Τμήματα μπαλκονιού πέφτουν
Γράφει η Μαρία Γιαμπουλάκη
Ο νόμος της βαρύτητας επιβάλλει το χώμα, το τσιμέντο και τα λογής λογής υλικά όταν αποκολλώνται από κάποια υποδομή να πηγαίνουν προς τα κάτω, προς το έδαφος. Αυτό που πρέπει να εύχεται ο καθένας από εμάς είναι να μην βρεθεί από κάτω όταν αυτό συμβεί. Ένα τμήμα μπαλκονιού που κατέρρευσε πρόσφατα στον Ξηροπόταμο στο Ηράκλειο και κατέστρεψε τ’ αυτοκίνητα που ήταν σταθμευμένα αποτέλεσε είδηση λίγων ημερών καθώς -και ευτυχώς- δεν θρηνήσαμε θύματα. Τι και αν οι περίοικοι διεκδικούν εδώ και χρόνια τη λήψη μέτρων καθώς η εγκαταλελειμμένη οικοδομή φαίνεται ότι αντιμετωπίζει προβλήματα; Λίγους μήνες νωρίτερα από αυτό το περιστατικό, τμήμα μπαλκονιού είχε πέσει στην οδό Σμύρνης στο κέντρο της πόλης.
Μπάζα από τις γέφυρες πέφτουν
Η αρμόδια υποστελεχωμένη τεχνική υπηρεσία της Περιφέρειας Κρήτης αυτές τις ημέρες επισκευάζει ένα τμήμα της γέφυρας Παλαιοκάστρου, όπου λίγες μέρες πριν ένα κομμάτι τσιμέντου αποκολλήθηκε και έπεσε στο έδαφος. Όταν η συγκεκριμένη επισκευή ολοκληρωθεί, οι τεχνικοί της περιφέρειας θα είναι σε θέση να ελέγξουν τη γέφυρα της Νέας Αλικαρνασσού όπου σύμφωνα και με την καταγγελία που έγινε στο Θέμα Κρήτης 103,1 από ακροάτρια την Κυριακή 1η Σεπτεμβρίου έπεσαν μπάζα από τη συγκεκριμένη γέφυρα. Η κα Τζωρτζίνα Τσαγκαρίδη είχε δηλώσει στο Θέμα Κρήτης 103,1 ότι «Έπεσαν μπάζα από τη γέφυρα της Ν. Αλικαρνασσού, ευτυχώς λίγα χιλιοστά πριν από το αυτοκίνητο μου. Κάλεσα την αστυνομία για το περιστατικό για να το χειριστούν ανάλογα. Πέρασα και σήμερα (2/9), όμως τα μπάζα παραμένουν εκεί και δεν υπάρχει καμία κινητικότητα».
Ο αρμόδιος αντιπεριφερειάρχης Τεχνικών Έργων κ. Νίκος Σκουλάς φιλοξενούμενος στο Θέμα Κρήτης 103,1 με αφοπλιστική ειλικρίνεια δήλωσε ότι η υποστελεχωμένη τεχνική υπηρεσία δεν επαρκεί για να αντιμετωπίσει ταυτόχρονα όλα τ’ ανοιχτά θέματα.
Να υπενθυμίσουμε ότι αυτή η ίδια υποστελεχωμένη τεχνική υπηρεσία βρέθηκε στο ύψος του Φόδελε την πρώτη του Σεπτέμβρη για να απομακρύνει χώματα και φερτά υλικά που έφερε η βροχή και έκλεισε για λίγη ώρα ο ΒΟΑΚ. Η ίδια υποστελεχωμένη τεχνική υπηρεσία βρέθηκε από την πρώτη στιγμή στο Παλαιόκαστρο όταν την ίδια μέρα τα νερά της βροχής διανύοντας τη φυσική τους διαδρομή προκάλεσαν ζημιές στο πέρασμά τους. Η τεχνική υπηρεσία της Περιφέρειας Κρήτης αρμόδια ν’ αντιμετωπίζει τα εν λόγω θέματα αποτελείται από 1 (έναν) χειριστή και μερικούς τεχνίτες. Το σύνολο των ατόμων δεν ξεπερνάει τα 10 άτομα. Το ερώτημα βέβαια που προκύπτει είναι αν μέχρι να αυξηθεί το προσωπικό στην αρμόδια υπηρεσία, τη λύση έδιναν μικρές χωριστές εργολαβίες.
Είναι σημαντικό ν’ αναφερθεί ότι η Περιφέρεια Κρήτης με χρηματοδότηση από το αρμόδιο Υπουργείο εξασφάλισε 10 εκατομμύρια ευρώ για τη συντήρηση 23 γεφυρών σε όλο τον ΒΟΑΚ. Ένα έργο, που σύμφωνα με τον αρμόδιο αντιπεριφερειάρχη, αναμένεται να ξεκινήσει αρχές του 2025 σε δύο χωριστές εργολαβίες. Σύμφωνα με τον κ. Νίκο Σκουλά, οι μελέτες για το συγκεκριμένο έργο ήταν έτοιμες από το 2021, όμως η χρηματοδότηση από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εξασφαλίστηκε λίγους μήνες νωρίτερα. Όπως αναφέρεται στην απόφαση, με το ανωτέρω έργο πρόκειται να γίνουν επεμβάσεις αποκατάστασης βλαβών στις παρακάτω γέφυρες του Β.Ο.Α.Κ. στις Π.Ε. Ηρακλείου,Ρεθύμνου, Χανίων : Α.Δ. ρέμα Γιοφύρου, Κ.Δ. του Α/Κ Κατσαμπά, Κ.Δ. Τομπρούκ-Καρτερού, Κ.Δ Τομπρούκ-ΚΤΕΟ, Κ.Δ. προς ΒΙ.ΠΕ.,Κ.Δ. «Παπά -Τίτου», Α.Δ. Ρέμα Σιλαμιανού, Κ.Δ. στα Λινοπεράματα, Γέφυρα Κ.Δ. προς Σίσες και Γέφυρα Κ.Δ. στην παραλία Φόδελε, Γέφυρα Ζουρίδας Ρεθύμνου , Γέφυρα Γεροπόταμου Ρεθύμνου, Γέφυρα Άνω Διάβασης περιοχής ποταμού Κοιλιάρη, Γέφυρα Άνω Διάβασης Αγίων Πάντων Χανίων, Γέφυρα Άνω Διάβασης οδού Βρυσσών – Ν. Χωριού, Γέφυρα Άνω Διάβασης προς Βρύσσες, Γέφυρα Άνω Διάβασης οδού Βρυσσών – Καλαμίτσι, Γέφυρα Κάτω Διάβασης λίμνης Γεωργιούπολης προς Χανιά, Γέφυρα Κάτω Διάβασης λίμνης Γεωργιούπολης προς Ρέθυμνο, Γέφυρα Κάτω Διάβασης Καλυβών, Γέφυρα ποταμού Κοιλιάρη.
Η καθυστέρηση στην έναρξη του έργου είναι ένα συχνό, επαναλαμβανόμενο φαινόμενο καθώς κάπως έτσι λειτουργεί η δημόσια διοίκηση στη χώρα. Μέχρι τότε; Τι μπορεί να κάνει κανείς;
Οι λίθινες επενδύσεις κ η κυκλοφοριακή ρύθμιση
Τον Φεβρουάριο του 2022 έπεσε η λίθινη επένδυση στην Καινούρια Πόρτα στο Ηράκλειο. Ευτυχώς και τότε από τύχη δεν θρηνήσαμε θύματα. Μετά από αυτή την πτώση, ο Δήμος Ηρακλείου αποφάσισε να επισκευάσει αντίστοιχες κατασκευές προκειμένου να μη συμβεί κάτι αντίστοιχο.
Το έργο, που έχει προϋπολογισμό 395.000 ευρώ εντάσσεται στο Ταμείο Ανάκαμψης, στοχεύει στην αποκατάσταση σοβαρών βλαβών της λίθινης επένδυσης του τοξοτού τμήματος του Ενετικού Τείχους. Στην Χανιόπορτα μπήκε ένα μέρος από τις αναγκαίες σκαλωσιές , όμως το πράγμα κάπου κόλλησε καθώς ο δήμος Ηρακλείου αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα με τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις.
Η λίστα και η κατηγοριοποίηση των έργων που συνδέονται με την ασφάλεια του πολίτη δεν ολοκληρώνεται στα παραπάνω ενδεικτικά παραδείγματα. Είναι αρκετά αυτά που μπορεί ν’ αναφέρει κανείς. Οι συχνές απαντήσεις που λαμβάνουμε στο ερώτημα γιατί συμβαίνει αυτό είναι ότι η υποστελέχωση, η έλλειψη κονδυλίων, η γραφειοκρατία, η έλλειψη διεκδίκησης ή πίεσης ευθύνονται για αυτές τις καθυστερήσεις. Όλες αυτές ή μερικές από αυτές τις απαντήσεις είναι ορθές, πως όμως μπορεί ν’ αλλάξει;
*Φώτο αρχείου…