Της Ελένης Μπότα
Πριν από τα τέλη του έτους αναμένεται να ανοίξουν σύμφωνα με πληροφορίες οι προσφορές των κατασκευαστικών Ομίλων για την κατασκευή και εκμετάλλευση του μεγάλου τμήματος του ΒΟΑΚ, Χανιά-Ηράκλειο, προϋπολογισμού 1,75 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με απόφαση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, πέρασαν από το πρώτο στάδιο της τελικής φάσης του διαγωνισμού και τα τρία σχήματα καθώς πληρούν τα κριτήρια στα δικαιολογητικά έγγραφα.
Πριν από μερικές ημέρες άνοιξαν οι τεχνικές προσφορές, ενώ τα σχήματα που διεκδικούν το έργο είναι: “ΙΔΟΜΕΝΕΑΣ” (αποτελούμενο από τις ΑΒΑΞ-EGIS-MERIDIAM), ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ.
Για τη Μυτιληναίος η ανάληψη του έργου θεωρείται σημαντική, καθώς ο όμιλος δεν διαθέτει προσώρας καμία παραχώρηση, έχοντας μάλιστα συστήσει θυγατρική εταιρεία για τη δραστηριοποίησή της στον κλάδο των παραχωρήσεων, τη M-Παραχωρήσεις.
Εξίσου σημαντική θεωρείται και η απόκτηση της συγκεκριμένης παραχώρησης από τον όμιλο Άβαξ, που θα διευρύνει την παρουσία του στον κλάδο των παραχωρήσεων, ενώ θα εκτοξεύσει και το ανεκτέλεστο των υπογεγραμμένων συμβάσεών του. Τέλος, η ανάληψη του έργου κρίνεται ιδιαίτερα σημαντική για τον όμιλο ΓΕΚ Τέρνα, καθώς θέλει να “κουμπώσει” το τμήμα αυτό με το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι.
Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα έργα που θα κατασκευαστούν στη χώρα μας, αν και πολλά είναι τα ερωτηματικά που υπάρχουν τόσο για το κόστος του έργου και την εύρεση του αναγκαίου εργατικού δυναμικού για την υλοποίησή του όσο και για τους όρους της παραχώρησης, κυρίως σε ό,τι έχει να κάνει με τα διόδια που προβλέπονται στη σύμβαση.
Το τμήμα Χανιά-Χερσόνησος θα είναι ένας αυτοκινητόδρομος με διόδια, μήκους περίπου 163 χλμ., που θα περιλαμβάνει 26 σήραγγες μονού κλάδου συνολικού μήκους περίπου 34 χλμ., 10,80 χλμ. νέες γέφυρες, 23 εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα μήκος, 20 νέους ανισόπεδους κόμβους και αναβάθμιση των υπαρχόντων 18 ανισόπεδων κόμβων στις παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου.
“Το έργο είναι τόσο μεγάλο, που ακόμα και αν όλες οι εταιρείες του εγχώριου κατασκευαστικού κλάδου το αναλάβουν, είναι αρκετά δύσκολο να “βγει”, τονίζουν στο Κ στελέχη της κατασκευαστικής αγοράς, ενώ για την κατασκευή του απαιτείται μεγάλος αριθμός εργατικού δυναμικού, το οποίο στην παρούσα φάση, και με δεδομένο ότι πολλά έργα έχουν ξεκινήσει, είναι δύσκολο να βρεθεί.
Αναφορικά με το κόστος του έργου, η χρηματοδότησή του θα προέλθει από δημόσια και ιδιωτικά κεφάλαια. Το Δημόσιο έχει φροντίσει να καλύψει κατά 800 εκατ. ευρώ το έργο. Τα 600 εκατ. ευρώ θα είναι από το ΕΣΠΑ 2021-2027 και τα υπόλοιπα 200 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, ενώ τα υπόλοιπα χρήματα καλείται να τα καλύψει ο παραχωρησιούχος.
Στελέχη της κατασκευαστικής αγοράς τονίζουν ότι τα χρήματα που έχουν εξασφαλιστεί για το έργο δεν επαρκούν, με δεδομένη και την αύξηση του κατασκευαστικού κόστους, και, από την άλλη πλευρά, το κόστος που καλείται να καλύψει ο παραχωρησιούχος υπό τη δεδομένη χρηματοοικονομική κατάσταση είναι μεγάλο.
Πάντως ανοιχτό είναι το ενδεχόμενο να αυξηθεί η το ύψος της δημόσιας χρηματοδότησης του έργου, κάτι που αναμένεται να ληφθεί αφού ανοίξουν οι προσφορές και φανεί το ύψος των οικονομικών προσφορών των σχημάτων.
ΠΗΓΗ: capital.gr