“Λυπηρή και απογοητευτική» χαρακτηρίζει τη «μεθόδευση» για την αξιοποίηση του χώρου του νέου Διεθνούς Αεροδρομίου Ηρακλείου το ΠΑΣΟΚ με την επισήμανση ότι αγνοούνται όλοι οι τοπικοί φορείς και όλες οι τοπικές απόψεις.
Ειδικότερα η Νομαρχιακή Επιτροπή Ηρακλείου σε ανακοίνωση της αναφέρει:
«Η μεθόδευση υλοποίησης του έργου με τον βαρύγδουπο τίτλο «Δράσεις Ωρίμανσης – Οδικός Χάρτης για την αξιοποίηση της έκτασης του αεροδρομίου Νίκος Καζαντζάκης», όπως φάνηκε και από την συνεδρίαση της Κυβερνητικής Επιτροπής Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (21.5.2024), είναι λυπηρή και απογοητευτική, υποδειγματική!
● Πριν από λίγους μήνες αρνούνται να συζητήσουν την πρόταση του Δήμου Ηρακλείου για την ανάπτυξη και εξέλιξη της περιοχής μέσω της θεσμοθέτησης ενός Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου, χαρακτηρίζοντάς το ως «μη κατάλληλο πολεοδομικό εργαλείο».
● Εντάσσουν το έργο στο «Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας» έτσι ώστε να μπορέσουν να ξεπεράσουν εμπόδια που πιθανώς βάζει στις στοχεύσεις τους, ο εγκεκριμένος στην περιοχή σχεδιασμός (Χωροταξικό Σχέδιο Κρήτης) και ο Πολεοδομικός Σχεδιασμός που είναι σε εξέλιξη (ΤΠΣ Δήμου Ηρακλείου).
● Στην όλη διαδικασία που προκρίνουν, αγνοούν επιδεικτικά την Περιφέρεια Κρήτης και τον Δήμο Ηρακλείου, δηλαδή έναν εκ των ιδιοκτητών της περιοχής (περίπου 1/3 της έκτασης) , δηλαδή τους θεσμικούς συνομιλητές αλλά και υπεύθυνους για θέματα τοπικής και περιφερειακής ανάπτυξης,
● Βαφτίζουν «δικαιούχο» έναν μάλλον αναρμόδιο φορέα (στην συγκεκριμένη περίπτωση) το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
● Υποχρεώνουν το Υπουργείο να συνεργαστεί, με έναν άλλο αναρμόδιο φορέα, το ΤΑΙΠΕΔ (η περιοχή δεν είναι αμιγώς δημόσια ιδιοκτησία), αναφέροντας μάλιστα ότι το είδος και το περιεχόμενο της συνεργασίας θα προσδιοριστεί στο μέλλον.
● Προδιαγράφουν μελλοντικές αναθέσεις σε σειρά «συμβούλων».
Είμαστε βέβαιοι ότι κάπως έτσι θα πορευτούμε και στο προσεχές χρονικό διάστημα, ξεχνώντας κανόνες και σταθερότυπα πολεοδομικού σχεδιασμού (κατά την γνώμη τους τους μάλλον, αυτά θεσπίζονται μόνο για τον κόσμο και τον σχεδιασμό των ΟΤΑ, και όχι για την κυβέρνηση), εφευρίσκοντας νέες διαδικασίες αναπτυξιακού σχεδιασμού, αγνοώντας τους υπεύθυνους φορείς της περιοχής, συνάπτοντας συμβάσεις «άτυπης» απευθείας ανάθεσης σε συμβούλους, διαβάλλοντας συστηματικά και με πληρωμένα δημοσιεύματα όσους τολμούν να εκφράσουν την όποια αντίρρηση στα προτεινόμενα, και κάποια στιγμή θα καταλήξουμε στην `τυπική` δημόσια διαβούλευση μιας Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) με προειλημμένες αποφάσεις εμπορικής εκμετάλλευσης της περιοχής…
Σαφώς και δεν πιστεύαμε τις διαβεβαιώσεις των κυβερνητικών παραγόντων που μίλαγαν ότι η όποια εκμετάλλευση του χώρου θα γινόταν με σεβασμό στην άποψη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και της Τοπικής Κοινωνίας. Δεν γνωρίζουμε καν αν η δρομολόγηση αυτής της διαδικασίας σχετίζεται με την χρηματοδότηση του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι (αλλά θυμόμαστε τα σχετικώς πρόσφατα δημοσιεύματα που συνέδεεαν τα δύο έργα). Αυτό όμως για το οποίο είμαστε απολύτως σίγουροι είναι ότι η βέλτιστη αξιοποίηση της περιοχής δεν μπορεί να βασίζεται μόνο σε οικονομοτεχνικά κριτήρια. Άρα χρειάζεται συνολική επανεξέταση της διαδικασίας, με συμμετοχή των ΟΤΑ (Περιφέρειας, Δήμου Ηρακλείου, αλλά και όμορων Δήμων, καθώς η περιοχή έχει υπερ-τοπική σημασία) στον σχεδιασμό και προσδιορισμό στόχων τέτοιων που να είναι συμβατοί με τον γενικότερο Αναπτυξιακό και Πολεοδομικό Σχεδιασμό και την ικανοποίηση των αναγκών των κατοίκων της περιοχής».