“Σε κανένα από τα τμήματα του ΒΟΑΚ που έχουν δημοπρατηθεί, δεν έχουν ακόμη ξεκινήσει οι διαδικασίες, καθώς δεν έχουν δοθεί στους αναδόχους οι προκαταβολές προκειμένου να μπουν σε εκκίνηση τα έργα”, αναφέρει στο Capital.gr υψηλόβαθμο στέλεχος μεγάλου κατασκευαστικού Ομίλου σχετικά με την καθυστέρηση έναρξης των εργασιών για την κατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης.
Πρόκειται για το τμήμα του ΒΟΑΚ, Χερσόνησος – Νεάπολη, όπου η σύμβαση υπεγράφη τον περασμένο Απρίλιο με ανάδοχο σχήμα τις: ΤΕΡΝΑ – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Intrakat.
Το εν λόγω τμήμα είναι μήκους 22,5 χλμ. και με απόφαση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σταϊκούρα αυξήθηκε το κόστος του έργου (που καταγράφεται ως δημόσια δαπάνη) κατά 16,5 εκατ. ευρώ και ανέρχεται πλέον στα 255,2 εκατ. ευρώ.
Αντικείμενο της εν λόγω σύμβασης είναι η εκτέλεση του έργου “Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης – Μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία και συντήρηση του τμήματος “Χερσόνησος – Νεάπολη”, με Σ.Δ.Ι.Τ.”. Η αποπληρωμή του τελικού ποσού θα γίνεται με σταθερές πληρωμές διαθεσιμότητας από το Ελληνικό Δημόσιο για χρονικό διάστημα 30 ετών.
Το δεύτερο τμήμα που δεν έχει ακόμη και αυτό ξεκινήσει είναι το τμήμα Νεάπολη – Αγιος Νικόλαος, όπου ανάδοχος έχει αναδειχτεί από τον Σεπτέμβριο του 2022 η ΑΚΤΩΡ.
Το έργο, προϋπολογισμού 169 εκατ. ευρώ, αποτελεί μέρος του συνολικού Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης που θα διασυνδέσει την Κρήτη από τον Κίσσαμο ως τη Σητεία, με συνολικό μήκος 300 χιλιομέτρων περίπου και εκτελείται ως δημόσιο έργο.
Η κατασκευή του νέου αυτού τμήματος με μήκος περί τα 14,5 χλμ. θα συμπληρώσει τον αυτοκινητόδρομο, ενώ ταυτόχρονα θα τον μετατρέπει σε κλειστό οδικό άξονα με τη βελτίωση και διαπλάτυνση του υφιστάμενου τμήματος Νεάπολη – Αγ. Νικόλαος.
“Δυσκολίες” υπάρχουν και για το τμήμα Χανιά-Χερσόνησος, μήκους 157 χιλιομέτρων του οποίου ο διαγωνισμός γίνεται με τη μέθοδο της παραχώρησης.
Πρόκειται για το βασικό τμήμα του ΒΟΑΚ, καθώς θα εξυπηρετεί τις τρεις μεγαλύτερες πόλεις της Κρήτης, δηλαδή Χανιά, Ρέθυμνο και Ηράκλειο.
Οι προσφορές για το έργο, του οποίου ο προϋπολογισμός από τα 1,3 δισ. ευρώ έχει αυξηθεί στα 1,75 δισ. ευρώ, κατατέθηκαν τον Μάιο του 2023.
Το οικονομικό παρών έδωσαν η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις με τη Μυτιληναίος, η ΑΒΑΞ με δύο γαλλικές εταιρείες, την Egis Project και το επενδυτικό fund Meridiam, και αυτόνομα η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Οι προσφορές δεν έχουν ανοίξει ακόμη καθώς, όπως υποστηρίζουν στελέχη της αγοράς, οι συζητήσεις σε κυβερνητικό επίπεδο με τους κατασκευαστικούς Ομίλους για το πώς θα μπορούσε να κατασκευαστεί το έργο, δεν φαίνεται να έχουν καταλήξει.
Προβληματισμός υπάρχει και για το κόστος, καθώς σύμφωνα με στελέχη της κατασκευαστικής αγοράς, τα χρήματα που έχουν εξασφαλιστεί για το έργο δεν επαρκούν με δεδομένη και την αύξηση του κατασκευαστικού κόστους, ενώ και το κόστος που καλείται να καλύψει ο παραχωρησιούχος υπό τη δεδομένη χρηματοοικονομική κατάσταση είναι μεγάλο.
ΠΗΓΗ: Capital