελέσματος, έκλεισε σε κέρδη 5 εκατ. ευρώ από 374 χιλιάδες το 2022, αυξημένα κατά 92%.
Η ερμητική όψη των υποδομών
Παρά τις εντυπωσιακές επιδόσεις του, το Νίκος Καζαντζάκης συνεχίζει να υστερεί σε υποδομές και συνολική εμπειρία για τους επιβάτες. Με τις εργασίες κατασκευής του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι να βρίσκονται σε εξέλιξη, το υφιστάμενο αεροδρόμιο, λόγω της παλαιότητας και των περιορισμένων εγκαταστάσεών του, δυσκολεύεται να ανταποκριθεί στις αυξημένες απαιτήσεις. Με απλά λόγια, η χωρητικότητα έχει προ πολλού ξεπεράσει τα όριά της, δημιουργώντας προκλήσεις στην εξυπηρέτηση ενός τόσο μεγάλου όγκου επιβατών.
Παρά τις προσπάθειες της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο, οι εγκαταστάσεις -με εξαίρεση τους εμπορικούς χώρους- παρουσιάζουν μια εικόνα απογοητευτική, που απέχει πολύ από τα πρότυπα ενός σύγχρονου ευρωπαϊκού αερολιμένα. Αυτό αντικατοπτρίζεται και στο πλήθος των αρνητικών σχολίων που συγκεντρώνει στο διαδίκτυο, τόσο από ξένους όσο και εγχώριους επιβάτες, οι οποίοι κάνουν λόγο για απαρχαιωμένες υποδομές, ελάχιστα καθίσματα, αποπνικτική ατμόσφαιρα λόγω κλιματισμού που υπολειτουργεί και ανεπαρκή καθαριότητα – ένα σκηνικό που περισσότερο θυμίζει σταθμό άλλης εποχής παρά αεροδρόμιο που εξυπηρετεί εκατομμύρια ταξιδιώτες.
Πηγή: capital.gr