Ο Γιάννης Λιονάκης, πρόεδρος του Εθελοντικού Συλλόγου Προστασίας Αποτροπής Ατυχημάτων, ΕΣΥΠΡΟΤΑ, μιλά για την οδική ασφάλεια, με ειδική αναφορά σε ένα επικίνδυνο τμήμα της παραλιακής του Ηρακλείου, και στην απουσία σαφών αρμοδιοτήτων και στρατηγικού σχεδιασμού για την αντιμετώπιση των τροχαίων ατυχημάτων.
Καλεσμένος στο Θέμα Κρήτης 103.1 και στην εκπομπή «Πίσω Σελίδες» με τον Μάριο Διονέλλη, εκφράζει την απογοήτευσή του για την έλλειψη σαφών απαντήσεων από την Περιφέρεια και τον Δήμο, οι οποίοι μεταθέτουν τις αρμοδιότητες σε προηγούμενες διοικήσεις ενώ υπογράμμισε την ανάγκη για ένα ασφαλές ψηφιακό μητρώο οδών, το οποίο θα ρυθμίζει ξεκάθαρα τις αρμοδιότητες και θα αποτρέπει τις αλλαγές κατά το δοκούν.
Ο ίδιος επικεντρώθηκε στην οδική ασφάλεια του εν λόγω παραλιακού δρόμου, ιδιαίτερα στο επικίνδυνο δυτικό τμήμα του προς το Παγκρήτιο, το οποίο παρουσιάζει πολλά τροχαία και τόνισε ότι οι σοβαρές παρεμβάσεις στην οδική ασφάλεια μειώνουν αποδεδειγμένα τους θανάτους. Τα αίτια των ατυχημάτων εντοπίζονται σε τρεις βασικούς παράγοντες: την κακή συντήρηση των οχημάτων, την κατάσταση του οδοστρώματος και των μέσων ασφαλείας του δρόμου (στηθαία, μειωτήρες ταχύτητας), και κυρίως στον ανθρώπινο παράγοντα.
Για την αντιμετώπιση του προβλήματος, ο Λιονάκης πρότεινε:
- Εκπαίδευση: Εντατική εκπαίδευση για την οδική ασφάλεια από νωρίς, εκφράζοντας την απογοήτευσή του για την ελάχιστη αναφορά (16 λέξεις) σε αυτό το θέμα σε ένα πρόσφατο νομοσχέδιο 130 άρθρων.
- Νομοθεσία: Η οδική ασφάλεια να γίνει νόμος του κράτους με στρατηγικούς σχεδιασμούς.
- Έργα Υποδομής: Εφαρμογή παρεμβάσεων όπως φανάρια, κυκλικοί κόμβοι και υπερυψωμένα διαχωριστικά (μεσαίες λωρίδες) στο δυτικό τμήμα, όπως έχουν γίνει στο ανατολικό. Βελτίωση του οδοστρώματος, που παρουσιάζει βαθουλώματα και έλλειψη αντιολισθηρότητας.
- Τοποθέτηση μεταλλικών στηθαίων ασφαλείας, ειδικά σε σημεία όπου έχουν καταγραφεί πολλοί θάνατοι (π.χ. κοντά στις ρίζες των φοινίκων), προτείνοντας αισθητικά εναρμονισμένες λύσεις.
- Δημιουργία υπερυψωμένων ή υπόγειων διαβάσεων για τους πεζούς, καθώς η έλλειψη τους εκθέτει σε κίνδυνο τους πολίτες και τους επισκέπτες.
- Υιοθέτηση ορίου ταχύτητας 30 χιλιομέτρων την ώρα σε αστικές περιοχές με οικιστικό ιστό, όπως γίνεται σε άλλες χώρες, για την προστασία των πεζών.
Για όλα τα παραπάνω ο κ. Λιονάκης τονίζει πως είναι υποχρέωση του Δήμου Ηρακλείου να προχωρήσει σε άμεσες παρεμβάσεις στα επίμαχα σημεία.