Είναι γεγονός πως το τελευταίο διάστημα επιχειρείται μια πολλή μεγάλη προσπάθεια στο παρασκήνιο αναφορικά με το νέο Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης, που όπως έχει αποκαλύψει το themakritis.gr. θα λέγεται κατ’ επιθυμία του πρωθυπουργού «Αυτοκινητόδρομος Κωνσταντίνου Μητσοτάκη».
Οι συζητήσεις γίνονται σε πολλά επίπεδα. Κατ’ αρχάς σε επίπεδο αεροδρομίου. Όπου οι εκπρόσωποι της ΓΕΚ – ΤΕΡΝΑ η οποία και κατασκευάζει το αεροδρόμιο, έχουν δηλώσει πως δεν μπορούν να περιμένουν πολύ για να αποφασίσει η κυβέρνηση τι θα κάνει με την κατασκευή ή όχι του τούνελ στον συνδετήριο άξονα αεροδρομίου και ΒΟΑΚ. Την ίδια στιγμή ωστόσο, ο νέος δήμαρχος Μινωά Πεδιάδος Βασίλης Κεγκέρογλου, σε δηλώσεις του στο ΘΕΜΑ ΚΡΗΤΗΣ ανέφερε πως τα έργα στο ύψος του τούνελ έχουν «παγώσει» με την ΓΕΚ – ΤΕΡΝΑ στην ουσία να δίνει μια σιωπηλή πίστωση χρόνου στην κυβέρνηση για να πάρει αποφάσεις, σε μια προσπάθεια να διευκολύνει συνολικά την αναπτυξιακή προοπτική της περιοχής.
Στο μεταξύ, συζητήσεις γίνονται και στην Αθήνα και στο Μέγαρο Μαξίμου. Οι δηλώσεις Αρναουτάκηπερί επίσπευσης των διαδικασιών για το τμήμα από Χανιά μέχρι Ηράκλειο, αλλά και η κάλυψη που παρείχε στην κυβέρνηση αναφορικά με τις καθυστερήσεις για το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη, μόνο τυχαίες δεν μπορούν να θεωρηθούν.
Εκτός αυτού, αρκετές δηλώσεις επί του θέματος έχει κάνει και ο Ευάγγελος Μυτιληναίος, ο οποίος γενικά δεν τοποθετείται πολύ. Η ανάδειξη του θέματος των καθυστερήσεων μέσα από το Forum του Οικονομικού Ταχυδρόμου, θεωρείται πολύ στοχευμένη, ενώ οι έμμεσες αιχμές περί μεθοδεύσεων, έχουν προβληματίσει αρκετά.
Ακόμα περισσότερο, έχουν προβληματίσει οι διαρροές περί συνάντησης Περιστέρη από την ΤΕΡΝΑ και Μυτιληναίου από την κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ – Μυτιληναίος στο Μέγαρο Μαξίμου, όπου σύμφωνα με πληροφορίες ο Ευάγγελος Μυτιληναίος φέρεται να αποχώρησε λέγοντας πως άλλα είχαν συμφωνηθεί στην αρχή.
Μέσα σε όλο αυτό το παζλ υπήρχαν και υπάρχουν πολλά χαμένα κομμάτια, τα οποία και αναζητούνται. Η κυβέρνηση όμως όφειλε να προλάβει την κρίση προτού μεγεθυνθεί.
Έτσι λοιπόν προχώρησε χθες στο άνοιγμα των τεχνικών προσφορών του διαγωνισμού όπου και συμμετέχουν η ΑΚΤΩΡ μαζί με τον Μυτιληναίο, η ΓΕΚ – ΤΕΡΝΑ και η ΑΒΑΞ με την Meridiam. Για να καλύψει μάλιστα το κενό που έχει δημιουργηθεί το διάστημα των 7 μηνών που παρέμεναν κλειστές οι προσφορές, ζήτησε από τις εταιρίες να επεκτείνουν τις εγγυητικές επιστολές καλής εκτέλεσης έως και τις 7 Μαρτίου του 2024, κερδίζοντας ακόμα περισσότερο χρόνο.
Το … μπαλάκι στις εταιρίες
Μετά απ’ όλα αυτά, η κυβέρνηση δήλωσε πως από τη στάση των εταιριών θα εξαρτηθεί ο χρόνος που θα ανοίξουν οι οικονομικές προσφορές, πετώντας ουσιαστικά το μπαλάκι στους εργολάβους.
Το θέμα όμως είναι πολύ περισσότερο σύνθετο, ειδικότερα μετά την δυσφορία που έχει εκφραστεί από τον Ευάγγελο Μυτιληναίο σε σχέση με την εξέλιξη του έργου.
Διότι στο διάστημα των 7 μηνών αυτών έχουν μεσολαβήσει έντονες αντιδράσεις και προβληματικές από την Περιφέρεια Κρήτης, τις τοπικές κοινωνίες και τουλάχιστον πέντε δήμους της Κρήτης από την ανατολή ως τη δύση της. Κι όπως έχει φανεί καθαρά, η τοπική κοινωνία σε καμία περίπτωση δεν θέλει την κατασκευή ενός νέου Βόρειο Οδικού Άξονα «Κωνσταντίνος Μητσοτάκης» έτσι όπως έχει ανακοινωθεί.
Οι … εκκρεμότητες
Η τοπική κοινωνία θέλει σε ένα πακέτο μέσα τις «προαιρέσεις» για το τμήμα από Χανιά έως Κίσσαμο και για το τμήμα από Άγιο Νικόλαο μέχρι Σητεία. Θέλει επίσης σοβαρές και ουσιαστικές παρακάμψεις σε Χανιά, Ρέθυμνο και Ηράκλειο. Θέλει απαντήσεις και τεχνικές λύσεις αναφορικά με τη διχοτόμηση του Ηρακλείου μεταξύ βορά και νότου. Κι ασφαλώς θέλει μία ολοκληρωμένη σύνδεση με το νέο Διεθνές Αεροδρόμιο Καστελίου και τη δημιουργία τούνελ μήκους τριών χιλιομέτρων.
Τίποτα απ’ όλα αυτά δεν έχει ρυθμιστεί όμως στις τεχνικές προσφορές που άνοιξαν χθες και τίποτα δεν έχει μπει στο τραπέζι ως προαπαιτούμενο. Γι’ αυτό ίσως και οι πολλές συζητήσεις των τελευταίων ημέρων. Γι’ αυτό και οι αντιδράσεις. Και προφανώς γι’ αυτό και η επτάμηνη σιωπή. Το ερώτημα είναι: Θα προχωρήσουν τα έργα προς όφελος της τοπικής κοινωνίας και της Ανάπτυξης της Κρήτης ή θα επιβεβαιωθούν όλοι όσοι κάνουν λόγο για μια μεθοδευμένη προσπάθεια εξέλιξης του έργου κάτω από συγκεκριμένους όρους;