Επειδή βεβαίως άνθρωποι είμαστε και προκύπτουν ανάγκες, στο Δημόσιο προβλέπεται εδώ και καιρό η θεσμοθετημένη δυνατότητα επιλογής κλιμακωτού ωραρίου για την προσέλευση και αποχώρηση από την εργασία, και συγκεκριμένα:
■ Ωρα προσέλευσης στις 07.00 και ώρα αποχώρησης στις 15.00.
■ Ωρα προσέλευσης στις 07.30 και ώρα αποχώρησης στις 15.30.
■ Ωρα προσέλευσης στις 08.30 και ώρα αποχώρησης στις 16.30.
■ Ωρα προσέλευσης στις 09.00 και ώρα αποχώρησης στις 17.00.
Επιβράβευση στους συνεπείς
Είναι δεδομένο ότι η «εφευρετικότητα» ορισμένων πονηρών που σε πολλές περιπτώσεις διευκολύνεται και από την ανοχή των προϊσταμένων τους είναι μάλλον ατελέσφορη στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης και σε ένα Δημόσιο που επιχειρεί να κάνει το πέρασμα στην επόμενη μέρα. Παράλληλα, υπάρχουν διαφορετικές ταχύτητες στις επιμέρους υπηρεσίες του Δημοσίου. Υπάρχουν φορείς που διαθέτουν ηλεκτρονικό σύστημα παρακολούθησης του ωραρίου ή σύστημα σήμανσης με κάρτα (ρολόι), αλλά και φορείς που τηρούν μεικτό σύστημα (ηλεκτρονικό και χειρόγραφο κυρίως λόγω διαφορετικών κτιρίων), ενώ έχουν απομείνει και φορείς που τηρούν σύστημα χειρόγραφο, μόνο με υπογραφές. Οι περισσότεροι φορείς λόγω κτιριακής διασποράς δεν μπορούν να ελέγχουν κεντρικά με ηλεκτρονικό τρόπο την ωροσήμανση και σε αρκετές περιπτώσεις η κεντρική υπηρεσία δεν γνωρίζει ή δεν ενημερώνεται για την τήρηση του ωραρίου των υπηρεσιών που είτε είναι περιφερειακές, είτε στεγάζονται σε άλλα κτίρια. Σε πολλές υπηρεσίες η υποβολή και παρακολούθηση των αδειών του προσωπικού γίνεται με έγγραφα και όχι με ειδικό πληροφοριακό σύστημα. Με δεδομένα λοιπόν τα ενθαρρυντικά αποτελέσματα από την εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας στον ιδιωτικό τομέα, όπου καταγράφηκε υψηλή συμμόρφωση των επιχειρήσεων και εμφανίστηκαν πλέον δηλωμένες υπερωρίες, το υπουργείο Εσωτερικών προχωρά ένα βήμα πιο πέρα. Αρμόδια στελέχη υπογραμμίζουν ότι οι συνεπείς δημόσιοι υπάλληλοι μόνο να κερδίσουν έχουν από την εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας, τόσο από τυχόν υπερωρίες όσο και από το τέλος μιας στρεβλής πρακτικής εις βάρος τους από άλλους συναδέλφους τους. Παράλληλα, όπως διευκρινίζουν αρμόδιες πηγές, η μετάβαση σε ένα ψηφιακό σύστημα ελέγχου του ωραρίου στο Δημόσιο θα συνοδεύεται υποχρεωτικά από τις απαραίτητες προβλέψεις στον Δημοσιοϋπαλληλικό Κώδικα, αλλά και από αυτές για την προστασία προσωπικών δεδομένων, προχωρώντας ένα ακόμη βήμα προς τον ψηφιακό φάκελο του δημοσίου υπαλλήλου.Αξιολόγηση και στοχοθεσία
Η εφαρμογή μέτρων παρακολούθησης του ωραρίου των δημοσίων υπαλλήλων είναι η επόμενη κίνηση μετά την καθιέρωση της στοχοθεσίας, βάσει της οποίας έγινε και η εσωτερική αξιολόγηση για το 2024. Τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η κυβέρνηση στα μέσα της περασμένης εβδομάδας είναι ιδιαίτερα αποκαλυπτικά, ενώ το νέο πλαίσιο αξιολόγησης με μετρήσιμους στόχους μείωσε σημαντικά τη λογική τού να βγαίνουν όλοι οι δημόσιοι υπάλληλοι άριστοι όταν απλώς αξιολογούνταν από τους προϊσταμένους τους. Τα συγκριτικά νούμερα μεταξύ του 2019 και του 2024, προ και μετά στοχοθεσίας δηλαδή, είναι αποκαλυπτικά. Συγκεκριμένα, το 2019 εντοπίστηκαν πάνω από 143.000 υπάλληλοι υψηλής απόδοσης. Με βάση τα κριτήρια που εφαρμόστηκαν, το 2024 αυτοί είναι μόλις πάνω από 15.000. Αντίστοιχα και οι προϊστάμενοι ήταν κατά 89% πολύ επαρκείς, ενώ το 2024 το ποσοστό τους πέφτει στο 37%. Κατά τεκμήριο, μιλάμε για τους ίδιους ανθρώπους που συμμετέχουν στην αξιολόγηση, όμως υπό εντελώς διαφορετικούς όρους. Το 2019 εντοπίστηκαν μόλις 237 (!) υπάλληλοι χαμηλής απόδοσης, ενώ το 2024 ο αριθμός αυτός υπερβαίνει τους 2.000. Από την άλλη, το 2024 πληρώθηκαν σχεδόν 30 εκατ. ευρώ σε μπόνους παραγωγικότητας για 19.500 καταρτισμένους και αποδοτικούς δημοσίους υπαλλήλους που πιάνουν και υπερκαλύπτουν τους στόχους που έχουν τεθεί. Τα στελέχη του υπουργείου Εσωτερικών, παράλληλα, εξηγούν ότι η εφαρμογή της στοχοθεσίας έχει μετρήσιμα αποτελέσματα και για τους πολίτες. Για παράδειγμα, στην κοινωνική ασφάλιση μειώθηκαν οι εκκρεμότητες για την απονομή επικουρικών συντάξεων κατά 75%, ενώ διεκπεραιώθηκε το 90% των αιτημάτων πολιτών μέσω tickets του Ενιαίου Τηλεφωνικού Κέντρου (1555) και των e-mails μέσω gov.gr. Στους ΟΤΑ οι πολίτες κατά βάση παίρνουν απάντηση εντός 20 ημερών από την ημέρα κατάθεσης ενός αιτήματος και ο στόχος για το 2025 είναι ο χρόνος ανταπόκρισης να μειωθεί περαιτέρω. Παράλληλα, το υπουργείο Εσωτερικών έχει αναλάβει το νέο Πειθαρχικό Συμβούλιο Ανθρωπίνου Δυναμικού του Δημοσίου που θα απαρτίζεται μόνο από πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης λειτουργούς του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, με παράλληλη αυστηροποίηση του πειθαρχικού πλαισίου. Τέλος, τον Νοέμβριο αναμένεται να ανοίξει ξανά η πλατφόρμα axiologisi.ypes.gov.gr για το δεύτερο κύμα της μεγάλης δημοσκόπησης για το Δημόσιο, στην οποία τον Μάιο ανταποκρίθηκαν ήδη σχεδόν 65.000 πολίτες προσφέροντας ένα ικανό δείγμα.Πηγή: protothema.gr
