Με έναν πυρήνα φορολογικών παρεμβάσεων, οι οποίες θα στοχεύουν κυρίως την ελάφρυνση της μεσαίας τάξης, το οικονομικό επιτελείο έχει αρχίσει να οριστικοποιεί το πακέτο της ΔΕΘ, το οποίο θα συμπληρωθεί αργότερα, από άλλες επιμέρους ελαφρύνσεις και ειδικά μέτρα για την αύξηση της προσφοράς ακινήτων.
Ειδικότερα, με βάση σημερινά δεδομένα, το οικονομικό επιτελείο, το οποίο κρατά ακόμη κλειστά τα χαρτιά του για τη ΔΕΘ, φέρεται να καταλήγει σε ένα πακέτο φορολογικών μέτρων τα οποία θα πρέπει να θεωρούνται σίγουρα. Αυτά είναι:
– Αλλαγές στη φορολογική κλίμακα, ώστε να ελαφρυνθούν τα εισοδήματα από 25.000 μέχρι και 50.000 ευρώ. Σε πρώτη φάση η φορολογική κλίμακα χρειάζεται έναν ενδιάμεσο συντελεστή της τάξης του 15% για τα εισοδήματα από 10.001 ευρώ (μέχρι τα 10.000 ευρώ ο συντελεστής είναι 9%), μέχρι τα εισοδήματα από 20.000 ευρώ και πάνω, που φορολογούνται σήμερα με συντελεστή 22%. Επίσης έχει αποφασιστεί ότι θα αλλάξει το καθεστώς του ανώτερου συντελεστή, του 44%, που ισχύει για τα εισοδήματα πάνω από 40.000 ευρώ. Ο συντελεστής αυτός θα μειωθεί ή θα ισχύει εφεξής για εισοδήματα πάνω από 55.000 ευρώ.
Επίσης πιθανή είναι και μια παρέμβαση στους συντελεστές για τα εισοδήματα από 30.000 και πάνω. Από τα 20.001 ευρώ μέχρι και τα 30.000 ευρώ ο συντελεστής αυξάνεται στο 28% και από τα 30.001 μέχρι τα 40.000 ευρώ στο 32%. Και εδώ υπάρχει η σκέψη για έναν ενδιάμεσο συντελεστή από τα 30.000 ευρώ μέχρι και τα 40.000 ευρώ.
– Πιο κοντά από ποτέ είναι πιθανό να εφαρμοστεί και η τιμαριθμοποίηση της φορολογικής κλίμακας, η οποία συζητείται επί δεκαετίες αλλά ουδέποτε εφαρμόστηκε. Το σχέδιο επανήλθε, καθώς η αύξηση των εισοδημάτων οδήγησε σε καθαρή μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος για τα μεσαία κλιμάκια Τούτο διότι οι αυξήσεις ροκανίστηκαν από την άνοδο του κόστους ζωής. Αυτόν τον καιρό γίνονται σενάρια για το αν η τιμαριθμοποίηση θα είναι “αυτόματη”, δηλαδή αν η μείωση της φορολογίας θα λαμβάνει υπόψη τον ετήσιο πληθωρισμό ή κάποιον άλλον επιμέρους δείκτη, ο οποίος σχετίζεται με τη διακύμανση των τιμών.
– Το τρίτο μέτρο το οποίο μπορεί να θεωρείται σίγουρο είναι η μείωση των τεκμηρίων διαβίωσης. Μετά τη σύλληψη πάνω από 2 δισ. ευρώ από φοροδιαφυγή, το οικονομικό επιτελείο θα προχωρήσει στη μείωση των τεκμηρίων διαβίωσης κατά 30%.
– Επίσης θα πρέπει να αναμένεται ότι θα καταργηθεί και το ειδικό τέλος επιτηδεύματος για τις επιχειρήσεις, διαγράφοντας οριστικά τον συγκεκριμένο μνημονιακό φόρο.
Στα φορολογικά κίνητρα για την τόνωση της προσφοράς κατοικίας εξετάζονται μειώσεις στον ΕΝΦΙΑ (με χρονικό περιορισμό) για όσους ανοίγουν κλειστά ακίνητα, αλλά και αντικίνητρα (ίσως και πάλι μέσω ΕΝΦΙΑ), για όσους επιμένουν να κρατούν κλειστές κατοικίες.
Η μείωση της αυτοτελούς φορολόγησης των ενοικίων, αν και είχε συζητηθεί, φαίνεται να αναβάλλεται, μέχρι να δημιουργηθεί ένα θεσμικό πλαίσιο που θα διασφαλίζει την είσπραξη και των μισθωμάτων, τα οποία σήμερα κινούνται κάτω από το ραντάρ της ΑΑΔΕ. Αν, δηλαδή, πάψει να είναι ο μέσος όρος του ενοικίου στα 255 ευρώ που είναι σήμερα.
Σε ό,τι αφορά την προσφορά ακινήτων, θα υπάρχουν νέα κίνητρα για την αγορά κατοικίας με πολύ μικρότερα ποσά απ’ ό,τι τα συνολικά 3 δισ. ευρώ που διατέθηκαν μέσα από το Σπίτι μου Ι και Σπίτι μου ΙΙ με σημείο αναφοράς το ΕΣΠΑ. Το δεύτερο βήμα θα γίνει με τη διάθεση στην αγορά μέρους των ακινήτων που διαθέτουν σήμερα οι τράπεζες και οι servicers σε συνδυασμό με τη διάθεση ακινήτων από την περιουσία της ΕΤΑΔ.
Η κεντρική προσπάθεια για το “σοκ προσφοράς ακινήτων”, που αναφέρει σε κάθε ευκαιρία ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κυριάκος Πιερρακάκης, θα αφορά νομοθετική πρωτοβουλία για την απλοποίηση των διαδικασιών, ώστε να καταλήξουν στην αγορά ακίνητα τα οποία είναι σήμερα στην κυριότητα των τραπεζών και των servicers.
O δημοσιονομικός χώρος
Ο δημοσιονομικός χώρος ο οποίος θα είναι διαθέσιμος θα ξεπερνά τα 2,7-2,8 δισ. ευρώ, το οικονομικό επιτελείο μπορεί να εξασφαλίσει καταρχάς την ελάφρυνση της μεσαίας τάξης με συγκεκριμένα μέτρα, με ένα κόστος το οποίο θα φτάνει το 1, 5-1,8 δισ. ευρώ. Τα χρήματα αυτά θα συγκεντρωθούν από τα επιπλέον έσοδα που θα έχουμε για φέτος από τη φοροδιαφυγή, αφού τα έσοδα αυτά μπορούν να χρησιμοποιηθούν στο σύνολό τους για ελαφρύνσεις, φτάνει βέβαια να επιτυγχάνονται οι δημοσιονομικοί στόχοι, κάτι που η Ελλάδα το πετυχαίνει με ευκολία για το 2025 και το 2026.
Τα επιπλέον μέτρα για τη στήριξη ευάλωτων κοινωνικών ομάδων και οι επιμέρους εισοδηματικές ενισχύσεις οι οποίες βρίσκονται ακόμη υπό διαμόρφωση θα χρηματοδοτηθούν από την υπεραπόδοση της οικονομίας (πλην φοροδιαφυγής) με ένα ποσό περίπου 700 εκατ. ευρώ. Το δε περιθώριο για την αύξηση των δαπανών θα το δώσει η εθνική ρήτρα διαφυγής για τις αμυντικές δαπάνες, η οποία με βάση υπολογισμούς του ΥΠΕΘΟ θα δώσει τη δυνατότητα για επιπλέον δαπάνες ύψους 500-600 εκατ. ευρώ.
Το τελευταίο στάδιο πριν από την οριστικοποίηση του πακέτου θα είναι η διαπραγμάτευση με τις Βρυξέλλες για τα μέτρα που θα εφαρμοστούν. Γνώμονας για να περάσουν τα μέτρα χωρίς αντιρρήσεις είναι να μπορεί καθένα από αυτά να έχει και μια αναπτυξιακή διάσταση. Περί τα τέλη Αυγούστου θα γίνει μια τελική συζήτηση για το ποια μέτρα μπορούν να εφαρμοστούν και ποια θα πρέπει να περιμένουν τα επόμενα χρόνια. Στο μεταξύ όμως τα μέτρα που οριστικοποιούνται στέλνονται και στις Βρυξέλλες, για να λύνονται όσο ταχύτερα γίνεται οι διαφορές.
Πηγή: capital.gr