Μία εξαιρετικά αυστηρή κριτική που φτάνει να αμφισβητεί προβλέψεις και αναμενόμενα αποτελέσματα για το ελληνικό Μεσοπρόθεσμο 2025-2028 επεφύλασσε η ετήσια έκθεση του Ευρωπαϊκού Δημοσιονομικού Συμβουλίου, η οποία μεταξύ άλλων παρουσιάστηκε στο χθεσινό Eurogroup.
Κάνοντας μνεία στην υιοθέτηση πιο αισιόδοξων μακροοικονομικών προβλέψεων και ειδικά για την ανάπτυξη, όπου η Ελλάδα σε μέση ετήσια βάση “βλέπει” αύξηση του ΑΕΠ κατά 2% έναντι ανάπτυξης 1,8% που προβλέπει η Επιτροπή στο σχέδιο, βάσει πιο πρόσφατων προβλέψεων, αφήνει να εννοηθεί ότι με το να υιοθετείς υπερφιλόδοξους στόχους, σε κάνει να χάσεις την αξιοπιστία σου. Μία πιο συνετή προσέγγιση θα φαινόταν κατάλληλη, επειδή τα βραχυπρόθεσμα σφάλματα μπορεί να μεγαλώσουν μακροπρόθεσμα, σημειώνει.
Σε ό,τι αφορά τα μέτρα ελάφρυνσης, σημειώνει, η υλοποίησή τους θα μειώσει τη δημοσιονομική φιλοδοξία, αυξάνοντας τις δαπάνες κατά 3,3% σε μέση ετήσια βάση για την περίοδο 2025 -2028, ενώ η πρόταση της Επιτροπής προέβλεπε μέση αύξηση των δαπανών κατά 3,3% για την ίδια περίοδο.
Σημειώνει επίσης ότι τα μέτρα ελάφρυνσης για το 2025 που αναφέρονται στο προσχέδιο προϋπολογισμού του 2026, φαίνεται να επιδεινώνουν το έλλειμμα και να θέτουν σε κίνδυνο την επίτευξη των στόχων του σχεδίου κατά το εν λόγω έτος.
Ειδικότερα, τονίζει ότι το ελληνικό προσχέδιο προϋπολογισμού για το 2025 περιλαμβάνει μέτρα στήριξης, τα οποία θα έχουν ως αποτέλεσμα, τη μείωση των εσόδων, όσο και περικοπές δαπανών σε ορισμένες κατηγορίες και αυξήσεις σε άλλες. Συνολικά, αυτά τα μέτρα εκτιμάται ότι θα μειώσουν τα έσοδα κατά 0,3% του ΑΕΠ και θα αυξήσουν τις δαπάνες κατά 0,1% του ΑΕΠ. Το σχέδιο υπογραμμίζει ότι η Ελλάδα δικαιολογείται για την έλλειψη λεπτομερειών σχετικά με τα δημοσιονομικά μέτρα, σημειώνοντας ότι το ελληνικό σχέδιο εστιάζει στις μεταρρυθμίσεις.
Πτωτική πορεία για το χρέος
Ωστόσο, η έκθεση έχει και καλά λόγια σε ό,τι αφορά την πορεία του δημόσιου χρέους. Όπως αναφέρει, αν εξαιρέσει κανείς το γεγονός ότι το χρέος παραμένει το υψηλότερο εντός της ΕΕ ως ποσοστό του ΑΕΠ, η πορεία του είναι σταθερά πτωτική. Από την κορύφωσή του στο 209,4% το 2020, έχει μειωθεί στο 161,9% το 2023. Η αναθεώρηση αναφοράς των εθνικών λογαριασμών μεταξύ του Απριλίου 2024 και της κοινοποίησης του Οκτωβρίου 2024 αύξησε τον δείκτη χρέους κατά 2 ποσοστιαίες μονάδες, καθώς περιελάμβανε τους αναβαλλόμενους τόκους 12,5 δισ. επί των δανείων ύψους 90 δισ. ευρώ από το EFSF πριν το δεύτερο μνημόνιο.
“Ναι” από Επιτροπή – Συμβούλιο
Παρ’ όλα αυτά, η έκθεση σημειώνει ότι η Επιτροπή είναι της άποψης ότι το σχέδιο της Ελλάδας πληροί τις απαιτήσεις του κανονισμού (ΕΕ) 2024/1263. Η Επιτροπή καταλήγει στο συμπέρασμα ότι οι διαφορές στις υποθέσεις, λαμβανόμενες μαζί, οδηγούν σε μία μέση καθαρή αύξηση δαπανών στο σχέδιο, που είναι υψηλότερη από την πορεία αναφοράς.
Η έκθεση σημειώνει ότι η Κομισιόν αποδέχθηκε το ελληνικό πρόγραμμα. Κατά τα συμπεράσματα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, έλαβαν υπ’όψιν την αξιολόγηση της Επιτροπής. Συγκεκριμένα, το Συμβούλιο “αναγνωρίζει ότι, σύμφωνα με την αξιολόγηση της Επιτροπής, η διαφορά μεταξύ της πορείας των καθαρών δαπανών στο σχέδιο και της πορείας αναφοράς οφείλεται αποκλειστικά στην ενημέρωση της αρχικής δημοσιονομικής θέσης”. Ως εκ τούτου, και το Συμβούλιο φαίνεται να υποτιμά τον ρόλο των αισιόδοξων προβλέψεων για την πιθανή ανάπτυξη στην επίτευξη μιας πιο χαλαρής πορείας δαπανών το 2025 και το 2026, καταλήγει η έκθεση του ΕΔΣ.
Πηγή: capital.gr
Για να παρέχουμε την καλύτερη εμπειρία, χρησιμοποιούμε τεχνολογίες όπως cookies για την αποθήκευση ή/και την πρόσβαση σε πληροφορίες συσκευών. Η συγκατάθεση για τις εν λόγω τεχνολογίες θα μας επιτρέψει να επεξεργαστούμε δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα, όπως συμπεριφορά περιήγησης ή μοναδικά αναγνωριστικά σε αυτόν τον ιστότοπο. Η μη συγκατάθεση ή η ανάκληση της συγκατάθεσης, μπορεί να επηρεάσει αρνητικά ορισμένες λειτουργίες και δυνατότητες.
Λειτουργικά
Πάντα ενεργό
Η τεχνική αποθήκευση ή πρόσβαση είναι απολύτως απαραίτητη για τον νόμιμο σκοπό της δυνατότητας χρήσης συγκεκριμένης υπηρεσίας που ζητείται ρητά από τον συνδρομητή ή τον χρήστη ή με αποκλειστικό σκοπό τη μετάδοση επικοινωνίας μέσω δικτύου ηλεκτρονικών επικοινωνιών.
Προτιμήσεις
Η τεχνική αποθήκευση ή πρόσβαση είναι απαραίτητη για τον νόμιμο σκοπό της αποθήκευσης προτιμήσεων που δεν ζητούνται από τον συνδρομητή ή τον χρήστη.
Στατιστικά
Η τεχνική αποθήκευση ή πρόσβαση που χρησιμοποιείται αποκλειστικά για στατιστικούς σκοπούς.Η τεχνική αποθήκευση ή πρόσβαση που χρησιμοποιείται αποκλειστικά για ανώνυμους στατιστικούς σκοπούς. Χωρίς κλήτευση, η εθελοντική συμμόρφωση εκ μέρους του Παρόχου Υπηρεσιών Διαδικτύου ή πρόσθετες καταγραφές από τρίτο μέρος, οι πληροφορίες που αποθηκεύονται ή ανακτώνται για το σκοπό αυτό από μόνες τους δεν μπορούν συνήθως να χρησιμοποιηθούν για την αναγνώρισή σας.
Εμπορικής Προώθησης
Η τεχνική αποθήκευση ή πρόσβαση απαιτείται για τη δημιουργία προφίλ χρηστών, για την αποστολή διαφημίσεων ή για την καταγραφή του χρήστη σε έναν ιστότοπο ή σε διάφορους ιστότοπους για παρόμοιους σκοπούς εμπορικής προώθησης.