Τέλος της εβδομάδας αναρτάται για δημόσια διαβούλευση το νομοσχέδιο που αλλάζει σειρά διαδικασιών που αφορούν τη φορολογική ενημερότητα, τις παραγραφές υποθέσεων και τις προσυμπληρωμένες δηλώσεις.
Σειρά αλλαγών σε μια σειρά από διαδικασίες που αφορούν τη σχέση φορολογούμενου – φορολογικής διοίκησης προωθεί το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με το νομοσχέδιο για τον Κώδικα Φορολογικών Διαδικασιών που αναμένεται να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση τις επόμενες ημέρες και να πάρει το δρόμο για τη βουλή μέχρι το τέλος του μήνα.
Πιο συγκεκριμένα, μεταξύ άλλων, αναμένονται παρεμβάσεις που θα καθιστούν αυτόματη τη συμπλήρωση και υποβολή φορολογικών δηλώσεων για μισθωτούς και συνταξιούχους με μια πηγή εισοδήματος αλλά και ευκολότερη την έκδοση της φορολογικής ενημερότητας για όσους χρωστούν σε τρίτους. Επίσης με το προωθούμενο πλαίσιο “στρώνεται” ο δρόμος για ελέγχους από απόσταση με τη χρήση νέων ψηφιακών εργαλείων, κατάργηση της προσκόμισης βιβλίων από ελεύθερους επαγγελματίες, κατά τους ελέγχους, ενώ επέρχεται τροποποίηση και στο τον χρόνο παραγραφής των υποθέσεων.
Σημειώνεται, οι ρυθμίσεις του νομοσχεδίου αποτελούν προαπαιτούμενο για την επόμενη δόση από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Πιο συγκεκριμένα με τις νέες διατάξεις:
- Προσυμπληρωμένες δηλώσεις για μισθωτούς και συνταξιούχους. Όσοι και όσες δεν έχουν εισοδήματα από άλλη πηγή απαλλάσσονται φέτος από την υποχρέωση της συμπλήρωσης και της υποβολής φορολογικής δήλωσης. Η διαδικασία θα γίνεται αυτόματα από την ΑΑΔΕ, η οποία θα έχει πλήρη και ακριβή εικόνα για το ύψος του εισοδήματος και συνεπώς του αναλογούντος φόρου. Επιπλέον, θα είναι προσυμπληρωμένα και όλα τα ποσά των δαπανών που αναγνωρίζονται για έκπτωση από τον φόρο ή το εισόδημα. Με βάση σχετικές εκτιμήσεις, περίπου 1 εκατ. φορολογούμενοι θα απαλλαγούν από τη διαδικασία υποβολής της φορολογικής δήλωσης, καθώς πλέον διεύρυνση της διαλειτουργικότητας στο δημόσιο μέσω ψηφιακών διαδικασιών καθιστά πλέον δυνατή την αυτόματη σύνθεση της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος και την απευθείας υποβολή της με αποτέλεσμα την ταχύτερη βεβαίωση και είσπραξη φόρων και τη μείωση του βάρους συμμόρφωσης των υπόχρεων.
- Έκδοση φορολογικής ενημερότητας. Άμεσα, μέσω διαλειτουργικότητας θα χορηγείται φορολογική ενημερότητα στην περίπτωση που οι πολίτες τακτοποιούν τις οφειλές τους σε τρίτους π.χ. στους δήμους. Έτσι, με το νέο σύστημα η φορολογική διοίκηση θα βλέπει την ίδια στιγμή εάν έχει εξοφληθεί η οφειλή. Ειδικότερα όταν απαιτείται επικοινωνία με άλλους φορείς για τη χορήγηση φορολογικής ενημερότητας αυτή θα γίνεται αποκλειστικά μέσα από επικοινωνία των εμπλεκόμενων υπηρεσιών. Δηλαδή οι Δήμοι θα επικοινωνούν οnline με την ΑΑΔΕ και σε κάθε περίπτωση που οι πολίτες εξοφλούν τις οφειλές τους στο δήμο θα μπορεί αυτόματα να εκδίδεται η φορολογική ενημερότητα. Σήμερα αν μια οφειλή στο δήμο που έχει περάσει στην εφορία πληρωθεί στον Δήμο, δεν υπάρχει αυτόματη διαδικασία ενημέρωσης και έτσι πολλές φορές ο φορολογούμενος δεν μπορεί να εκδώσει ενημερότητα.
- Τίτλοι τέλους στην προσκόμισης βιβλίων για ελέγχους στην εφορία. Συγκεκριμένα, οι ελεύθεροι επαγγελματίες, οι αυτοαπασχολούμενοι, οι αγρότες και οι επιχειρήσεις που τηρούν απλογραφικά βιβλία δεν θα χρειάζεται να προσκομίζουν φορολογικά αρχεία, βιβλία και στοιχεία κατά τη διαδικασία του ελέγχου καθώς εφαρμόζεται πλέον καθολικά η διαβίβαση των στοιχείων αυτών μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας myDATA.
- Νέα “έξυπνα” και ψηφιακά εργαλεία στους ελέγχους. Με κριτήρια ελεγκτικού κινδύνου θα γίνονται οι έλεγχοι “ύποπτων” υποθεσεων από τη Φορολογική Διοίκηση. Ουσιαστικά, αλλάζει ο τρόπος επιλογής υποθέσεων προς έλεγχο με την αξιοποίηση των νέων δυνατοτήτων που παρέχονται από την ηλεκτρονική και ψηφιακή τους διενέργεια. Η ΑΑΔΕ έχει πλέον στη διάθεσή της ψηφιακά εργαλεία που επιτρέπουν τη διενέργεια ελέγχων από το γραφείο των ελεγκτών ενώ με την εφαρμογή ειδικών αλγόριθμων, την άντληση στοιχείων από τα social media και τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης έχει τη δυνατότητα να εντοπίζει εστίες φοροδιαφυγής και να αποκαλύπτει κρυφά εισοδήματα.
- Αλλαγή της “αφετηρίας” για το χρονικό περιθώριο παραγραφής. Ο πενταετής χρόνος παραγραφής φορολογικών υποθέσεων θα ξεκινά από την ημερομηνία κοινοποίησης της οικείας πράξης στον φορολογούμενο, αντί της -ισχύουσας- ημερομηνίας έκδοσης αυτής. Ουσιαστικά, οι χρόνοι για την παραγραφή φορολογικών υποθέσεων παραμένουν ίδιοι αλλά το διάστημα παραγραφής θα εκκινεί από την ημερομηνία κοινοποίησης της οικείας πράξης στο φορολογούμενο.
- Πηγή: news247.gr