Την εξομάλυνση των πληθωριστικών τάσεων, όπως αυτές αποτυπώνονται στα ράφια των ελληνικών σούπερ-μάρκετ, αναδεικνύουν τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς Circana για το επτάμηνο Ιανουαρίου-Ιουλίου του 2024.
Σε κάθε περίπτωση, αυτό που δείχνουν τα στοιχεία είναι ότι η τιμή ανά μονάδα στην περίοδο αυτή ήταν μειωμένη κατά -0,1% σε σύγκριση με το επτάμηνο του 2023 στα ταχυκίνητα καταναλωτικά αγαθά (FMCG). Ειδικότερα, τα τρόφιμα συνέχισαν να παρουσιάζουν αυξημένες τιμές σε σύγκριση με το 2023 κατά 0,8%, τα προϊόντα ατομικής υγιεινής και περιποίησης εμφάνισαν μείωση τιμών κατά -3,3% και τα προϊόντα φροντίδας σπιτιού κατά -1,9%.
Από τις τρεις προαναφερόμενες βασικές κατηγορίες αγαθών, τα συσκευασμένα τρόφιμα στο επτάμηνο εμφάνισαν μείωση τιμής κατά -0,3%, τα σνακ αύξηση κατά 3,4%, τα μη αλκοολούχα ποτά αύξηση 1,6%, τα γαλακτοκομικά μείωση κατά -3,4%, τα κατεψυγμένα τρόφιμα αύξηση κατά 1%. Πτωτική πορεία τιμών είχαν τα αλκοολούχα με -1,2%, τα προϊόντα προσωπικής περιποίησης και υγιεινής με -0,4%, τα προϊόντα ατομικής υγιεινής με -6,2%, τα καθαριστικά σπιτιού με -2,2% και τα λοιπά προϊόντα φροντίδας σπιτιού με -2,5%.
Στον τζίρο αποτυπώνεται η εξομάλυνση των τιμών
Η εξομάλυνση των τιμών πώλησης στις βασικές κατηγορίες αγαθών αποκρυσταλλώνεται και στον τζίρο των συγκεκριμένων προϊόντων από τις αλυσίδες, καθώς οι πωλήσεις σε αξία στην περίοδο αναφοράς αυξήθηκαν κατά 2,8%, ενώ το αντίστοιχο διάστημα του 2023 η αύξηση πωλήσεων σε αξία ήταν 10,6%, ήτοι 6,64 δισεκατομμύρια ευρώ και 6,8 δισεκατομμύρια ευρώ αντίστοιχα. Επιμερίζοντας τις τρεις βασικές κατηγορίες ταχυκίνητων προϊόντων που διαθέτουν στα ράφια τους τα σούπερ-μάρκετ, τα τρόφιμα συνέχισαν στο φετινό επτάμηνο να αυξάνουν τις πωλήσεις τους σε αξία σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι κατά 3,4%. Σε ό,τι αφορά τις άλλες δύο μεγάλες κατηγορίες, τα προϊόντα ατομικής υγιεινής και περιποίησης εμφάνισαν μείωση των πωλήσεων σε αξία κατά -0,3% και τα προϊόντα φροντίδας σπιτιού κινήθηκαν οριακά ανοδικά με 0,2%.
Τα τρόφιμα, ουσιαστικά, είναι η κατηγορία που διατηρεί σε ανοδική τροχιά το σύνολο των πωλήσεων ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών στα σούπερ-μάρκετ, δεδομένου ότι αποτελεί αφενός τη μοναδική κατηγορία με συνεχιζόμενη άνοδο του τζίρου της, ενώ ταυτόχρονα στον συνολικό τζίρο των ταχυκίνητων αγαθών τα τρόφιμα συμμετέχουν με το μεγαλύτερο ποσοστό, 81,8%, έναντι των προϊόντων φροντίδας σπιτιού που συμμετέχουν με 7,7% και των προϊόντων ατομικής υγιεινής με 8,6%.
Αυτό που ουσιαστικά παρατηρείται είναι ο εξορθολογισμός των πληθωριστικών χαρακτηριστικών που παρουσίασαν τα προηγούμενα δύο και πλέον χρόνια οι πωλήσεις των αλυσίδων σούπερ-μάρκετ, ιδίως μετά την περίοδο του κορονοϊού και το ξέσπασμα του πολέμου στην Ουκρανία.
Ιδιωτική ετικέτα: “Καταφύγιο” χαμηλότερων τιμών
Την ίδια στιγμή, “καταφύγιο” τιμών φαίνεται ότι αποτελούν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία είναι φθηνότερα σε σχέση με τα επώνυμα. Το μερίδιο των αγαθών ιδιωτικής ετικέτας στο επτάμηνο του 2024 συνέχισε να αυξάνεται με ποσοστό 5,2%, όπως συνέβη και το προηγούμενο διάστημα, φτάνοντας μεριδιακά σε ποσοστό 26,8%, έναντι 26,3% το 2023 και 25,8% το 2022. Και σε αυτή την περίπτωση τα τρόφιμα παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη άνοδο στα μερίδια πωλήσεων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, σε ποσοστό που ανέρχεται στο 27,4% σε σχέση με τα επώνυμα. Το αντίστοιχο ποσοστό πωλούμενων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στο επτάμηνο του 2024 για την κατηγορία των προϊόντων ατομικής υγιεινής και περιποίησης ήταν 20,3% και για τα προϊόντα φροντίδας σπιτιού 26%.
Προωθητικές ενέργειες για να κρατήσουν την κατανάλωση
Τα σούπερ-μάρκετ επιδιώκουν εντατικότερα φέτος μέσω προωθητικών ενεργειών και εκπτώσεων να κρατήσουν την κατανάλωση, κάτι που φαίνεται ότι έως τώρα έχουν πετύχει παρά τα μειωμένα ποσοστά ανάπτυξης που εμφανίζουν σε επίπεδο τζίρου ή αύξησης κατανάλωσης σε σύγκριση με το 2022 και το 2023. Είναι χαρακτηριστικό ότι στο επτάμηνο του 2024 το ποσοστό των ταχυκίνητων προϊόντων που πωλούνται υπό καθεστώς προσφοράς στα ράφια των σούπερ-μάρκετ ενισχύθηκε κατά 1,1 μονάδα, φτάνοντας το 26,3%. Από τις επιμέρους κατηγορίες, τη μεγαλύτερη αύξηση στην προωθητική ένταση παρουσίασαν τα προϊόντα ατομικής υγιεινής και περιποίησης με 2,1 μονάδες και ποσοστό 30,3%, από 28,3% το 2023, και ακολούθησαν τα προϊόντα φροντίδας σπιτιού με αύξηση κατά 2 μονάδες και ποσοστό 27,5%, από 25,5% που ήταν το επτάμηνο του 2023.
Πηγή: capital.gr